Wymiana paska rozrządu – porady ekspertów ContiTech

, 21 maja 2015, 14:50

ContiTech pokazuje jak uniknąć błędów przy wymianie pasków. Szczegółową instrukcję prezentujemy na przykładzie Volkswagena Golfa 1.6l 16V.

Silnik 1.6L 16V był montowany na masową skalę w samochodach grupy Volkswagen AG. Często przy wymianie paska rozrządu można popełnić poważne błędy. Aby mieć pewność, że paski będą wymieniane bezproblemowo, ContiTech Power Transmission Group daje mechanikom szczegółowe wskazówki dotyczące montażu. Ekspert ContiTech przedstawia krok po kroku, właściwą procedurę wymiany pasów.
 

Producent zaleca sprawdzenie i, jeśli to konieczne, wymianę paska rozrządu co 90 000 km, a następnie co 30 000 km.

Procedura wymiany trwa 2,5 godziny.

Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymieniany, napinacz, rolka prowadząca i pompa wody również powinny zostać wymienione.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:

1. Blokada wałka rozrządu (z wyjątkiem ARC/ARR/AVY) – VW nr T10016

2. Blokada wałka rozrządu (ARC/ARR/AVY) – VW nr T10074

3. Uchwyt koła pasowego wału korbowego (z wyjątkiem ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB) – VW nr 3415

4. Uchwyt koła pasowego wału korbowego (ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB) – VW nr T10028

 

Prace przygotowawcze:

  • Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika.
  • Odłączyć akumulator pojazdu.
  • Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy paski rozrządu zostały ściągnięte.
  • Wykręcić świece zapłonowe, aby można było łatwiej obracać silnikiem.
  • Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo).
  • Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.
  • Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.

 

Demontaż paska rozrządu:

1. Podnieść przód pojazdu i podeprzeć go.

2. Zdjąć górną osłonę silnika, kompletny filtr powietrza, górną osłonę paska rozrządu i zbiornik płynu wspomagania układu kierowniczego (NIE odłączać przewodów!).

3. Obrócić wał korbowy w prawo, do GMP (OT) na pierwszym cylindrze. Oznaczenia kontrolne na kole pasowym wału korbowego muszą się pokrywać.

4. Sprawdzić, czy otwory ustalające kół zębatych wałków rozrządu są wyrównane. Jeśli nie, obrócić wał korbowy w prawo jeden obrót.

5. Włożyć blokadę wałka rozrządu (rys. 1): narzędzie nr T10016. W przypadku kodu silnika ARC/ARR/AVY: narzędzie nr T10074.

6. Zdjąć prawą poduszkę silnika (rys. 2), uchwyt prawej poduszki silnika i dolną osłonę silnika po prawej stronie.


Rys. 1 Rys. 2

7. Opuścić silnik aż śruba koła pasowego wału korbowego będzie dostępna.

8. Zdemontować paski napędowe układów pomocniczych.

9. Włożyć uchwyt koła pasowego wału korbowego: narzędzie nr 3415. Dla kodów silnika ARC/ATN/AUS/AVY/AZD/BCB: narzędzie nr T10028.

10. Poluzować śrubę koła pasowego wału korbowego.

11. Zdemontować uchwyt koła pasowego wału korbowego. Odkręcić śrubę koła pasowego wału korbowego i zdjąć koło pasowe wału korbowego.

12. Umieścić dwie podkładki na śrubę mocującą koła pasowego wału korbowego. Wkręcić śruby koła pasowego wału korbowego i dokręcić lekko (rys. 3). Zdjąć dolną osłonę paska rozrządu. W niektórych modelach z klimatyzacją, aby to ułatwić, również należy zdemontować napinacz i rolkę z paska wielorowkowego.

Rys. 3

13. Odkręcić śrubę napinacza.
14. Obrócić napinacz w lewo, aby zwolnić nacisk na pasek rozrządu.
15. Wyjąć narzędzie do blokowania wałka rozrządu (T10016), z wyjątkiem przypadku kodów silnika ARC/ARR/AVY.
16. Zdjąć pasek rozrządu.
17. Ponownie włożyć narzędzie do blokowania wałka rozrządu.

Uwaga: Używanych pasków rozrządu nie należy ponownie wykorzystywać.

Demontaż pasków napędowych dla wałka rozrządu zaworów wydechowych:


1. Odkręcić śrubę napinacza.

2. Obrócić napinacz w prawo, aby zwolnić nacisk na pasek rozrządu.

3. Zdemontować śrubę koła pasowego, napęd napinacza koła pasowego i pasek napędowy.


Montaż paska napędowego dla wałka rozrządu zaworów wydechowych:


1. Narzędzie do blokowania wałka rozrządu musi być zamontowane w kołach zębatych wałka rozrządu.

2. Założyć pasek rozrządu w kierunku ruchu wskazówek zegara, zaczynając od góry na koło zębate wałka rozrządu zaworów ssących.

3. Upewnić się, że pasek rozrządu jest napięty pomiędzy kołami zębatymi wałka rozrządu.

4. Przytrzymać napinacz w pozycji montażowej. Obracać napinacz mimośrodowo za pomocą imbusa w prawo w kierunku godz. 3.

5. Zamontować napinacz i śrubę napinacza.

6. Dokręcić śrubę napinacza palcami do oporu.


Uwaga: Ucho wspornika na płytce montażowej musi znaleźć się w otworze głowicy cylindra (rys. 4).

 

7. Obrócić napinacz mimośrodowy w lewo, aż wskazówka pokryje się z oznaczeniem na płytce montażowej (rys. 5).

8. Dokręcić śrubę napinacza momentem 20 Nm.

Rys. 4.Rys. 5

Montaż paska rozrządu:

1. Narzędzie blokujące musi być zamontowane na kołach zębatych wałka rozrządu.

2. Znak na kole zębatym wału korbowego musi być wyrównany.

3. Włożyć napinacz. Widelec z płytki wspornikowej napinacza musi być umieszczony wokół śruby obudowy wału korbowego (rys. 6). Używając klucza imbusowego, obrócić napinacz mimośrodowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w pozycję godz. 10. Dokręcić palcami śrubę napinacza.

4. Umieścić pasek rozrządu w kolejności: koło pompy wody, napinacz, koło zębate wału korbowego, rolka prowadząca, koło zębate wałka rozrządu zaworów ssących (rys. 7).

Rys. 6 Rys. 7

5. Obrócić klucz imbusowy w prawo (rys. 8). Wskaźnik musi pokryć się z nacięciem w płytce wspornikowej napinacza (rys. 9).

Rys. 8Rys.9

6. Dokręcić napinacz momentem 20 Nm (rys. 10).

7. Zdjąć uchwyt koła pasowego.

8. Obrócić silnik dwukrotnie w kierunku obrotów silnika. Ustawić silnik w GMP pierwszego cylindra. Włożyć blokadę wałka rozrządu. Włożyć kołki blokujące. Końce sworzni blokujących muszą znajdować się na tej samej wysokości. Jeżeli blokady nie można włożyć, dokonać ponownej regulacji. Sprawdzić ponownie naprężenie paska rozrządu.

9. Wyjąć śrubę koła pasowego wału korbowego.

10. Zamontować dolną osłonę paska rozrządu, wału korbowego, koło pasowe i nową śrubę do koła pasowego wału korbowego.

11. Włożyć uchwyt koła pasowego wału korbowego (odpowiedni do kodu silnika).

12. Dokręcić śrubę koła pasowego wału korbowego. Moment dokręcania: 90 Nm + 90 °.

13. Zdjąć uchwyt koła pasowego wału korbowego i zainstalować pozostałe komponenty w kolejności odwrotnej do demontażu.


Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika.

Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.

Dowiedz się więcej

Nowe szkolenia techniczne ContiTech
Nowe szkolenia techniczne ContiTech

ContiTech Polska organizuje kolejną turę szkoleń technicznych, realizowanych na terenie całej Polski. Są to zarówno szkolenia teoretyczne, adresowane nie tylko do mechaników, ale również do wszystkich zainteresowanych techniką samochodową oraz szkolenia techniczno-praktyczne, adresowane przede wszystkim do mechaników samochodowych. Szkolenia teoretyczne obejmują aspekty związane z napędami pasowymi, problemami występującymi przy wymianie pasków, ich przyczynami oraz sposobami […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 6 lipca 2015, 20:30 0 -2

Panowie z contiego zapomnieli o jednej ważnej rzeczy.

Odpowiedz

agata, 14 maja 2018, 21:06 1 -1

O trzech ważnych rzeczach

Odpowiedz

agata, 14 maja 2018, 21:08 1 0

To były panie a nie panowie, i to ładne, byłam tam

Odpowiedz