Tedgum wzmacnia Opla Insignię

, 2 lipca 2014, 9:59

W polskich warunkach drogowych metalowo-gumowe łożyskowania wahaczy i mocowania amortyzatorów są narażone niejednokrotnie na ekstremalne obciążenia, co w krótkim czasie, niekiedy jeszcze w okresie gwarancyjnym, doprowadza do zniszczenia części gumowych lub ich odspojenia od metalowych tulejek.

Ewolucja zawieszeń samochodów

Projektanci i producenci samochodów osobowych nie zawsze przewidują, że ich pojazdy będą użytkowane na drogach o niższych standardach. Skutkiem tego jest zwykle przyspieszone zużycie zawieszeń. Zniszczenie lub odspojenie części gumowych objawia się przede wszystkim występowaniem metalicznych stuków w podwoziu podczas przejeżdżania przez poprzeczne nierówności nawierzchni. Niezależne zawieszenia współczesnych pojazdów składają się z co najmniej kilku elementów zmieniających wzajemne położenie kątowe, na skutek pionowych przemieszczeń koła dociskanego sprężyną do jezdni. W dawnych konstrukcjach samochodów przegubowe połączenia tych wahliwych części wykonywane były w postaci tulejek z brązu, współpracujących ze stalowymi sworzniami. Wymagały więc częstego smarowania i zużywały się szybko, pod wpływem przenoszonych udarów. Teraz funkcję tę pełnią wyłącznie odporne na uderzenia elementy metalowo-gumowe, złożone z pary tulejek (zewnętrznej i wewnętrznej), rozdzielonych warstwą zwulkanizowanej z nimi gumy. Zwykle tuleja zewnętrzna osadzona jest wciskowo w gnieździe jednej z łączonych części (np. wahacza), wewnętrzna jest unieruchomiona względem drugiej (np. wspornika) za pomocą silnie dokręconej śruby. W tej sytuacji wzajemne kątowe odchylenia połączonych części nie mają charakteru współpracy ślizgowej, lecz opierają się tylko na skrętnej elastyczności gumy, zespalającej obie tulejki.

Opel Insignia Gdy kąty lub intensywność przemieszczeń stają się nadmierne, guma ulega uszkodzeniom zmęczeniowym, kruszy się i odrywa od metalu, coraz słabiej amortyzując promieniowe przemieszczenia tulejek. Pojawiają się stuki, które są bardzo niekorzystne nie tylko dla komfortu, lecz także dla bezpieczeństwa jazdy. Luzy w zawieszeniu powodują niestabilne toczenie się kół. Konieczna staje się przedterminowa naprawa.Tuleje metalowo-gumowe wydają się konstrukcją tak prostą, że nawet doświadczonym mechanikom samochodowym trudno jest wyobrazić sobie jej poprawianie. Jednak Dział Rozwoju i Prototypów firmy Tedgum stale ulepsza swoje produkty i wprowadza nowe rozwiązania. Jednym z nich jest tuleja metalowo-gumowa o wzmocnionej konstrukcji.

Wzmocnione tuleje metalowo-gumowe

Efekt zwiększonej odporności na przeciążenia udało się uzyskać dzięki optymalizacji mieszanki gumowej i zwiększeniu jej objętości w przestrzeni pomiędzy standardowymi częściami metalowymi. Pozwala to wydłużyć okres użytkowania tulei Tedgum, a przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Należy również pamiętać o względach ekonomicznych (zastosowanie wzmocnionej konstrukcji jest znacznie tańsze niż wymienianie co sezon oryginalnego elementu), a także ekologicznych (zmniejsza się w ten sposób ilość odpadów i koszty recyklingu). Przykładem takiego produktu może być tuleja wahacza tylnego wzdłużnego do samochodu Opel Insignia, oznaczona numerem referencyjnym Tedgum00506024. Jej zalety potwierdzone zostały w laboratoryjnych badaniach porównawczych, których wyniki prezentuje poniższa tabela.

Porównanie właściwości standardowych i wzmocnionych elementów metalowo-gumowych

Rodzaj testu

Element oryginalny

Tedgum 00506024

Obciążenie równoległe

do geometrycznej osi tulei

metalowo-gumowej

Wartość nacisku wgniatającego

metalową część wewnętrzną tulei

na głębokość 10 mm wynosi

237 kg siły (2,32 kN)

Wartość nacisku wgniatającego

metalową część wewnętrzną tulei

na głębokość 10 mm wynosi

521 kg siły (5,11 kN)

Obciążenie prostopadłe

do geometrycznej osi tulei

metalowo-gumowej

Wartość nacisku przesuwającego

poprzecznie oś elementu wewnętrznego

względem zewnętrznego

o 5 mm wynosi 560 kg siły

(5,49 kN)

Wartość nacisku przesuwającego

poprzecznie oś elementu wewnętrznego

względem zewnętrznego

o 5 mm wynosi 989 kg siły

(9,70 kN)

 

Dowiedz się więcej

Nowa referencja Tedgum do pojazdów Honda
Nowa referencja Tedgum do pojazdów Honda

Tedgum poszerza ofertę o przednią poduszkę silnika, przeznaczoną do Hondy Civic oraz Hondy FR-V. Zastosowania poduszki 00268145: Honda Civic, 1999-03-01 -> 2006-02-28 Honda FR-V 1.7, 2004-08-01 ->  

Montuję polskie części – relacja z konferencji prasowej
Montuję polskie części – relacja z konferencji prasowej

W Centrum Prasowym PAP odbyła się konferencja, której celem było przybliżenie dziennikarzom idei nowo powstałej kampanii „Montuję polskie części”. Akcja jest skierowana przede wszystkim do warsztatów samochodowych, jej celem jest wspieranie i budowanie silnej pozycji polskich producentów części. Członkowie kampanii "Montuję polskie części" W konferencji wzięli udział przedstawiciele czterech firm, które zainicjowały kampanię (w trakcie […]

Nowe produkty Tedgum do Rovera i Opla
Nowe produkty Tedgum do Rovera i Opla

W ofercie Tegdum pojawiły się trzy nowe referencje. Są one przeznaczone do pojazdów Rover 75, Opel Combo i Opel Vivaro. Nowe produkty w ofercie Tedgum to: tuleja wahacza przedniego do Rovera 75 poduszka silnika prawa do Opla Combo guma stabilizatora przedniego (wewnętrzna) do Opla Vivaro   Szczegółowe dane produktów można znaleźć na załączonej grafice.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 sierpnia 2014, 23:26 0 0

super nowość

Odpowiedz