Termostat poza pompą i chłodnicą to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia. Jest odpowiedzialny za regulację przepływu i temperatury płynu chłodzącego, tzn. pod wpływem temperatury otwiera się bądź zamyka, wymuszając obieg cieczy w małym lub dużym układzie chłodzenia.
W dużym uproszczeniu – termostat to metalowy mieszek, który wypełniony jest cieczami o niskiej temperaturze wrzenia oraz substancjami zmieniającymi objętość pod wpływem temperatury. Kiedy temperatura cieczy chłodzącej jest poniżej 80°C, mieszek kurcząc się, zamyka zawór, kierując ciecz do chłodnicy. Płyn chłodniczy przepływa wtedy przez otwarty zawór do pompy, tworząc tzw. mały obieg. W momencie, gdy temperatura cieczy wzrasta powyżej 95°C, mieszek rozszerza się i analogicznie zawór kierujący ciecz do pompy zostaje zamknięty, natomiast do chłodnicy otwarty, tworząc tzw. duży obieg.
Termostat to proste i w większości przypadków tanie urządzenie, ale jego usterka może przysporzyć właścicielowi auta sporo kłopotów.
Wyróżniamy dwa typy awarii termostatów:
- uszkodzenie w pozycji zamkniętej, jest to awaria rzadsza, ale dużo bardziej niebezpieczna, ponieważ może doprowadzić do przegrzania silnika;
- uszkodzenie w pozycji otwartej jest to awaria dużo popularniejsza i jej następstwa nie są aż tak kosztowne. Powoduje niedogrzanie silnika, zwiększenie zużycia paliwa.
Ten drugi rodzaj awarii bardzo często nie jest nawet zauważalny przez użytkowników w okresie letnim, dlatego 80% wymian uszkodzonych termostatów następuje w okresie zimowym, kiedy niskie temperatury wdzierają się do kabin samochodów.
Termostaty znajdziemy m.in. w ofercie Inter Cars. Dostępne są tam produkty marek takich jak Vernet, BorgWarner, Wahler czy Mahle.
-
Vernet – 267 referencji w statusie „Aktualny”, 677 referencji w statusie „Zamówienie Indywidualne” które dostawca jest w stanie zrealizować nawet od 2-3 dni roboczych.
Przykładowy indeks: TH6047.89J – termostat cieczy chłodzącej DACIA DUSTER, LOGAN, SANDERO; OPEL VIVARO; RENAULT CLIO II, ESPACE III, IV, KANGOO, LAGUNA I, II, III, MEGANE, MEGANE II, SCENIC I, II, TRAFIC II 1.4/1.6/2.0 08.97-01.05, cena detaliczna – 43,93 zł netto. -
Wahler – 152 referencji w statusie „Aktualny”, 280 referencji w statusie „Zamówienie Indywidualne”.
Przykładowy indeks: WA4459.92D – termostat cieczy chłodzącej OPEL ASTRA F, G, H, COMBO, CORSA B, C, D, MERIVA, TIGRA 1.0/1.2/1.4 11.96, cena detaliczna – 78,19 zł netto. -
Mahle – jest to tegoroczna nowość w ofercie IC, 61 referencji w statusie „Aktualny” oferta jest na bieżąco poszerzana.
Przykładowy indeks: TX 41 87 D – termostat cieczy chłodzącej SEAT AROSA, CORDOBA, IBIZA II, III, INCA, LEON, TOLEDO II; SKODA FELICIA I, II, OCTAVIA; VW BORA, GOLF III-V, LUPO, POLO, VENTO 1.0/1.4/1.6 10.91-12.10, cena detaliczna – 36,15 netto.
W IC Katalogu Online możemy je znaleźć po wytypowaniu odpowiedniego auta w zakładce „Układ chłodzenia”, znajdujemy kolejną zakładkę „Termostat”.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Gery, 25 listopada 2015, 10:10 0 0
Ta nowinka od mahle jest ciekawa. No i cena jest znacznie niższa.
Odpowiedz
Tomasz, 29 listopada 2015, 22:20 0 0
tylko orginał daje 100% satysfakcji a koszt jest niekiedy mniejszy niz te zamienniki ,np wahler wytrzymuje pare miesiecy
Odpowiedz
Nick, 7 grudnia 2020, 15:59 0 0
panie madry - a typy awarii posrednie?
Odpowiedz