Konstruktorzy samochodów poświęcają dużo czasu i uwagi na zapewnienie komfortu użytkowania swoich pojazdów. Jedną z podstawowych kwestii do rozwiązania jest ograniczanie niepokojących, uciążliwych dźwięków dochodzących z auta. W celu ograniczania drgań i wynikających z nich hałasów dochodzących z układu hamulcowego opracowano kierunkowe klocki hamulcowe.
– Wyzwaniem dla producentów materiałów ciernych jest redukcja hałasu i wibracji powstających podczas hamowania. W dążeniu do tego celu należy utrzymać rozsądną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem, komfortem i kosztami. Rozwiązaniem są kierunkowe klocki hamulcowe, które od klasycznych klocków różnią się półokrągłym nacięciem na podkładce tłumiącej lub fazowaniem materiału ciernego – wyjaśnia Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.
Jak działają kierunkowe klocki hamulcowe?
Kierunkowe klocki hamulcowe są asymetryczne. W parze znajdują się klocki o identycznym kształcie, ale różniące się wykończeniem detali. Klocki tego typu można z powodzeniem stosować w fabrycznych zaciskach hamulcowych. Kluczowy jest jednak ich prawidłowy montaż.
– Działanie klocka kierunkowego opiera się na zasadzie dźwigni. Wycięcie w płytce tłumiącej znajduje się w miejscu styku z tłoczkiem hamulcowym i ustawia klocek pod odpowiednim kątem względem tarczy hamulcowej. Klocek najpierw styka się z tarczą na wyjściu, a dopiero później na wejściu. Rozwiązanie to znacznie zmniejsza wibracje i hałas podczas hamowania, a także zapewnia równomierne zużycie klocka hamulcowego. Zróżnicowanie kontaktu występuje tylko na początku procesu. W końcowej fazie hamowania siła generowana przez tłoczki jest duża, co sprawi, że klocek będzie układał się równo z tarczą. – mówi Przemysław Przymuszała.
Błędy podczas montażu kierunkowych klocków hamulcowych
Ze względu na konieczność zachowania odpowiedniej procedury styku klocka z tarczą, kluczowe jest prawidłowe zamontowanie kierunkowych klocków hamulcowych. Aby to ułatwić, na klockach Textar umieszczone są strzałki, wskazujące kierunek obrotu tarczy hamulcowej. Niestety, nawet podczas tej pozornie prostej czynności można popełnić błędy, które będą przyczyną niezadowolenia kierowcy, a nawet podstawą uzasadnionej reklamacji.
– Klocek z półokrągłym nacięciem, od charakterystycznego kształtu nazywanym „banana slot”, montowany jest po wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej i zgodnie z kierunkiem obrotu tarczy. Ta, mówiąc w obrazowy sposób, musi na niego najeżdżać. Jeśli klocki zostaną włożone odwrotnie, zła kolejność styku z tarczą może doprowadzić do nieprawidłowego docierania się zespołu ciernego klocek-tarcza i pojawienia się pisków podczas dohamowania. Aby zapobiec błędom montażowym, wystarczy przeczytać instrukcję załączaną do każdego opakowania klocków hamulcowych Textar – mówi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction.
Jak wynika z doświadczenia przedstawicieli marki Textar, pomylenie kwestii strony oraz kierunku montażu kierunkowych klocków hamulcowych to dwa najczęstsze błędy popełniane podczas instalacji tych części. Trzecim jest pozostawienie taśmy ochronnej naklejonej na klocku hamulcowym.
Komentarze