Od łożyska do zintegrowanej piasty koła

Redakcja, 13 marca 2018, 12:11

Od ponad stu lat SKF produkuje łożyska kulkowe, które do dziś stanowią podstawowy element piasty koła. Jej konstrukcja ulega jednak ciągłym modyfikacjom, których celem jest uproszczenie serwisowania pojazdu.

Na przestrzeni lat konstrukcje pojazdów mechanicznych przeszły i rewolucję i ewolucję. Dotyczy to również łożysk kulowych, które zostały zintegrowane z piastą koła. Dzięki temu zintegrowano mechanizm działania, podniesiono sprawność techniczną i wydłużono żywotność. Mechanik zyskał też większy komfort pracy podczas naprawy czy wymiany piasty.

Obecnie SKF oferuje trzy rozwiązania – podstawową konstrukcję pierwszej generacji HBU 1, zintegrowane łożysko z piastą HBU 2 (oraz jej modyfikację HBU 2.1) i gotową do szybkiego montażu piastę z czujnikiem ABS-u HBU 3.

HBU 1 to układ dwóch łożysk zabudowanych w piaście koła. W tradycyjnych konstrukcjach podczas ich wymiany należało nałożyć odpowiednią ilość smaru, co w praktyce przekładało się na niską efektywność działania przy dużym nakładzie pracy. Inżynierowie firmy SKF zaprojektowali więc dwurzędowe łożysko kulkowe HBU 1, które od razu jest nasmarowane i uszczelnione  na cały okres eksploatacji. W idealnych warunkach łożysko HBU 1 powinno zachować sprawność nawet po kilkuset tysiącach kilometrów, ale drogowa rzeczywistość odbiega od ideału. Dziurawa nawierzchnia, zbyt gwałtowne najeżdżanie na krawężniki oraz błędy w montażu znacząco skracają życie nawet najbardziej zaawansowanego łożyska.

Łożysko HBU 1 należy wymieniać zgodnie z procedurą zalecaną przez producenta, która może być inna dla różnych modeli samochodów. Są jednak zasady uniwersalne. Przede wszystkim, wprasowując łożysko w zwrotnicę przykładamy siłę do jego pierścienia zewnętrznego. Przy montażu piasty należy zastosować odpowiednią tuleję do podparcia wewnętrznego pierścienia łożyska. Kolejna zasada to osiowe przyłożenie siły podczas wprasowywania łożyska, co jest możliwe tylko przy użyciu odpowiednich narzędzi . W przeciwnym razie może zostać uszkodzone uszczelnienie łożyska, co spowoduje wyciek smaru i zatarcie. Warto wykorzystać pastę przeciwdziałającą korozji ciernej, która jednocześnie ułatwia montaż i eliminuje zjawisko „zapieczenia się łożyska” podczas demontażu. Proste i oczywiste? Patrząc po opisach uszkodzeń na wnioskach reklamacyjnych – niekoniecznie.

Łożyska HBU 1 są przystosowane do współpracy z aktywnymi czujnikami prędkości obrotowej koła wykorzystywanymi przez m.in. ABS i ESP. Pod uszczelnieniem tak przystosowanego łożyska znajduje się pierścień  magnetyczny i dlatego ważne jest, by nie zamontować takiego łożyska odwrotnie. Różnicę widać gołym okiem: od strony pierścienia ABS występuje uszczelnienie „gumowe” , a z drugiej strony  –  uszczelnienie metalowe. Dla uniknięcia pomyłek warto korzystać z dedykowanego testera SKF, który umożliwia sprawdzenie prawidłowości pierścienia magnetycznego.

HBU 2 i HBU 2.1 to wersja łożyska HBU 1 z zamontowaną na stałe piastą. Dzięki temu przy montażu i demontażu nie trzeba już wprasowywać oddzielnie piasty. Jednak do prawidłowego montażu zintegrowanej piasty HBU 2.1 trzeba użyć dedykowanego narzędzia SKF (VKN 600, VKN 601 i VKN 602-1), ponieważ kołnierz piasty zasłania dostęp do zewnętrznego pierścienia łożyska. Przyłożenie siły do piasty koła, a co za tym idzie wewnętrznej bieżni łożyska powoduje uszkodzenie łożyska.

Najbardziej zaawansowane rozwiązanie SKF, stosowane w najnowszych samochodach, to HBU 3. Z  zewnętrzną bieżnią łożyska zintegrowana jest flansza piasty, którą wystarczy przykręcić do zwrotnicy. Dzięki temu proces montażu jest znacznie uproszczony i nie tylko nie trzeba używać prasy, ale często także nie trzeba demontować zwrotnicy. Montaż polega więc na przykręceniu śrub mocujących do zwrotnicy i podłączeniu wtyczki czujnika ABS.

SKF jest dostawcą zintegrowanych piast koła na pierwszy montaż. Z czasem te same konstrukcje trafiają też na aftermarket. Jednocześnie katalog produktów SKF jest systematycznie poszerzany o pozostałe modele samochodów.

Co więcej, zmiany dokonywane są również w konstrukcjach piast stosowanych w starszych generacjach samochodów. SKF dba przy tym o kompletny zestaw wszystkich elementów i części potrzebnych do wymiany, szczegółową instrukcję i pełne wsparcie techniczne.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Andrej G., 15 kwietnia 2018, 12:24 4 -1

Problemem SKF jest cena, ostatnio Esen wprowadził piasty koła z łożyskami cenowo wyglada to bardo ciekawie , pytanie jak jakościowo. Dają niby 3 lata gwarancji i są pewni bo wiedzą dla kogo ta fabryka je robi, czas pokaże.

Odpowiedz

czarny olo, 15 kwietnia 2018, 16:33 1 -6

Widziałeś tą gwarancję na co ona jest, na to, że się nie rozpadnie, że nie będzie wyło, czy na to, ze się w ogóle po trzech latach będzie się kręcić.

Odpowiedz

Tomifcar, 15 kwietnia 2018, 18:34 2 0

w Poznaniu na targach SKV mieli wystawione przykładowe piasty, jak będą jakościowo jak wahacze to będzie bardzo dobrze.

Odpowiedz