ECM i ASG – ciekawe alternatywy w automatycznych skrzyniach biegów

8 lipca 2008, 0:00

Ręczne i automatyczne skrzynie biegów to od dłuższego czasu rywalizujące ze sobą technologie. Ze względu na fakt, że automatyczne skrzynie biegów nadal znajdują się poza zasięgiem kieszeni wielu kierowców, producenci i dostawcy pojazdów połączyli siły w celu wyprodukowania komfortowej i korzystnej cenowo alternatywy.

Klasyczny system składający się ze sprzęgła, mechanizmu zmiany biegów i przekładni miał zostać zachowany. Poprzez zaprojektowanie dodatkowego rozwiązania działanie sprzęgła i mechanizmu zmiany biegów zostało zautomatyzowane, co zapewnia komfort jazdy podobny do tego, jaki odczuwamy w przypadku przekładni automatycznych.

Dziś, wiele różnych rozwiązań montuje się w całej gamie modeli. W późnych latach 90-tych pierwszy system wspomagania dodano w produkcji masowej. W tamtym czasie elektroniczna jednostka sterująca sprzęgła była rozwiązaniem pionierskim. Nie wymagała pedału sprzęgła. Zamiast tego użyto inteligentnego urządzenia uruchamiającego sprzęgło ze zintegrowanymi czujnikami ruchu. Jednym zadaniem kierowcy była zmiana biegów; praca sprzęgła przy ruszaniu, zmianie biegów i zatrzymywaniu była sterowana przez elektroniczną jednostkę sterującą. Stworzono 2 czujniki do tego rodzaju czynności – czujnik zmiany biegu i rozpoznania biegu. Urządzenie uruchamiające sprzęgło i sprzęgło samonastawne (SAC) uzupełniały ECM.

Dzisiaj klasyczną wersją jest automatyzowana manualna skrzynia biegów (ASG). Jej podstawą jest ECM. Ta wersja nie wymaga czujników takich jak czujników zmiany biegu i rozpoznania biegu. Zamiast nich urządzenie uruchamiające biegi przesuwa się między biegami. Tak, więc ASG działa całkowicie automatycznie, ale może zostać przełączona na wersję pół-automatyczną, jeśli chce tego kierowca.

SAC

Włącznik sprzęgła


Włącznik przekładni


SAC (Sprzęgło samonastawne)

Samonastawne sprzęgło o obniżonym nacisku jest podstawą tego systemu. W przeciwieństwie do klasycznego sprzęgła, SAC ma aż do 30% mniejszą siłę zwalniającą przy zachowaniu tej samej zdolności do przekazywania momentu obrotowego, która dzięki automatycznemu systemowi kontrolującemu zużycie, pozostaje stała przez cały okres użytkowania sprzęgła. W połączeniu z inteligentnymi strategiami kontroli jak śledzenie momentu obrotowego, SAC pozwala na użycie bardzo małych silników elektrycznych w roli włączników i zapewnia szybkie zmiany biegów jak i zwiększa komfort zmiany biegów. Zaletą jest to, że urządzenie uruchamiające wymaga minimalnej energii elektrycznej.

Włącznik sprzęgła
Włącznik sprzęgła składa się z kilku komponentów. Ta ważna jednostka sterująca jest bezpośrednio połączona z HSCAN-bus (wysokoobrotowy regulator sieciowy) jak wszystkie inne jednostki sterujące. W ten sposób informacja o prędkości pojazdu, pozycji przepustnicy i prędkości silnika jest przekazana do jednostki sterującej. Włącznik (składa się z napędu ślimakowego, przekładni ślimakowej, wału ślimakowego, czujnika ruchu, resoru kompensacyjnego, popychacza, cylindra głównego i silnika sterującego) przetwarza te sygnały na działania sprzęgania. Razem tworzą „inteligentny” włącznik.

Śledzenie momentu obrotowego
Całkowicie wciśnięte sprzęgło musi mieć wystarczające rezerwy, aby bezpiecznie zmienić z 1,5 do 2 razy maksymalny możliwy moment obrotowy silnika. Dzięki śledzeniu momentu obrotowego silnika, rezerwa zabezpieczająca 1,1 jest wystarczająca, jako że moment obrotowy sprzęgła zawsze dostosowuje się do bieżącego poziomu momentu obrotowego silnika. Sprzęgło jest wciśnięte tylko do poziomu koniecznego tak, że może przenieść wymagany moment obrotowy silnika bez poślizgu. Od czasów systemów śledzenia momentu obrotowego, sprzęgło nigdy nie jest całkowicie odciągnięte, odcinek przebyty między pozycją dociśniętą i odciągniętą jest znacznie mniejszy. Tym samym, osiągnięto szybką zmianę biegów i zwiększony komfort jazdy.

Włącznik przekładni

Włącznik przekładni jest umieszczony bezpośrednio na ręcznej skrzyni biegów. Używa on dwóch elektrycznych jednostek napędowych, pierwszy do selekcji biegu, drugi do przełączania biegów. To pozwala na wybieranie biegów w jakiejkolwiek kolejności. W celu zapewnienia płynnego przełączania biegów, jednostka napędowa przełącznika ma zintegrowany system płynnego przełączania z naprężonymi sprężynami. Aby chronić skrzynię biegów synchronizacja nie może być toporna. Amortyzator chroni skrzynię biegów przed przeciążeniem i zapewnia jej łatwą i płynną zmianę biegów.

Zalety ASG:

  • Odciąża kierowcę i zapewnia większe bezpieczeństwo eliminując ryzyko niepoprawnego użytkowania i zadławienia silnika •
  • Automatyczna przepuszczalność i zwalnianie sprzęgła z systemem hamulcowym ABS •
  • Podniesiony komfort, podczas gdy zużycie paliwa jest takie samo albo nawet mniejsze w porównaniu z klasyczną ręczną skrzynią biegów •
  • Zmniejszona waga, a zajmowana przestrzeń porównywalna do automatycznych przekładni •
  • Natychmiastowa reakcja na czynności wykonywane przez kierowcę dzięki bezpośredniemu połączeniu z silnikiem poprzez suche sprzęgło SAC •
  • Znacznie zmniejszona cena zakupu w porównaniu do automatycznych przekładni

ECM i ASG firmy LuK można znaleźć w następujących modelach:

Zarys działania ASG Zdjęcie u góry po prawej: SAC (sprzęgło samonastawne)

Zdjęcie w środku po prawej: włącznik sprzęgła
Zdjęcie na dole po prawej: włącznik przekładni

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 listopada 2011, 9:32 0 0

Wreszcie zbliżamy się do USA.

Odpowiedz