Odgłosy stukania od nagromadzenia szlamu olejowego w pompie próżniowej

, 18 grudnia 2017, 12:59

Zużyte pompy próżniowe nie wytwarzają dostatecznego podciśnienia. Ponieważ jednak w wielu pojazdach podzespoły są uruchamiane lub sterowane podciśnieniem, może to za sobą pociągać wiele różnych zakłóceń.

Tłokowa pompa próżniowa jest napędzana wałkiem rozrządu za pośrednictwem suwaka. W zalecanej pozycji montażowej olej silnikowy może wracać do silnika (Rys.1). W pojeździe VW Transporter pozycja montażowa jest pokazana na Rys. 2.

W razie niedopilnowania regularnej wymiany oleju dochodzi do starzenia oleju silnikowego. Między denkiem tłoka i obudową tworzy się półpłynny szlam olejowy. Wskutek tego tłok nie dochodzi do położenia końcowego. Między popychaczem a suwakiem powstaje luz. Powoduje to odgłosy stukania, które są podobne do objawów uszkodzenia łożyska wału korbowego.

Przyczyny:

  • Niezachowanie terminów wymiany oleju
  • Niedostateczna jakość oleju silnikowego
  • Powstawanie sadzy wskutek niedokładnego spalania
  • Wadliwy układ recyrkulacji spalin
Rys. 3: Szlam olejowy w pompie próżniowej pojazdu VW Transporter wywołuje odgłosy stukania

Wskazówka:

W przypadku nagromadzenia szlamu olejowego konieczna jest wymiana pompy próżniowej. Wyczyszczenie pompy próżniowej jest niemożliwe, ponieważ nie można jej otworzyć przy użyciu typowych narzędzi i nie są dostępne części zamienne. Podobna reklamacja może wystąpić w razie zamontowania nieprawidłowej pompy próżniowej ze zbyt krótkim popychaczem.

Komentarze

Brak komentarzy