Zużyte pompy próżniowe nie wytwarzają dostatecznego podciśnienia. Ponieważ jednak w wielu pojazdach podzespoły są uruchamiane lub sterowane podciśnieniem, może to za sobą pociągać wiele różnych zakłóceń.
Tłokowa pompa próżniowa jest napędzana wałkiem rozrządu za pośrednictwem suwaka. W zalecanej pozycji montażowej olej silnikowy może wracać do silnika (Rys.1). W pojeździe VW Transporter pozycja montażowa jest pokazana na Rys. 2.
W razie niedopilnowania regularnej wymiany oleju dochodzi do starzenia oleju silnikowego. Między denkiem tłoka i obudową tworzy się półpłynny szlam olejowy. Wskutek tego tłok nie dochodzi do położenia końcowego. Między popychaczem a suwakiem powstaje luz. Powoduje to odgłosy stukania, które są podobne do objawów uszkodzenia łożyska wału korbowego.
Przyczyny:
- Niezachowanie terminów wymiany oleju
- Niedostateczna jakość oleju silnikowego
- Powstawanie sadzy wskutek niedokładnego spalania
- Wadliwy układ recyrkulacji spalin
Wskazówka:
W przypadku nagromadzenia szlamu olejowego konieczna jest wymiana pompy próżniowej. Wyczyszczenie pompy próżniowej jest niemożliwe, ponieważ nie można jej otworzyć przy użyciu typowych narzędzi i nie są dostępne części zamienne. Podobna reklamacja może wystąpić w razie zamontowania nieprawidłowej pompy próżniowej ze zbyt krótkim popychaczem.
Komentarze