Wymiana pasków wielorowkowych (elastycznych) w Fordzie Fiesta 16V

22 lipca 2008, 0:00

Wskazówki praktyczne do montażu samonapinających się pasków elastycznych przy pomocy specjalnego narzędzia montażowego. Podczas wymiany elastycznych pasków wielorowkowych w Fordzie Fiesta 1,4 l z klimatyzacją i wspomaganiem kierownicy można popełnić kilka błędów.

Stosowany tutaj pasek elastyczny jest samonapinającym się paskiem wielorowkowym. Nie potrzebny jest napinacz, ani inne elementy napinające. Konieczne jest jednak właściwe zastosowanie zawartego w ToolKit specjalistycznego narządzia. W przeciwnym razie uszkadza się pasek wielorowkowy: niewłaściwy przyrząd montażowy rozrywa lub przecina żeberka paska, może przy tym ucierpieć również koło pasowe, np. gdy mechanik posłuży się śrubokrętem wkładając go między pasek i koło. W najgorszym przypadku możliwe jest nawet przerwanie kordu, co daje „zaprogramowane” miejsce zerwania paska.

Aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia paska lub innych elementów, i wykonać naprawę prawidłowo, należy stosować się do poniższych instrukcji.

Wskazówki montażowe:

  • Po podniesieniu samochodu i ustawieniu go na koziołkach, należy zdemontować prawe przednie koło, zdjąć przewód wspomagania z obudowy: przeciąć zaciski, odsunąć na bok przewód.

  • Nie wyjmować z obudowy klipsów przytrzymujących. Obydwa paski przeciąć i zdemontować.

  • W celu zamontowania dłuższego z pasków wielorowkowych przyrząd montażowy z ToolKit’u założyć na większe koło wału korbowego ustawić w pozycji „godzina 6” (zdj. 1). W tym celu założyć pasek najpierw na koło alternatora, następnie poprzez koło sprężarki i częściowo wsunąć od dołu na koło pompy wody. Teraz należy sprawdzić ułożenie paska w kołach. Pasek ułożony jest teraz po przekątnej koła pompy wody, którą napędza częścią grzbietową.

  • Pasek nachodzi końcem wychodzącym z koła kompresora na założony przyrząd montażowy i przechodzi ponad małym kołem (zdj. 2).

  • Za pomocą grzechotki i krótkiej przedłużki przekręcić wałem korbowym z ustawienia „godzina 6” na „godzina 8” (zdj. 3).

  • W tym momencie pasek napręża się i blokuje przyrząd montażowy. Zdjąć grzechotkę i założyć haczyk: pod kołem alternatora zaczepiając pasek, a zakrzywiony koniec wsunąć z tyłu przedniego mocowania alternatora.  (zdj. 4).

  • Założyć grzechotkę i przekręcić wałem z „godziny 8” na „3”. Pomagając sobie drugą ręką pilnować przebiegu, aby podczas kręcenia wałem pasek nie spadł z koła pompy wody (zdj. 5).

  • Jedną ręką kręcąc dalej wałem korbowym, drugą podtrzymywać haczyk i dociskać pasek na kole pompy wody. Gdy przyrząd pomiarowy znajdzie się na „godzinie 3” trzeba go wyjąć. Uwaga: Pasek nie jest jeszcze poprawnie ułożony na wszystkich kołach. Trzeba jeszcze przynajmniej 2 lub 3 razy przekręcić silnikiem w celu równomiernego i prostoliniowego ułożenia paska.

  • Teraz montuje się krótki pasek wielorowkowy. Najpierw montuje się przyrząd montażowy w pozycji „godzina 12” na małym kole wału korbowego (zdj.6).

  • Pasek założyć jednym końcem na koło wspomagania, a drugim na małe koło wału korbowego, tak aby unieruchomić przyrząd montażowy. Zwrócić uwagę na prawidłowy przebieg paska na kole wspomagania. Aby założyć grzechotkę, pasek trzeba, pracując obiema rękami, przesunąć za połowę koła wału korbowego. (zdj. 7).

  • Przekręcić wał korbowy za pomocą grzechotki z „godziny 12” na „9”. Pasek jest naciągany na koło wału korbowego, usunąć przyrząd montażowy.Uwaga: Również ten pasek nie jest jeszcze prawidłowo ułożony na kołach. Silnik wymaga jeszcze przynajmniej 2 lub 3 obrotów. Po próbnym uruchomieniu zamontować osłony.

Materiał: ContiTech

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 9 lutego 2016, 18:42 1 -1

prosze o taki schemat lub zdjecie paska klinowego załozonego na koła pasowe na silniku do forda fiesty mk4 1,3 b silik enduro rok 96 ,, szukam pomocy bo mi sie urwał i nie wiem jak był załozony

Odpowiedz