Problemy z zawieszeniem można poznać po zużyciu bieżnika

, 4 maja 2016, 14:19

Wymiana elementów zawieszenia lub układu kierowniczego oraz poważniejsze zdarzenia drogowe oznaczają konieczność sprawdzenia geometrii wszystkich kół – radzą specjaliści firmy MOOG.

Czynność jest zalecana nawet gdy niektóre z elementów zawieszenia nie podlegają regulacji. Bez poprawnie ustawionej geometrii wszystkich kół ryzykujemy podróż samochodem, którego parametry mogą znacznie odbiegać od norm producenta pojazdu.

Skutki złego ustawienia geometrii lub pomijania kontroli ciśnienia w oponach łatwo zauważyć po nierównomiernym zużyciu opony. Na szczęście korekta zbieżności kół, kątów pochylenia i wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy najczęściej eliminuje przyczynę problemów. Prezentowane w dalszej części wskazówki specjalistów MOOG mają pomóc mechanikom w łatwiejszej identyfikacji problemów z geometrią zawieszenia na podstawie nierównomiernego zużycia ogumienia, która pozwoli nam zaoszczędzić czas.

Diagnostyka problemów z geometrią i zawieszeniem na podstawie oceny zużycia bieżnika opony – porady specjalistów marki MOOG

Wyząbkowanie bieżnika – pas rzeźby bieżnika ma z jednej strony zaokrągloną, a z drugiej strony ostrą krawędź. Użytkownik w łatwy sposób może sprawdzić stan bieżnika przesuwając dłoń od wewnętrznej krawędzi opony do zewnętrznej i odwrotnie. Przy wyząbkowanym bieżniku powinien być wyczuwalny lekki opór (ostre krawędzie) pod dłonią w jednym kierunku. Powodem problemu jest nieprawidłowe ustawienie zbieżności. W tej sytuacji zalecane jest ustawienie zbieżności i sprawdzenie geometrii kół. Należy również sprawdzić i w razie konieczności wymienić tuleje w układzie zawieszenia. To pomoże nam uniknąć ponownego wystąpienia problemu.

Jednostronne zużycie – wewnętrzne lub zewnętrzne pasy rzeźby bieżnika zużywają się szybciej niż pozostała część opony. Powodem jest nadmierne pochylenie kół. W tym przypadku właściciel pojazdu powinien zlecić warsztatowi ustawienie zbieżności. W celu uniknięcia ryzyka ponownego wystąpienia problemu warto dokładnie sprawdzić stan amortyzatorów, przegubów kulowych oraz tulei wahacza i wymienić zużyte części.

Środkowe zużycie opony – to efekt jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem. Kontrolujemy ciśnienie w oponach i w razie konieczności zmniejszamy jego wartość.

Boczne zużycie opony – w tym przypadku powodem jest jazda ze zbyt niskim ciśnieniem. Aby rozwiązać problem, sprawdzamy ciśnienie w oponach i w razie konieczności podwyższamy jego wartość. W celu uniknięcia ryzyka ponownego wystąpienia problemu, warto sprawdzić sprawność elementów układu kierowniczego. Jeżeli zachodzi taka konieczność, ustawiamy geometrię kół.

Faliste zużycie – nierównomierne zużycie bieżnika lub półokrągłe wgłębienia krawędzi bieżnika po jednej lub drugiej stronie. Powodem są zużyte lub uszkodzone elementy układu zawieszenia. W tej sytuacji należy sprawdzić i wymienić zużyte części układu kierowniczego i zawieszenia oraz ustawić geometrię kół.

 

Kliknij, by pobrać infografikę


Więcej informacji o diagnostyce układów kierowniczych i zawieszenia można znaleźć na polskojęzycznej stronie marki MOOG: http://www.moogproducts.com/pl-pl
 

Komentarze

Brak komentarzy