Nowe Clio II Restyling 1.2 16V z oznaczeniem silnika D4F-712 jest wyposażone w system wtrysku Marelli IAW 5NR. Elektroniczna jednostka sterująca jest położona między silnikiem i szczelną przednią ścianą kabiny, zaś połączenie z nią jest zapewnione przez dwa złącza o całkowitej liczbie 96 pinów.
Cechy szczególne związane z miejscem montażu, które sprzyjają gromadzeniu się ciepła oraz obecność silikonu izolującego wewnątrz złączy mogą powodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika, a także występowanie różnych błędów w pamięci elektronicznej jednostki sterującej wtryskiem; w większości przypadków odnoszą się one do potencjometru pedału przyspiesznika oraz potencjometru przepustnicy.
Przy obecności ciepła rzeczywiście silikon ma tendencję do wyciekania i może wywołać przerwanie kontaktu między pinami po stronie okablowania a złączem grzebieniowym jednostki sterującej powodując blokadę przepływu informacji pochodzących od zerwanych czujników. Podobna przyczyna mogłaby spowodować ponadto nieudane rozruchy silnika lub włączanie się lampek kontrolnych na tablicy wskaźników bez występowania błędów diagnostycznych.
Zatem w przypadku tego pojazdu i ogólnie przy benzynowych wersjach Clio II Restyling w przypadku napotkania problemów z silnikiem, zanim przejdziemy do wymiany komponentów dobrze jest skontrolować złącze grzebieniowe jednostki sterującej i ewentualnie usunąć znajdujący się w nadmiarze silikon, dobrze wyczyścić kontakty po stronie złącza i po stronie elektronicznej jednostki sterującej oraz przywrócić połączenie do stanu pierwotnego.
W przypadku gdy oprzyrządowanie diagnostyczne TEXA mimo wszystko nadal wykrywa błąd dotyczący Potencjometru położenia pedału 1 lub 2”, który określa problem za pomocą sygnału jednej z dwu ścieżek potencjometru pedału przyspiesznika, jest prawdopodobne, Że występuje tu jakaś nieprawidłowość w złączu potencjometru.
W tym przypadku, by definitywnie rozwiązać problem wystarczy:
– wyczyścić gniazdo przy pomocy odpowiedniego sprayu do kontaktów
– wysuszyć strumieniem powietrza
– wzmocnić zamknięcie połączenia przy pomocy plastikowych zacisków.
Dzięki tym spostrzeżeniom będzie można uniknąć sporadycznego włączania się kontrolki uszkodzeń. Brak kontaktu elektrycznego nawet dla małej frakcji sekundowej jest wykrywany przez elektroniczną jednostkę sterującą.
Komentarze