Przyczyny i objawy awarii przepływomierza

, 12 lutego 2016, 15:58

Przepływomierz powietrza odpowiada za pomiar ilości powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika i przekazanie tej informacji do ECU. Sygnał wyjściowy z czujnika przepływomierza jest wykorzystywany do precyzyjnego odmierzenia dawki wtryskiwanego paliwa, tworząc warunki dla spalania stechiometrycznego. Uzyskuje się w ten sposób obniżenie emisji spalin i oszczędność paliwa, bez negatywnego wpływu na osiągi silnika.

Czemu przepływomierze ulegają awarii?

Zanieczyszczenia są główną przyczyną uszkodzeń czujnika przepływomierza i konieczności jego wymiany. Wraz z powietrzem, kurz i inne drobne zanieczyszczenia dostają się do czujnika powodując jego stopniowe zabrudzenie i ostatecznie awarię.

Kierowca może odczuć spadek mocy, nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a nawet gaśnięcie silnika. Często pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na paliwo. Inne powszechne przyczyny awarii to:

  • Brak styku na złączach elektrycznych.
  • Uszkodzone elementy pomiarowe.
  • Uszkodzenia mechaniczne (wibracje, kolizja, itp..).
  • Przesunięcie elementu pomiarowego (poza kanał pomiarowy).

Objawy awarii

  • Zapala się kontrolka silnika, albo powiadomienie o zbliżającym się przeglądzie.
  • Spadek, brak mocy podczas przyspieszania.
  • Niestabilna praca silnika na biegu jałowym i/lub wysokim.
  • Nadmierne wibracje podczas postoju.
  • Mimowolne, zauważalne zmiany obrotów silnika.

Rozwiazywanie problemów z przepływomierzem

  • Przeprowadź test czujnika MAF za pośrednictwem sterownika silnika. Jeśli błąd się pojawi, zostanie on zapisany przez sterownik i może być odczytany przy pomocy urządzenia diagnostycznego.
  • Sprawdź złącze czujnika – poprawne zamocowanie i kontakt.
  • Sprawdź przepływomierz pod kątem uszkodzenia mechanicznego.
  • Sprawdź elementy pomiarowe pod kątem uszkodzenia.
  • Sprawdź napięcie zasilające przy włączonym zapłonie (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość napięcia 7,5-14V.
  • Sprawdź napięcie wyjściowe lub częstotliwość podczas pracy silnika (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym) Właściwa wartość 0-5V, 0-12.000 Hz.
  • Sprawdź przewody pomiędzy zdemontowanym złączem sterownika, a złączem czujnika (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość: ok. 0 ohm.

Delphi produkuje przepływomierze przeznaczone na pierwszy montaż od 1970 roku. Posiada ponad 30 patentów w zakresie technologii detekcji i przetwarzania sygnału ilości przepływu powietrza, w tym zastrzeżoną konstrukcję układu kompensacji temperatury, z zastosowaniem technologii T-comp. Aktualnie Delphi dostarcza ponad 50 milionów przepływomierzy OE do około 500 modeli pojazdów.

Dzięki przeprowadzanym testom i kalibracji zgodnej ze specyfikacjami OE, czujniki Delphi przeznaczone na rynek części zamiennych zapewniają identyczne odczyty i sygnał wyjściowy, co przepływomierze OE. Dodatkowo, wybierając Delphi, warsztat zyskuje dostęp do oferty pokrywającej ponad 25 milionów pojazdów w Europie, diagnostyki na poziomie OE i specjalistycznych szkoleń wraz ze wsparciem technicznym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 lutego 2016, 18:02 6 -1

W jakim konkretnie samochodzie jest przepływomierz Delphi OE ?

Odpowiedz

Ktośtam, 6 września 2017, 6:56 4 -7

chinski Chang dong Fe. Delphi to taki sam chinczyk jak np SKV gdzie cena skv to połowa ceny.

Odpowiedz

rambo, 25 października 2018, 20:35 4 -3

jak cos to delphi nie jest chinczykiem spułpracowało z gm general motors amyrykanski firma opla

Odpowiedz

mistrz mechaniki, 28 października 2018, 13:04 3 -1

widze ze tu ludzie całyczas twierdzice ze delphi to chinczyk a firma ngk to tez chinczyk wiele osob nie ma nawet najmnieszego pojecia ktore czesci to chinczyk a najwiecej tutaj krzycza

Odpowiedz

denso, 7 listopada 2018, 11:35 1 0

np w astrze h 3 1.6 105km

Odpowiedz

Olgierd, 15 lutego 2016, 10:45 23 -8

Podstawowa sprawa o której wielu użytkowników zapomina to stosowanie i regularna wymiana filtrów powietrza dobrej jakości. Pokutuje przekonanie że filtr powietrza nie spełnia żadnej ważnej funkcji. Dla bardziej zainteresowanych polecam film na YT [LINK]

Odpowiedz

Hubert Hurowski, 25 lutego 2016, 16:56 34 -10

Dlaczego silniki z lat 80tych i niektóre jeszcze w 90tych nie miały przepływomierza? To były normalne silniki z wtryskiem benzyny, zaworem wolnych obrotów, komputerem, działały dokładnie tak samo jak współczesne. To sama ekonomika, te same osiągi. Po co producenci dodali ten element kosztujący nieraz pare tys zł !! a usterka w praktyce uniemożliwia jazdę, silnik przechodzi w stan awaryjny.

Odpowiedz

Anonim, 5 września 2017, 20:43 12 -10

Bardzo się z Panem nie zgadzam. Na pewno nie te same osiągi, kultura pracy, a w szczególności nie ta sama ekonomia i ekologia.

Odpowiedz

anonim 1999, 8 września 2017, 17:22 4 -8

Mam skode octavke 1 2.0 benz+lpg falowanie obrotow wymienilem cewke swiece przewody wysokiego napiecia i nic potem wymienilem przepływomierz poprawilo sie ale na chwile teraz odlaczylem kostke od przeplywomierza i chodzi jak marzenie spadek mocy brak spolanie tak jak bylo zadnych kontroek

Odpowiedz

Xedos2.5, 25 października 2017, 15:16 26 -4

Istnieje mozliwosc ze przez zepsuty przeplywomierz auto z falujacymi obrotami czasem gasnie i nie da sie go odpalic i nastepnie musze z popychu bo zawiesza rozrusznik? Tak mam ja i sie zastanawiam czy wszystkie objawy pasuja do przeplywomierza. Bo rozrusznik nowy zalozony

Odpowiedz

Glabzdr, 21 lipca 2019, 0:58 0 0

Poszedł ci czujnik położenia wałka rozrządu lub wału korbowego. Tak uważam.

Odpowiedz

Anonim, 30 marca 2018, 20:31 1 -1

ja kupiłem z magnatetmareli i szmelc a z delphi to samo sama chińczyzna

Odpowiedz

Łukasz, 3 maja 2018, 12:29 8 -2

Mam hondę 1.7 przy 65 milach spada moc do 3000 i nie chce jechać więcej niż 30 mil popiołem ten przepływomierz i nic dalej to samo
Proszę o pomoc

Odpowiedz

Anonim, 29 października 2018, 12:07 7 0

Czy jak zwiekszyłem moc w samochodzie i niema zmian to znaczy że mogła pujsc przepływka

Odpowiedz

kami, 27 lutego 2019, 16:58 0 0

mogła ale niekoniecznie pierburg padl po 10tys.km tylko oryginal

Odpowiedz

Arkadi15, 18 marca 2019, 9:16 0 -1

Witam mam seat altea xl mam problem z silnikiem skacze na obrotach jakie mogą być przyczyny sonda sprawdzona .jakie mogą być przyczyny

Odpowiedz

Arkadi15, 18 marca 2019, 9:18 0 -1

Witam mam seat altea xl 1.8 tfsi 2007 mam problem z silnikiem skacze na obrotach jakie mogą być przyczyny sonda sprawdzona .

Odpowiedz