Pasek rozrządu i zestawy PowerGrip® 5492XS stosowane są w silnikach: AEB, ADR, AFY, AJL, ANB, ARG, ARK, APT, APU, AVV. W związku z pojawiającymi się różnicami konstrukcyjnymi elementów metalowych współpracujących w układzie, należy zwrócić szczególną uwagę na wygląd montowanych części.
Historia
Początkowo silniki VAG 1,8 20V były wyposażone w pasek OE nr 058109119A/058109119D (5425XS – 152 zęby), rolkę napinającą 058109243B i kompensator termiczny (1) 058109479 (stary system).
Po wystąpieniu kłopotów z wytrzymałością podjęto decyzję o przeprojektowaniu systemu i zastosowaniu paska OE nr 058109119B/058109119C (5492XS – 153 zęby) z kompensatorem hydraulicznym (2) 058109479B i nową rolką napinającą 058109243E (nowy system – rys.1).
Wraz z małą rolką pośrednią, powyższe elementy tworzą zestaw K025492XS stosowany w 95% przypadków.
Nowość
W celu dostarczenia rozwiązania dla pozostałych 5% przypadków i zapewnienia wyższego poziomu usług dla Klientów, podjęto decyzję o rozszerzeniu oferty o nowy zestaw. Zawartość tego zestawu wygląda podobnie jak K025492XS, jednak w rzeczywistości różni się od niego. Elementem różniącym oba zestawy jest rolka napinająca. Dalsze wyjaśnienia przedstawiono poniżej.
Uwaga: Stary system nie jest już dostępny jako oryginalna część zamienna (OE). W przypadku konieczności wymiany paska rozrządu zaleca się wymianę systemu na nowy (rys.1). Aby uniknąć uszkodzenia silnika prosimy upewnić się, że elementy starego i nowego zestawu nie zostały zamienione.
(1) Wykorzystuje element woskowy do kompensacji różnej rozszerzalności cieplnej silnika i paska
(2) Jako płyn amortyzujący wykorzystuje olej
CAMSHT = WAŁEK ROZRZĄDU
TENS (A) = NAPINACZ (A)
HYDR ACT (B) = KOMPENSATOR HYDRAULICZNY (B)
IDLER (C) = ROLKA POŚREDNIA
AUXSHT = WAŁEK NAPĘDOWY URZĄDZEŃ POMOCNICZYCH
CRANSHT = WAŁ KORBOWY
Różnice pomiędzy rolkami napinającymi
Należy zwrócić uwagę, że występuje niewielka, lecz bardzo ważna różnica wizualna pomiędzy dwoma rolkami napinającymi!
Na pierwszy rzut oka rolka napinająca 058109243D (rys. 3) wykorzystywana w zestawie K03/K045492XS i rolka 058109243E (rys. 2) z zestawu K01/K025492XS są identyczne. Różnica pomiędzy nimi to grubość podkładki umieszczonej z tyłu rolki napinającej. Określa ona odległość od silnika.
Zamiana tych dwóch elementów prowadzi do nieprawidłowego ułożenia i uszkodzenia paska. W razie wątpliwości, należy zawsze sprawdzić, czy podkładka wymienionej rolki napinającej ma taką samą grubość jak część zamienna.
Skład i zastosowanie
Zestaw OES 058198479 – K025492XS
Jeżeli pojazd jest nadal wyposażony w stary system, można stosować wyłącznie kompletny zestaw K025492XS.
K015492XS jest „odchudzoną wersją” bez kompensatora hydraulicznego i stanowi tańszą alternatywę dla niektórych ofert konkurencyjnych.
Gates zaleca stosowanie kompletnego zestawu K025492XS.
Zestaw OES 058198479A – K045492XS
Jeżeli pojazd jest nadal wyposażony w stary system, można stosować wyłącznie kompletny zestaw K045492XS.
K035492XS jest “odchudzoną wersją” bez kompensatora hydraulicznego i stanowi tańszą alternatywę dla niektórych ofert konkurencyjnych.
Gates zaleca stosowanie kompletnego zestawu K045492XS.
W jaki sposób odczytać i rozszyfrować numer podwozia grupy VAG?
Numer podwozia samochodu składa się z 17 cyfr:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
w v w z z z 1 d x y u 0 0 0 0 0 1
Katalog Gates przedstawia 11 ostatnich cyfr:
7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
1 d – y – 0 0 0 0 0 1 (cyfry 9 i 11 zastąpione są przez -)
y wskazuje na rok produkcji 2000
1996 = t
1997 = v
1998 = w
1999 = x
2000 = y
2001 = 1
2002 = 2
itd…
Katalog Gates on-line znajdziesz na stronie: www.gatesautocat.com
Komentarze