Zasady wymiany wahaczy mocowanych za pomocą tulei poziomych

25 lutego 2016, 13:19

Bezpieczeństwo, skuteczność i trwałość naprawy zależą od zachowania wszystkich zasad poprawnej naprawy pojazdu. Specjaliści Delphi przypominają, jak poprawnie wymieniać wahacze mocowane za pomocą tulei poziomych. Pokazują też, jakie są konsekwencje nieprawidłowego montażu tulei.

Jak wymieniać wahacze mocowane za pomocą tulei poziomych?

  • Gdy tylko jest to możliwe, dokonuj naprawy na czterokolumnowym podnośniku, skorzystaj z belek poprzecznych, by podtrzymywały pojazd, a także załóż kliny pod koła, by go unieruchomić.
  • Zawsze korzystaj z nowych śrub i nakrętek montażowych, tam gdzie są przewidziane, i upewnij się, że wszelkie montażowe mechanizmy blokujące, takie jak nakrętki Nyloc, zostaną wymienione.

  • Zawsze sprawdzaj instrukcję montażu i dokręcaj wszystkie połączenia śrubowe zgodnie z momentem zalecanym przez producenta.
  • Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy pojazd stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.
  • Nigdy nie dokręcaj śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego 'nakręcenia’ tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej  wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie; w konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.
  • W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, sprawdź dane zawarte w instrukcji warsztatowej producenta, zanim podejmiesz jakiekolwiek działania.

Co się stanie po niewłaściwym zamocowaniu tulei?

  • Tuleja będzie podlegała nadmiernemu naprężeniu co doprowadzi do pęknięć i rozdarć elementu gumowego.
  • Tuleja traci swoją wytrzymałość i stabilne umocowanie, prowadząc do uszkodzenia układu.
  • W trakcie pracy układu słychać wyraźne stukanie oraz wyczuwa się trudności w prowadzeniu pojazdu.
     
Awaria tulei spowodowana nieprawidłowym montażem
Niepoprawne dokręcenie mocowań doprowadziło do nadmiernego obciążenia tulei, tworząc rozdarcia w elemencie gumowym i wywołując awarię tulei.

 

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów Delphi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nieprofesjonalista, 29 lutego 2016, 9:45 5 0

To powinniście na czerwono i wielką czcionką napisać .
Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy pojazd stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.
Nigdy nie dokręcaj śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego 'nakręcenia’ tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie; w konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.

Odpowiedz

facebook.com/28cali, 23 sierpnia 2017, 8:27 5 0

Niby proste ale nie każdy pamięta o tym żeby po dokręcać wszystko podczas pełnego obciążenia zawieszenia.

Odpowiedz

Umrao, 10 kwietnia 2020, 9:16 2 0

A na autodoc w YouTube gość skręca w Scenicu ii wszystko na podnośniku hahah. Pierze młotkiem. Po wszystkim i roBiera pół auta żeby wymienić wachacz ja tylko podwieszane chłodnice i zdejmuje belkę potem sam wahacz. Ciekawe

Odpowiedz

Michał, 22 kwietnia 2020, 13:46 0 0

ten w czapeczce z daszkiem? Ten gość mnie niesamowicie irytuje. Nie dość, że zawsze ma ten sam wyraz twarzy, brak mimiki to jeszcze większość napraw robi w telegraficznym skrócie z pominięciem istotnych kroków.

Odpowiedz

ATrax, 16 czerwca 2020, 17:50 4 -1

ale gość ustawia najpierw wahacz w pozycji poziomej, dlatego skręca wahacz na podnośniku i taki montaz jest prawidłowy

Odpowiedz

PeterX, 2 sierpnia 2020, 12:39 1 -1

Podpiera wahacz do poziomu roboczego i dopiero skręca, wszystko jest OK.

Odpowiedz

wers, 25 sierpnia 2023, 13:40 0 -1

Wszystko okej tylko dobre rady ale wszystkie warsztaty mają podnośnik kolumnowe !!! a piszecie dokręć i wymieniać na stojących kołach .
Trzeba było mieć stary warsztat kanał najazdowy!!!,albo najazdy stalowe
Co jeden to mądrzejszy

Odpowiedz

Jędrzej, 29 listopada 2023, 12:18 0 0

Ty jesteś upośledzony czy jak?

Odpowiedz