Pierburg: popyt na układy recyrkulacji spalin wzrośnie

, 24 stycznia 2019, 11:26

Nagłówki gazet i portali są przepełnione debatą dotyczącą redukcji emisji spalin przez pojazdy osobowe. Coraz większy nacisk kładziony jest na wykorzystanie alternatywnych układów napędowych. Duży wkład może tu wnieść już sprawdzona technika recyrkulacji spalin (EGR).

Coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin na świecie w znacznym stopniu przyczyniły się do promowania techniki EGR. Po wprowadzeniu standardu emisji spalin Euro 4 konieczne stało się wzmożone wykorzystanie systemów z chłodzoną recyrkulacją spalin, aby uzyskać wymagane wartości granicznych emisji spalin. Od pojawienia się standardu Euro 5 praktycznie wszystkie pojazdy wyposażone są w chłodnice EGR. Oprócz konieczności znacznego chłodzenia EGR, standard Euro 6 wprowadził wymaganie stosowania niskociśnieniowych układów EGR w celu uzyskania wymaganych parametrów emisji tlenków azotu. Wymagania w zakresie emisji spalin ciągle rosną, przez co wzrasta zapotrzebowanie na coraz wydajniejsze podzespoły.

W swoim niemieckim zakładzie w Neuss, firma Pierburg od 1970 roku produkuje zawory EGR. Dzisiaj przedsiębiorstwo jest dostawcą OEM szerokiej gamy chłodnic i zaworów EGR do licznych nowoczesnych pojazdów. Odpowiedzialna za działalność na rynku wtórnym siostrzana spółka Motorservice zaopatruje z kolei niezależny rynek części zamiennych w te produkty. Aktualne trendy w zakresie układów recyrkulacji spalin to zwarte, wykonywane z aluminium moduły ze zintegrowanym zaworem EGR, klapą obejściową oraz innymi elementami wyposażenia, takimi jak chłodnice oleju i filtry oleju. Dużą rolę odgrywa przy tym zarówno dokładne wzajemne dostosowanie tych podzespołów, jak ich dopasowanie do danego silnika. Tylko w ten sposób można zagwarantować pełną sprawność działania. Z tego powodu godnym polecenia jest wymiana zużytych lub uszkodzonych podzespołów na równoważne części zamienne. Chociaż elementy układu recyrkulacji spalin nie są klasycznymi częściami zużywalnymi, mimo to podczas eksploatacji silnika może dojść do ich awarii. Lecz nawet w przypadku typowych objawów awarii systemu EGR, takich jak czarny dym, utrata mocy, nierównomierna praca na biegu jałowym lub brak przyspieszenia większość użytkowników udaje się do najbliższego warsztatu. Bowiem każda usterka prowadzi do utraty mocy, powodując konieczność naprawy.

W przypadku chłodzonej recyrkulacji spalin domieszanie spalin powoduje spadek zawartości tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej, przez co następuje redukcja temperatury spalania w cylindrach. Ponieważ szkodliwe tlenki azotu (NOx) powstają przede wszystkim w wysokich temperaturach i przy wysokim ciśnieniu, można nawet do 50% zredukować stężenie NOx zanim gaz ten przedostanie się do środowiska. W silnikach wysokoprężnych recyrkulacja spalin zmniejsza ponadto powstawanie cząsteczek sadzy o ok. 10%.

Komentarze

Brak komentarzy!