Kryzys spowodowany wojną i koronawirusem daje się we znaki na całym świecie. Najnowsze dane przynoszą promyk nadziei. Czy import używanych samochodów osobowych wróci do poziomów z 2021? W jakim wieku są najczęściej sprowadzane do Polski samochody osobowe?
Spadek importu samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2023 roku. Czy jest szansa na odwrócenie trendu?
Pierwsze trzy miesiące bieżącego roku przyniosły spadek importu o niecałe 4% w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku (dane PZPM). W pierwszym kwartale 2022 zarejestrowano 180 023 samochody, z kolei od początku roku do końca marca 2023 zarejestrowanych zostało 173 135 aut. Największa różnica w ilości rejestracji używanych samochodów osobowych z importu zauważona została w lutym. W tym miesiącu odnotowano niemal 10% mniej rejestracji niż w lutym roku poprzedniego.
Optymistyczne dane napływają z marca. Jest to pierwszy miesiąc wykazujący wzrosty od ponad roku. W marcu 2023 roku zarejestrowanych zostało o 798 samochodów więcej niż rok wcześniej. Może to zwiastować odbicie trendu spadkowego utrzymującego się przez cały 2022 rok i styczeń oraz luty 2023. Jednak daleko jeszcze do wyników z 2021 roku, wówczas w marcu po raz pierwszy zarejestrowano aż 15 000 więcej samochodów używanych.
Jakie samochody są najczęściej sprowadzane?
Pierwsze pięć miejsc w rankingu na najczęściej rejestrowane sprowadzone samochody od lat okupowane jest przez te same marki. W pierwszym kwartale 2023 roku pięć najpopularniejszych marek stanowi 43% po raz pierwszy zarejestrowanych używanych samochodów. Pierwsza piątka wygląda następująco:
- Volkswagen – 17 536 sztuk
- Ford – 17 056 sztuk
- Opel – 16 520 sztuk
- Audi – 14 329 sztuk
- BMW – 10 464 sztuki
(dane PZPM)
Od kilku lat nieustannie wzrasta liczba sprowadzonych do kraju Fordów. Marka ta z czwartego miejsca w rankingu z 2019 roku wspięła się na drugie w 2023 r. Ford jako jedyny odnotował wzrost importowanych sztuk w pierwszym kwartale 2023 w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy roku 2022.
Polacy kupują coraz starsze samochody z importu
Jeszcze w 2019 roku udział samochodów starszych niż 10 lat wynosił około 54%, dziś jest to aż 65%. Dane te pokazują jak silnie inflacja i kryzys dają się Polakom we znaki. Znaczna większość z tych samochodów mieści się w normach emisji spalin Euro 4 i Euro 5, co pozwala zakładać, że najwięcej sprowadzanych do kraju samochodów ma od 10 do kilkunastu lat.
Diesel czy benzyna? Jakie silniki preferują Polacy?
Wśród sprowadzanych samochodów różnica pomiędzy ilością tych zasilanych benzyną a dieslem jest od lat niewielka. W porównaniu pierwszego kwartału 2022 i pierwszego kwartału 2023 zauważalny jest spadek udziału w imporcie aut z silnikami benzynowymi na korzyść tych silnikiem diesla.
Powoli rozpędza się także udział samochodów z napędami alternatywnymi jak na przykład hybryd czy samochodów elektrycznych.
Komentarze