Zaparowane reflektory – objaw usterki czy coś normalnego?

, 15 lutego 2018, 14:20

Para wodna pod kloszem reflektora od razu budzi skojarzenia z mocno wyeksploatowanym samochodem  – a jednak może się to zdarzyć nawet w nowym samochodzie. Ekspert Valeo tłumaczy jak to działa i kiedy reflektor trzeba wymienić.

Wbrew obiegowym opiniom, reflektory samochodowe nie są hermetycznie zamknięte. Każdy z nich jest wentylowany przez szczeliny, którymi krąży powietrze. Jest to konieczne ponieważ żarówki halogenowe i palniki ksenonowe wytwarzają dużo ciepła, które trzeba skutecznie odprowadzić. Niestety, przez otwory wentylacyjne do wnętrza reflektora przenika wilgoć z powietrza. Poliwęglanowy klosz znajduje się na styku ciepłego powietrza wewnątrz reflektora i zwykle chłodniejszego na zewnątrz. Jeśli powietrze wewnątrz reflektora ma wilgotność względną na poziomie 50% i temperaturę 20 stopni, wystarczy żeby temperatura otoczenia spadła do 9 stopni, by na wewnętrznej stronie klosza powiła się mgiełka.

– To zupełnie naturalne. Para znika najczęściej już po kilku kilometrach jazdy, gdy powietrze krążące wówczas wewnątrz zespołu reflektorowego skutecznie usunie wilgoć. Reflektory produkowane przez czołowych światowych wytwórców są tak skonstruowane, by zapewnić im skuteczną wentylację i szybkie usunięcie pary wodnej – przekonuje Monika Krawczyk z Valeo.

Doskonale to widać w sytuacji, gdy latem samochód wyjeżdża z myjni – właśnie wtedy najczęściej dochodzi do zamglenia reflektorów mimo, że temperatura otoczenia jest wysoka.

Trzeba jednak odróżnić delikatne zamglenie, występujące zwykle blisko brzegu klosza, od sytuacji, w której wilgoć skrapla się wewnątrz reflektora, nie wspominając już o „stojącej wodzie”. Warto upewnić się wówczas, czy zaślepka otworu na żarówkę jest prawidłowo założona. Jeśli tak, to znaczy, że reflektor jest uszkodzony – może to być pęknięty klosz lub obudowa. Często jest to skutek niefachowej naprawy powypadkowej.

– W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest wymiana na nowy. Nie ma skutecznego sposobu wysuszenia i ponownego zmontowania reflektora tak, by był odpowiednio szczelny. Z kolei używany reflektor nie tylko nie daje gwarancji sprawności, ale też wymiana jednego może spowodować istotną różnicę w jakości oświetlenia drogi po obu stronach samochodu. Dlatego konieczny jest zakup i montaż dwóch nowych reflektorów – tłumaczy Monika Krawczyk.

Markowe reflektory nie są tak drogie, jak uważają kierowcy. Valeo dostarcza swoje produkty na pierwszy montaż dla wielu producentów samochodów (takich jak np. grupa VW), dlatego kupując reflektor z zielonym logo na opakowaniu można mieć pewność, że ma on dokładnie takie same parametry techniczne i jakość jak ten, z którym samochód opuścił fabrykę.

Szczegółowe informacje na temat produktów Valeo dostępne są w bibliotece katalogów oraz w aplikacji MyValeoParts, dostępnej dla urządzeń z iOS i Androidem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam, 22 lutego 2018, 8:51 4 -1

I to samo jest w przypadku np. świateł jazdy dziennej czy halogenów. Niektórzy myślą, że zamglenie reflektora od środka, to wada fabryczna.

Odpowiedz

Szofer 68 lat, 14 maja 2019, 20:02 0 0

jak słusznie napisałeś zamglone a nie jak są widoczne krople wody która odparowuje przez 5 godzin albo wcale NIE ZNIKA. Zapewne jesteś producentem albo sprzedawcą takich badziewnych lamp

Odpowiedz

morgan, 16 sierpnia 2018, 13:12 5 -1

Problem pojawia sie w samochodach Skoda Superb 3, klient po DLUZSZEJ jezdzie autostrada ma reflektory zaparowane do takiego stopnia ze kanaly wentylacyjne nie potrafia sprostac usunieciu wilgoci, skutkiem czego cale reflektory sa zaparowane (sytuacja z serwisu) Producent nie potrafi usunac problemu.

Odpowiedz

Anonim, 29 stycznia 2019, 22:17 1 -1

Zauważyłem już w kilku autach które mają reflektory Full Led że mocno parują. Zaprzyjaźniony klient ma od nowości (bezkolizyjne) BMW 6GC z full adaptacyjnymi ledami i ciągle mocno parują. Dealer umywa ręce i otwarcie mówi że nawet jak się u nich kupi nowe reflektory za ok. 14000zl za szt.!!! To też mogą parować . PARANOJA

Odpowiedz

Anonim, 16 lutego 2019, 11:44 0 -1

Miesiąc temu składałem reklamację odnośnie zaparowanych przednich reflektorów, dostałem odpowiedzi od Salonu Skoda obok Pruszkowa że w Superb III jest to w zupełności naturalne. Niestety ale podczas jazdy nic nie znika tak jak to opisane jest w artykule, dopiero jak samochód stoi to para znika na skutek wyrównania temperatury wew klosza. Wspomniane, że niekiedy mam połowę reflektorów zaparowanych.
Dalej składam reklamację, samochód jest na gwarancji.

Odpowiedz

Arek, 13 listopada 2019, 13:38 0 0

Cześć, jaki wynik reklamacji? Mam passata b8 z 2018 i problem ten sam - parowanie przy niskiej temperaturze i dużej wilgotności powietrza. Zastanawiam się nad reklamacją i w zw. z tym potrzebuję informacji o podobnych przypadkach.

Odpowiedz

AS właściciel Sb3, 16 lutego 2019, 11:46 2 0

Miesiąc temu składałem reklamację odnośnie zaparowanych przednich reflektorów, dostałem odpowiedzi od Salonu Skoda obok Pruszkowa że w Superb III jest to w zupełności naturalne. Niestety ale podczas jazdy nic nie znika tak jak to opisane jest w artykule, dopiero jak samochód stoi to para znika na skutek wyrównania temperatury wew klosza. Wspomniane, że niekiedy mam połowę reflektorów zaparowanych.
Dalej składam reklamację, samochód jest na gwarancji.

Odpowiedz

Szofer 68 lat, 14 maja 2019, 19:56 0 0

Ekspert Valeo nie jest ekspertem niezależnym lecz od producenta lamp. Zaparowanie lamp to normalne zjawisko ? To dlaczego w starszych samochodach 3-8 lat tego problemu nie było ? Miałem takich samochodów już kilkanaście i w żadnym z nich ( poza stojącą wodą w tylnej lampie Skody 125 ) taki przypadek nie zaistniał .Teraz mam fabrycznie nowe auto , lampy były już wymieniane dwa razy na gwarancji . Co ? teraz jest inna pogoda czy produkowane lampy są do luftu

Odpowiedz

Anonim, 9 lipca 2019, 8:48 0 0

Kiedyś było cieplej wewnątrz klosza.

Odpowiedz