WSZYSTKO, CO POTRZEBUJESZ WIEDZIEĆ O CZUJNIKACH MAF I MAP

19 kwietnia 2023, 14:38

Jako wiodący światowy specjalista w dziedzinie elektroniki samochodowej, marka NTK VEHICLE ELECTRONICS oferuje szeroką gamę produktów z jednym wspólnym celem – zapewnienia optymalnych osiągów pojazdów. Gama czujników MAF i MAP to kolejne przykłady najwyższej jakości produktów NTK. Teraz przyjrzymy się bliżej tym dwóm ważnym elementom silnika.

1. Co oznacza skrót MAF? Do czego służy czujnik MAF?

„MAF” oznacza „masowy przepływ powietrza” (Mass Airflow). Czujnik MAF, czyli  masowy przepływomierz  powietrza, mierzy ilość powietrza, które trafia do silnika spalinowego. Na podstawie informacji o masie powietrza moduł sterowania silnikiem (ECU) jest w stanie skorygować i dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do silnika. W silnikach Diesla czujnik MAF służy głównie do sterowania recyrkulacją gazów spalinowych (EGR). Większość czujników MAF występuje w dwóch wariantach: typu hot-wire i typu hot-film. Te przepływomierze powietrza nie mają ruchomych części i wykorzystują prąd elektryczny do pomiaru masy powietrza.

2. Gdzie znajduje się czujnik MAF?

Czujnik MAF znajduje się między kolektorem dolotowym a filtrem powietrza.

3. Jakie problemy powoduje wadliwy czujnik MAF? Jakie są objawy uszkodzonego czujnika MAF?

Jakość czujników MAF może z czasem ulec pogorszeniu, stają się one również podatne na awarie w przypadku  zanieczyszczenia, co może być spowodowane narażeniem na kurz, wodę i olej. Do objawów nieprawidłowego działania czujnika MAF, na które trzeba zwrócić uwagę, należą świecąca się „kontrolka silnika”, zwiększenie zużycia paliwa, problemy z uruchomieniem silnika, nierównomierna praca na biegu jałowym, czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, niestabilna praca silnika, utrata mocy silnika oraz wypadanie zapłonu.

4. Jak sprawdzić czujnik MAF?

Aby wykonać wstępną szybką diagnostykę, należy podczas jazdy całkowicie wcisnąć pedał gazu na trzecim lub czwartym biegu. Zapewni to maksymalny przepływ powietrza. W tym czasie druga osoba powinna sprawdzić listę parametrów na skanerze diagnostycznym. Wyliczone i zmierzone wartości należy następnie porównać – obie powinny być zgodne. Jeśli na testerze diagnostycznym nie są dostępne żadne dane, napięcie wyjściowe MAF musi osiągnąć około 4V.

5. Jaki jest normalny odczyt czujnika MAF?

Normalne napięcie wyjściowe dla MAF wynosi od 0,2 V do 4,8 V.

6. Co oznacza skrót MAP? Do czego służy czujnik MAP?

MAP (Manifold Absolute Pressure) jest skrótem oznaczającym „ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym”, zaś zadaniem czujnika MAP jest natychmiastowe dostarczenie informacji o ciśnieniu w kolektorze do modułu sterowania silnikiem (ECU). Dane te są potrzebne do obliczenia gęstości powietrza (air density) i określenia masowego natężenia przepływu powietrza w silniku. To z kolei określa ilość paliwa potrzebną do optymalnego spalania.

 

 

7. Gdzie znajduje się czujnik MAP?

Czujnik MAP zwykle znajduje się w kolektorze dolotowym lub przewodzie ciśnieniowym.

8. Jakie problemy powoduje wadliwy czujnik MAF? Jakie są objawy uszkodzonego czujnika MAP?

Podobnie jak w przypadku czujników MAF, z upływem czasu może wystąpić pogorszenie jakości czujników MAP, stają się one również podatne na awarie przy dużym zabrudzeniu. Do objawów nieprawidłowego działania czujnika MAP, na które trzeba zwrócić uwagę, należą świecąca się „kontrolka silnika”, zwiększenie zużycia paliwa, problemy z uruchomieniem silnika, nierównomierna praca na biegu jałowym, czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, niestabilna praca silnika, utrata mocy silnika oraz wypadanie zapłonu.

9. Jak sprawdzić czujnik MAP?

Można to zrobić przy pomocy pompy próżniowej. Przy podłączonym do obwodu elektrycznego czujniku MAP należy podłączyć pompę do komory pomiarowej czujnika. Następnie zmierzyć napięcie wyjściowe. Do obserwacji sygnału można również użyć skanera diagnostycznego. Sygnał ten musi się zmieniać w zależności od zastosowanego ciśnienia.

10. Jaki jest normalny odczyt czujnika MAP?

Normalny odczyt czujnika MAP wynosi: 1,2 – 1,7 V przy 0,4 bara (ciśnienia bezwzględnego) lub 3,9 – 4,5 V przy 1,0 bara (ciśnienia bezwzględnego).

11. Jaka jest różnica między czujnikiem MAP a czujnikiem MAF?

Czujnik MAF mierzy ilość powietrza zasysanego przez silnik. Z kolei czujnik MAP zapewnia pomiar ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Moduł ECU wykorzystuje te informacje do obliczenia ilości zasysanego powietrza. Firma NGK SPARK PLUG oferuje dwa warianty czujników MAF: typu hot-wire i hot-film. W przypadku czujników MAP firma oferuje dwa rodzaje: czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym i czujnik ciśnienia doładowania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!