Z różnych przyczyn dochodzi do przedwczesnego uszkodzenia łożyska tocznego, co negatywnie wpływa na żywotność układu. Przedstawiamy dokończenie artykułu sprzed tygodnia.
Przyczyny awarii łożysk – Przegrzanie
Przyczyny
- Mocne ciepło z zewnątrz
- Niewystarczające odprowadzanie ciepła
- Niedostateczne chłodzenie lub smarowanie
Skutki
- Zmiana zabarwienia pierścieni, elementów tocznych i koszyków z koloru żółtego na niebieski
- Temperatury powyżej 200°C redukują twardość oraz nośność i mogą prowadzić do przedwczesnej awarii łożyska
- W przypadkach ekstremalnych deformują się komponenty łożyska
- Wzrost temperatury może pogorszyć lub zniszczyć środek smarowy
Środki zaradcze
- Kontrola temperatury oraz przeciążenia
- Wystarczające odprowadzanie ciepła
Pęknięcie pierścienia zewnętrznego
Przyczyny
- Za małe podparcie pierścieni w obudowie łożyska
- Wstępne obciążenie aksjalne w wyniku nieprawidłowego luzu łożyskowego podczas wysokich temperatur eksploatacyjnych
Skutki
- W normalnym przypadku pęknięcie przebiega równomiernie w kierunku obwodu, często w połączeniu z wyłamanymi częściami
- Przy obciążeniu aksjalnym pęknięcia występują zazwyczaj zaraz za środkiem bieżni
- Zewnętrzna strona pierścienia zewnętrznego wykazuje nieregularne oznaki śladów eksploatacji\
Środki zaradcze
- Poprawienie montażu łożyska
- Prawidłowy luz łożyska
- Postępować wg instrukcji montażowych producentów
Wychylenie od pionu
Przyczyny
- Wygięte wały
- Wypływka lub zanieczyszczenie na wale albo na odsadzeniach obudowy
- Gwinty wału nie są aksjalnie równolegle do osadzenia łożyska
- Powierzchnie czołowe nakrętek wału nie są w położeniu prostokątnym do osi gwintowanej
Skutki
Ślad zużycia przebiega skośnie do krawędzi bieżni nieruchomego pierścienia
Środki zaradcze
- Inspekcje wałów i obudowy w przypadku odchyleń biegu przy odsadzeniach i osadzeniach łożysk
- Obróbka gwintu i osadzenia łożyska
- Stosowanie dokładnych nakrętek wałów
Za mocne pasowanie
Przyczyny
Obwodowy ślad biegu na bieżniach
Skutki
Ciągła eksploatacja pod wysokim obciążeniem, złe smarowanie i za mały luz łożyskowy prowadzą do szybkiego zużycia i zmęczenia
Środki zaradcze
Prawidłowe nastawienie luzu łożyskowego lub/i łożyska koła
Zmęczenie
Przyczyny
Stosowanie nieprawidłowego łożyska (zewnętrznie niedostrzegalne – ewentualnie konstrukcja wewnętrzna nie nadaje się do tego użytkowania)
Skutki
- Często określane jako łuszczenie; spowodowane rysami w powierzchni bieżni i ustawicznym ścieraniem się małych, pojedynczych cząstek materiału pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych lub elementów tocznych
- Postępujące łuszczenie – po wystąpieniu rozszerza się ono wskutek ciągłego użycia
- Towarzyszy temu zawsze słyszalny wzrost hałasu
Środki zaradcze
- Wymiana łożyska
- Wystarczające odprowadzanie ciepła
Wgniecenia elementów tocznych
Przyczyny
- Statyczne przeciążenie łożyska
- Ciężkie zderzenia łożyska
- Stosowanie młotka przy montażu
- Upuszczenie łożyska lub montowanych podzespołów
- Montaż łożyska na wale z użyciem siły na pierścień zewnętrzny
Skutki
- Wgniecenia elementów tocznych występują jako wgniecenia w bieżniach i powodują zwiększenie wibracji (powstawanie hałasu)
- Mocne wgniecenia elementów tocznych mogą prowadzić do przedwczesnych awarii
Środki zaradcze
- Montaż/demontaż łożysk właściwym narzędziem
- Stosowanie siły tylko na pierścień mocno pasowany
- Postępować wg instrukcji montażowych producentów
Zużycie spowodowane zacieraniem
Przyczyny
- Niedostateczne smarowanie przy wysokich obciążeniach
- Za mała ilość lub za rzadka konsystencja środka smarowego
- Brak hydrodynamicznego filmu smarowego między czołową stroną wałeczków i obrzeżem
- Za wysokie naprężenie wstępne z powodu rozszerzalności cieplnej
- Różnorodnie skośny bieg pojedynczych wałeczków z powodu zużycia bieżni lub wychylenia pierścienia
Skutki
- Częściowe lub całopowierzchniowe zespawanie i głębokie rysy w obrzeżach i powierzchniach czołowych wałeczków
- Koksowanie środka smarowego w tym obszarze
Środki zaradcze
- Stosowanie właściwych środków smarowych z odpowiednią specyfikacją
- Zabezpieczenie poprawnego naprężenia wstępnego łożyska
Zły kierunek obciążenia
Przyczyny
- Łożyska kulkowe skośne skonstruowane są na jeden kierunek obciążenia. Jeśli obciążenie następuje w kierunku przeciwnym, eliptyczna powierzchnia kontaktowa zostanie odcięta przez niższe odsadzenie
- Wynikiem tego jest bardzo wysokie obciążenie i wzrost temperatury oraz postępująca za tym wibracja i przedwczesna awaria
Skutki
Kulki wykazują taśmowo zużycie rowków, spowodowane obracaniem się kulek ponad krawędzią bieżni.
Środki zaradcze
Zapewnienie prawidłowego montażu kulkowych łożysk skośnych
Komentarze