Diagnoza i naprawa uszkodzeń popychaczy zaworowych

24 maja 2011, 0:00

Prace naprawcze mechanizmu rozrządu zaworowego wymagają najwyższej uwagi. Nieprawidłowe obchodzenie się z tymi elementami lub niewłaściwe procedury stosowane przy naprawie mogą doprowadzić do awarii silnika.

W celu uniknięcia usterek spowodowanych zanieczyszczeniami, prace naprawcze mechanizmu rozrządu zaworowego powinny być wykonywane w czystym otoczeniu. Nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia mogą pogorszyć funkcjonowanie mechani-zmu, a nawet doprowadzić do awarii silnika. Nie wolno demontować układu hydrau-licznej regulacji luzów zaworowych, ponieważ może to doprowadzić do pogorszenia właściwości komponentów składowych wykonanych w wysokiej dokładności.
Poniższe zdjęcia przedstawiają przegląd często występujących usterek części skła-dowych mechanizmu rozrządu zaworowego.

Rodzaj uszkodzenia:
Wysokie zużycie ścierne głowicy kulistej.
Zniekształcona geometria głowicy kulistej na skutek zużycia.
Rozwiązanie:
Należy wymienić dźwigienkę zaworową i odpowiedni popychacz.


Rodzaj uszkodzenia:
Wysokie zużycie ścierne we wgłębieniu.
Zniekształcona geometria wgłębienia na skutek zużycia.
Rozwiązanie:
Należy wymienić dźwigienkę zaworową i odpowiedni popychacz.

Rodzaj uszkodzenia:
Oznaki znacznego zużycia w obszarze kontaktu pomiędzy popychaczem, a trzpie-niem zaworu. Wyraźnie widoczna krawędź spowodowana zużyciem na granicy ob-szaru występowania styku.

Rozwiązanie:
Należy wymienić popychać i sprawdzić czy odpowiedni trzpień zawór nie jest uszkodzony.

Rodzaj uszkodzenia:
Sworzeń popychacza krążkowego nadmiernie zużyty.
Z powodu nadmiernego zużycia sworznia, popychacz rolkowy przesunął się w dół, powodując nieregularny kontakt krzywki z powierzchnią czołową popychacza. Dodatkowo rolka może się nie obracać także na skutek zużycia sworznia.
Rozwiązanie:

Wymienić popychacz i wałek rozrządu.

Rodzaj uszkodzenia:
Oznaki nadmiernego zużycia dolnej części miski popychacza. Przedstawiony profil powierzchni wskazuje także na duże zużycie ścierne wałka rozrządu.
Rozwiązanie:
Wymienić miskę popychacza i wałek rozrządu.

Źródło: Schaeffler Polska

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 września 2011, 11:33 0 0

Zużyte ! - wymienić na nowe !!! - a gdzie przyczyna , nie ta kolejność

Zużyte! - usunąc przyczyne zużycia !! - wymienic na nowe ,
A co z olejem , z cisnieniem oleju , z odpowiednimi pasowaniami itp.
Takie rady to dla przedszkolaków :)

Odpowiedz

P., 9 lutego 2017, 15:19 0 0

Wysokie zużycie ścierne głowicy kulistej, jest to najczęstsze zużycie nowoczesnych popychaczy jednocześnie ze znacznym spadkiem ciśnienia oleju na małych obrotach. Można to tylko wymienić razem z dźwigienką zaworową, tak jak to opisuje autor artykułu. Często też po prostu brakuje regulacji ponieważ popychacze są zaprasowane i nie wysuwają się na tyle żeby wykasować luzy. W takim wypadku również pomoże jedynie wymiana. Warto zwrócić uwagę, jeżeli się składa używane popychacze żeby je ścisnąć przed założeniem w pierwszym momencie odpalenia trochę pohałasują ale ustawią poprawny luz czego nie zrobią jeśli są napełnione i może to skutkować połamaniem dźwigienek... Pozdrawiam.

Odpowiedz