Diagnoza uszkodzeń łożysk kół (część 2)

20 maja 2013, 11:09

Z różnych przyczyn dochodzi do przedwczesnego uszkodzenia łożyska tocznego, co negatywnie wpływa na żywotność układu. Przedstawiamy dokończenie artykułu sprzed tygodnia.

Przyczyny awarii łożyskPrzegrzanie

Przyczyny

  • Mocne ciepło z zewnątrz
  • Niewystarczające odprowadzanie ciepła
  • Niedostateczne chłodzenie lub smarowanie

 

Skutki

  • Zmiana zabarwienia pierścieni, elementów tocznych i koszyków z koloru żółtego na niebieski
  • Temperatury powyżej 200°C redukują twardość oraz nośność i mogą prowadzić do przedwczesnej awarii łożyska
  • W przypadkach ekstremalnych deformują się komponenty łożyska
  • Wzrost temperatury może pogorszyć lub zniszczyć środek smarowy

 

Środki zaradcze

  • Kontrola temperatury oraz przeciążenia
  • Wystarczające odprowadzanie ciepła

Pęknięcie pierścienia zewnętrznego

Przyczyny

  • Za małe podparcie pierścieni w obudowie łożyska
  • Wstępne obciążenie aksjalne w wyniku nieprawidłowego luzu łożyskowego podczas wysokich temperatur eksploatacyjnych

 

Skutki

  • W normalnym przypadku pęknięcie przebiega równomiernie w kierunku obwodu, często w połączeniu z wyłamanymi częściami
  • Przy obciążeniu aksjalnym pęknięcia występują zazwyczaj zaraz za środkiem bieżni
  • Zewnętrzna strona pierścienia zewnętrznego wykazuje nieregularne oznaki śladów eksploatacji\

 

Środki zaradcze

  • Poprawienie montażu łożyska
  • Prawidłowy luz łożyska
  • Postępować wg instrukcji montażowych producentów

 

Wychylenie od pionu

Przyczyny

  • Wygięte wały
  • Wypływka lub zanieczyszczenie na wale albo na odsadzeniach obudowy
  • Gwinty wału nie są aksjalnie równolegle do osadzenia łożyska
  • Powierzchnie czołowe nakrętek wału nie są w położeniu prostokątnym do osi gwintowanej

 

Skutki

Ślad zużycia przebiega skośnie do krawędzi bieżni nieruchomego pierścienia

Środki zaradcze

  • Inspekcje wałów i obudowy w przypadku odchyleń biegu przy odsadzeniach i osadzeniach łożysk
  • Obróbka gwintu i osadzenia łożyska
  • Stosowanie dokładnych nakrętek wałów

 

Za mocne pasowanie

Przyczyny

Obwodowy ślad biegu na bieżniach

Skutki

Ciągła eksploatacja pod wysokim obciążeniem, złe smarowanie i za mały luz łożyskowy prowadzą do szybkiego zużycia i zmęczenia

Środki zaradcze

Prawidłowe nastawienie luzu łożyskowego lub/i łożyska koła

Zmęczenie

Przyczyny

Stosowanie nieprawidłowego łożyska (zewnętrznie niedostrzegalne – ewentualnie konstrukcja wewnętrzna nie nadaje się do tego użytkowania)

Skutki

  • Często określane jako łuszczenie; spowodowane rysami w powierzchni bieżni i ustawicznym ścieraniem się małych, pojedynczych cząstek materiału pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych lub elementów tocznych
  • Postępujące łuszczenie – po wystąpieniu rozszerza się ono wskutek ciągłego użycia
  • Towarzyszy temu zawsze słyszalny wzrost hałasu

 

Środki zaradcze

  • Wymiana łożyska
  • Wystarczające odprowadzanie ciepła

 

Wgniecenia elementów tocznych

Przyczyny

  • Statyczne przeciążenie łożyska
  • Ciężkie zderzenia łożyska
  • Stosowanie młotka przy montażu
  • Upuszczenie łożyska lub montowanych podzespołów
  • Montaż łożyska na wale z użyciem siły na pierścień zewnętrzny

 

Skutki

  • Wgniecenia elementów tocznych występują jako wgniecenia w bieżniach i powodują zwiększenie wibracji (powstawanie hałasu)
  • Mocne wgniecenia elementów tocznych mogą prowadzić do przedwczesnych awarii

 

Środki zaradcze

  • Montaż/demontaż łożysk właściwym narzędziem
  • Stosowanie siły tylko na pierścień mocno pasowany
  • Postępować wg instrukcji montażowych producentów

 

Zużycie spowodowane zacieraniem

Przyczyny

  • Niedostateczne smarowanie przy wysokich obciążeniach
  • Za mała ilość lub za rzadka konsystencja środka smarowego
  • Brak hydrodynamicznego filmu smarowego między czołową stroną wałeczków i obrzeżem
  • Za wysokie naprężenie wstępne z powodu rozszerzalności cieplnej
  • Różnorodnie skośny bieg pojedynczych wałeczków z powodu zużycia bieżni lub wychylenia pierścienia

 

Skutki

  • Częściowe lub całopowierzchniowe zespawanie i głębokie rysy w obrzeżach i powierzchniach czołowych wałeczków
  • Koksowanie środka smarowego w tym obszarze

 

Środki zaradcze

  • Stosowanie właściwych środków smarowych z odpowiednią specyfikacją
  • Zabezpieczenie poprawnego naprężenia wstępnego łożyska

 

Zły kierunek obciążenia

Przyczyny

  • Łożyska kulkowe skośne skonstruowane są na jeden kierunek obciążenia. Jeśli obciążenie następuje w kierunku przeciwnym, eliptyczna powierzchnia kontaktowa zostanie odcięta przez niższe odsadzenie
  • Wynikiem tego jest bardzo wysokie obciążenie i wzrost temperatury oraz postępująca za tym wibracja i przedwczesna awaria

 

Skutki

Kulki wykazują taśmowo zużycie rowków, spowodowane obracaniem się kulek ponad krawędzią bieżni.

Środki zaradcze

Zapewnienie prawidłowego montażu kulkowych łożysk skośnych

Artykuł przygotowany na bazie materiałów Ruville

Dowiedz się więcej

Diagnoza uszkodzeń łożysk kół (część 1)
Diagnoza uszkodzeń łożysk kół (część 1)

Łożyska kół zostały tak zaprojektowane, by bez trudu osiągać przebieg do 1 000 000 km. Niestety zdarza się, że z różnych przyczyn dochodzi do przedwczesnego uszkodzenia łożyska tocznego, co negatywnie wpływa na żywotność układu. Przyczyny awarii łożysk W 70% przypadków przyczyna awarii dotyczy złego smarowania: za dużo lub za mało smaru, niewłaściwy środek smarowy itd. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!