Wymiana sprzęgiełka alternatora: błędy w montażu

, 30 kwietnia 2019, 11:51

Najczęściej występujące problemy w sprzęgiełku alternatora w trakcie użytkowania są związane z nadmiernym hałasem oraz z uszkodzonymi rolkami. Z jakich błędów wynikają poszczególne skutki pracy tego elementu alternatora?

Tak rozpoznasz napinacz paska GA352.59

Marka: Ford, Jaguar
Model: Mondeo II (2000, 2000 FL, 2005), Transit (2000), X-Type, X-Type FL
Silnik: 2.2 TDCi, 2.0 Di, 2.0 TDDi, 2.0 TDdi, 2.0TDCi, 2.0 TDci, 2.0 D, 2.2 D
Numer referencyjny OE: C2S27002, 1201181

Niewłaściwie zamontowana rolka napinacza

Rolka napinacza

Niewłaściwy montaż jest spowodowany nieprzestrzeganiem zalecanych procedur, a zwłaszcza momentu dokręcania i użyciem niewłaściwych narzędzi. Uszkodzenie siłownika hydraulicznego to przykład na to, jakie mogą być konsekwencje nieprawidłowego przykręcenia śruby mocującej rolki przed jej naciągnięciem.

Prawidłowe funkcjonowanie amortyzatora hydraulicznego zależy od kierunku jego mocowania podczas montażu. Złącze, zaznaczone czerwoną strzałką na stronie 1, musi być przymocowane do rolki.

Uszkodzone lub zniszczone sprzęgiełko alternatora (OAP)

Uszkodzone lub zniszczone sprzęgiełko nie może uwolnić wałka wirnika alternatora,
aby mógł on swobodnie zwalniać. Wpływa to na nierównomierne drgania paska i jego
skakanie po kole pasowym.

Zestaw GA352.59 nie jest zaprojektowany tak, aby tłumić gwałtowne wstrząsy wywołane przez skaczący i szarpiący pasek. Drgania paska wielorowkowego
przyczyniają się do jego niewłaściwego naprężenia oraz do ślizgania się po rolkach (No 1), a jego nie osiowe ułożenie powoduje, że styka się z pozostałymi elementami silnika. Dochodzi wtedy do hałasu podczas pracy silnika oraz do częstych uszkodzeń innych komponentów osprzętu silnika.

Usterki zestawu GA352.59 są często wywołane przez wadliwe sprzęgiełko alternatora. Sprzęgiełka alternatora powinny być sprawdzane i wymieniane jednocześnie z zestawem rolki napinacza.

Testy na sprawdzenie stanu sprzęgiełka alternatora:

  • Silnik na biegu jałowym: wypatrywać nietypowych ruchów napinacza. Jeśli się
    pojawią, należy wymienić sprzęgiełko alternatora.
  • Wyłączony silnik, zdemontowany pasek: Zablokować wirnik alternatora (przy użyciu
    niemetalowego przedmiotu). Ręcznie obrócić koło pasowe – powinno kręcić się w
    jednym kierunku. Jeśli obraca się w obu kierunkach lub nie obraca się wcale, należy
    wymienić sprzęgiełko alternatora.

WYMIANA

Uwaga: po demontażu nie należy ponownie instalować paska.

Narzędzia specjalistyczne:

  • Klucz do rolki napinacza: OE 303-676
  • HAZET 400.0375

DEMONTAŻ:

  1. Przekręcić rolkę napinacza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aby zwolnić napięcie paska (No 1) – Narzędzie OE 303-676,
  2. Zdjąć pasek z rolki napinacza (No 2),
  3. Poluzować naciąg napinacza (No 3),
  4. Zdemontować wspornik alternatora i napinacz w tym samym czasie,
  5. Zdemontować pasek.

MONTAŻ:

  1. Zamontować wspornik alternatora i nową rolkę napinacza w tym samym czasie,
  2. Zamontować śruby mocujące do wspornika. Moment dokręcania: 47 Nm,
  3. Przekręcić napinacz do końca zgodnie z ruchem wskazówek zegara (No 1),
  4. Założyć nowy pasek,
  5. Poluzować naciąg napinacza (No 3).

Prawidłowe funkcjonowanie amortyzatora hydraulicznego zależy od kierunku jego mocowania podczas montażu. Złącze, zaznaczone czerwoną strzałką na stronie 1, musi być przymocowane do rolki.

Zalecenia:

  • Sprzęgiełko alternatora jest elementem ulegającym zużyciu, dlatego też należy regularnie je kontrolować, aby upewnić się, że działa prawidłowo.
  • Producenci zalecają wymianę rolek napinacza oraz kół pasowych po przejechaniu każdych kolejnych 120 000 kilometrów lub przy każdej wymianie paska wielorowkowego.
  • Jednocześnie, zalecana jest wymiana sprzęgiełka alternatora.
  • Należy postępować zgodnie z procedurami montażu określonymi przez producenta i
    stosować określone momenty dokręcania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!