Coraz większe wymagania dotyczące parametrów eksploatacyjnych silników spalinowych doprowadziło do opracowania nowej konstrukcji tłoka, z podwójną galerią obiegu chłodziwa.
Rozwiązanie to umożliwia skuteczniejsze odprowadzenie ciepła z korony tłoka, a tym samym zapewnia niższą temperaturę pracy w określonych warunkach (w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami).
]1[
Powyższy tłok znajduje się na wyposażeniu samochodów Mercedes serii OM 500
Zalety konstrukcji:
– wysoka skuteczność chłodzenia, niższa temperatura tłoka
Podwójna galeria chłodząca, ze względu na zwiększoną objętość (w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem) pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła z korony tłoka.
– optymalne smarowanie tłoka
Lepsze smarowanie tulejki sworznia tłokowego i mniejszej główki korbowodu, na skutek wyżłobień kierujących olej na te dwa elementy.
Układ wyżłobień tłoka pokazano na poniższym rysunku.
]2[
Przepływ oleju w podwójnej galerii tłoka
– wlot/wylot oleju w strefie niskich naprężeń tłoka
Wlot/wylot oleju w tradycyjnych rozwiązaniach znajduje się w strefie wysokich naprężeń, co osłabia konstrukcję tłoka.
– pewniejsza konstrukcja nadlewów osadczych sworznia
Pozwala to na przenoszenie wyższych obciążeń dynamicznych
– optymalna konstrukcja płaszcza tłoka
Uzyskiwana dzięki wyżłobieniom pomiędzy wlotami do dwu galerii chłodzących
Twórcą zaprezentowanej konstrukcji tłoka jest firma Federal-Mogul, właściciel takich marek jak AE i Nural.
Artykuł przygotował Michał Łyziński z firmy Federal-Mogul
Komentarze