Główne przyczyny uszkodzeń łożysk kół

1 czerwca 2011, 0:00

Łożyska kół konstruowane są w taki sposób by zapewniały w miarę możliwości jak największą trwałość i skuteczność. Pomimo wszystko pod wpływem działania czynników zewnętrznych może dojść do przedwczesnego jego zużycia.

Łożyska kół, w dzisiejszych pojazdach, muszą sprostać wielu wymogom przez cały okres użytkowania samochodu. Obok długiego czasu eksploatacji należą do nich m.in. właściwa geometria, odporność na korozję, akustyka, niski poziom drgań, trwałość, odporność na zmiany temperatury, mały ciężar właściwy, łatwy montaż i demontaż oraz niska szkodliwość na środowisko.

Choć najnowszej technologii łożyska są trwałe, to czasem dochodzi do ich uszkodzenia. Często przyczyną przedwczesnego zużycia nie jest wada produkcyjna.

Główne przyczyny uszkodzeń łożysk kół

– Łożyska kół są tak zaprojektowane, że 90% z nich bez problemu osiąga przebieg 500 000 km.
– Inne, rzadsze przyczyny uszkodzeń, mogą prowadzić do przedwczesnej usterki łożyska, skracając jego żywotność.
– w 70% przypadków, przyczyną jest niewłaściwe smarowanie: za dużo lub za mało, niewłaściwy smar, itp.
– w 18% przyczyną są zanieczyszczenia: ciecze lub cząstki stałe. Z tego powodu tak ważne są uszczelnienia, których uszkodzenia prowadzą do wycieku smaru i przedostaniu się zanieczyszczeń.
– w 10% przyczyną są błędy montażu: uszkodzenia mechaniczne, przegrzanie, niewłaściwa regulacja, za silne dokręcenie nakrętki stożkowej, błędy geometrii, itd.

Decydujące jest smarowanie i uszczelnienie


Łożyska są smarowane podczas procesu produkcyjnego specjalnym smarem łożyskowym, który ma spełniać swoje zadanie przez cały okres eksploatacji.

Bardzo ważne zadanie spełnia uszczelnienie, chroniące przed czynnikami zewnętrznymi oraz zapobiegające wydostaniu się smaru na zewnątrz łożyska. Uszczelnienie łożyska nabiera specjalnego znaczenia podczas bocznego przyspieszenia, kiedy następuje wychylenie zespołu piasta – wahacz. Uszczelnienie musi być tak wykonane, aby nie powstało żadne przesunięcie między obracającą się piastą a nieruchomym pierścieniem łożyska. W tym celu mają zastosowanie pierścienie uszczelniające i poślizgowe, jak również specjalne kasety uszczelniające.

Zapobieganie uszkodzeniom przy montażu

Oprócz właściwego smarowania i ochrony przed zanieczyszczeniami bardzo ważnym elementem wpływającym na trwałość łożyska jest sposób montażu. Czystość stanowiska pracy zabezpiecza przed dostaniem się zanieczyszczeń i dalszym uszkodzeniem mechanicznym podczas pracy.

Jednocześnie, aby mieć pewność, że nowe łożysko będzie pracowało długo należy stosować się do instrukcji montażu, momentu dokręcania i innych zaleceń producenta pojazdu.

Zalecenia FAG

W razie uszkodzenia tylko jednego z łożysk zaleca się wymianę łożysk obydwu kół – zwłaszcza w samochodach o przebiegu powyżej 100.000 km. Dzięki temu wzrasta bezpieczeństwo użytkowników, a posiadacze starszych pojazdów mogą zaoszczędzić na kosztach drugiej naprawy. Warto więc skorzystać z okazji i wymienić łożyska kół na całej osi, skoro samochód i tak już trafił na podnośnik. Wkrótce może wystąpić konieczność wymiany drugiego łożyska, a to oznaczałoby stratę czasu i niezadowolenie klienta.

Źródło: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Fot. FAG, Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Sprężyny MAD Power Springs w PPHU eSJot
Sprężyny MAD Power Springs w PPHU eSJot

W ofercie firmy PPHU eSJot pojawiły się sprężyny do wzmacniania zawieszenia Power Springs holenderskiej firmy MAD. Sprężyny te mocuje się jako dodatkowe: Nie wpływają na charakterystykę pojazdu, gdy nie jest obciążony, ale podczas przewożenia ciężkiego ładunku poprawiają przyczepność i kontrolę nad pojazdem oraz zmniejszają nachylenie auta. Sprężyny produkowane są zgodnie z wymogami ISO 9001 i […]

Pomiar bicia tarcz
Pomiar bicia tarcz

Przystępując do przeglądu okresowego należy dokonać pomiaru bicia tarcz. Czynność tę wykonuje się za pomocą czujnika zegarowego, z dokładnością do 0,01 mm. Czujnik zamontowany na regulowanym ramieniu mocuje się do nadwozia przy pomocy podstawy magnetycznej. Przed przystąpieniem do pomiaru należy upewnić się, że tarcza jest poprawnie zamocowana do piasty – jeżeli to konieczne należy użyć […]

Łańcuchy tekstylne na śnieg i lód od ISSE
Łańcuchy tekstylne na śnieg i lód od ISSE

Łancuchy tekstylne do opon zostały stworzone po to, by zapewnić bezpieczeństwo i przyczepność, nawet w ekstremalnych warunkach jazdy. Produkty ISSE to opatentowana technologia, spełniająca normy TUV, Onorm 5121, B26 oraz zatwierdzona przez Wydział Transportu Colorado. Producent wymienia kilka zalet tekstylnych łańcuchów: Bardzo łatwe w montażu, w szczególności w porównaniu z tradycyjnymi łańcuchami, również w czasie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!