Typowe awarie pompy wody

, 17 czerwca 2008, 0:00

Pompa wodna to jednostka podlegająca zużyciu i uszkodzeniom i to jeden z powodów, że kiedy ulegnie uszkodzeniu może być winna uszkodzeniom innych części silnika wymagających czasami bardzo kosztownych napraw. Jednak prawie zawsze ludzie mylą tutaj przyczynę ze skutkiem. Jest wiele czynników zewnętrznych, które mogą spowodować awarię pompy i trzeba je wziąć pod uwagę, aby upewnić się, że sama pompa jest zainstalowana właściwie i że układ, w którym pracuje, jest poprawnie złożony. Oczywiście, należy uważnie przeczytać instrukcję montażu, ale użytecznym będzie również opisanie niektórych typowych sytuacji, w których czynniki zewnętrzne mogą spowodować uszkodzenie pompy. Oto najczęstrze awarie pomp wodnych i ich przyczyny i skutki:

Nadmierne napięcie pasa lub zużycie pasa – Pasek się zerwał i są widoczne gumowe ślady na kole pasowym. Przyczyną są: nadmierne napięcie pasa lub niewymienienie zużytego paska, który zawsze należy wymieniać razem z pompą.

Niewłaściwe ustawienie pasa – Oderwanie pierścienia regulującego / podkładki koła pasowego jest rezultatem, a nie przyczyną, złego ustawienia paska rozrządu. Po stronie, która utrzymuje pasek właściwie ustawiony, jest występ zintegrowany z krążkiem. Sprawdź, czy szystkie obracające się części paska rozrządu są właściwie nastawione. Z powodu różnych stopni zużycia, wszelkie wałki napinające i nawijające muszą być wymienione razem z pompą. W przeciwnym razie najbardziej zużyta część może się zepsuć przedwcześnie z powodu napięcia nowego paska i źle nastawiona część spowoduje ześlizgnięcie się paska.

Nierównowaga innych obracających się części przymocowanych do wału/trzonu – Części takie, jak sprzęgła wiskostatyczne i wentylatory przyłączone do trzonu / wału muszą zawsze być sprawdzone, wyważone i – jeśli konieczne – wymienione; w przeciwnym przypadku możliwe jest przedwczesne uszkodzenie pompy.

Ilustracja pokazuje uszkodzenie łożyska spowodowane niewyważeniem części wentylatora zainstalowanych na pompie.

Uszkodzenie sprzęgła-wentylatora, które spowodowało uszkodzenie łożyska.

Fizjologiczne wycieki chłodziwa z uszczelki mechanicznej – Pewna ilość wycieku z uszczelki mechanicznej podczas okresu początkowej stabilizacji układu, która zazwyczaj kończy się w obrębie 1-3 godzin działania, jest zjawiskiem normalnym i nieuchronnym. Aby użytkownik nie zauważył wycieku, najnowsze pompy mają misę wyciekową, w której chłodziwo, które wyciekło, odparowuje bez uwidaczniania się.

Istotne wycieki chłodziwa z uszczelki mechanicznej – Stały wyciek dużych ilości chłodziwa z otworu drenażowego wymaga zbadania. Najczęstszą przyczyną jest użycie nieodpowiedniego chłodziwa lub chłodziwa zanieczyszczonego, w którym brud zadrapuje śliskie powierzchnie uszczelki. Zanieczyszczenie w starszych silnikach jest także zależne od braku szczelności przy uszczelce głowicy cylindra, z przeciekiem gazów spalinowych do układu chłodzenia; modyfikuje to zarówno stan chemiczny jak i ciśnienie chłodziwa. Jeśli są problemy w zbiorniku wyrównawczym, w niektórych przypadkach sprężyna uszczelki mechanicznej pompy może się zepsuć wskutek nadwyżki ciśnienia w stosunku do oszacowanego.

Ścinanie łopatek wirnika – Ciała obce w układzie odcięły łopatki wirnika. Czasami ciała obce są resztkami pozostałymi po rozerwaniu pompy zainstalowanej poprzednio. Kluczowe jest upewnienie się, że układ został właściwie wypłukany i wyczyszczony zanim zostanie dodany nowy płyn chłodzący.

Użycie niewłaściwych płynów chłodzących – W takich okolicznościach korozja całej pompy wskazuje na to, że woda i sól znajdują się w układzie. Oczywiste jest, że płyn chłodzący nie jest zgodny ze specyfikacjami dostarczonymi przez wytwórcę pojazdu.

Zdjęcia i tekst dostarczyła firma Metelli.

Więcej informacji dla zainteresowanych podręcznikiem tutaj 

 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 22 lipca 2009, 0:00 0 0

tvrtv

Odpowiedz

Anonim, 4 maja 2015, 7:57 0 0

4 letnie auto z przebiegiem 55 tys i mały wyciek płynu z pompy wody. Mozliwa przyczyna to nadmiar ciśnienia spowodowany przekroczeniem poziomu max w zbiorniku wyrównawczym ?

Odpowiedz