K. Oleksowicz i A. Franke: Konsolidacja w imię obrony interesów branży

29 czerwca 2023, 8:00

Pierwsze spotkania przedstawicieli konkurujących ze sobą firm w celu walki o wspólne interesy całej branży – to główny temat kolejnego rozdziału publikacji „Małe firmy i wielki biznes”. Krzysztof Oleksowicz i Alfred Franke rozmawiają o procesach lobbingowych na rzecz dystrybutorów i producentów części zamiennych jak też i warsztatów motoryzacyjnych. Nie brakuje także branżowych ciekawostek i anegdot.

O historii, teraźniejszości i najbliższej przyszłości branży rozmawiają Krzysztof Oleksowicz – założyciel Inter Cars, z wykształcenia filozof z zamiłowania mechanik, jak też miłośnik wysokooktanowej benzyny oraz adrenaliny i Alfred Franke – twórca SDCM, który z motoryzacją związał się tak dawno, że w kategoriach samochodowych przysługiwałby mu status oldtimera oraz żółte tablice rejestracyjne.

Przedstawiamy fragment czwartej części rozmowy „Małe firmy i wielki biznes – wolny rynek, wolne warsztaty” oraz zapraszamy poniżej do jej pobrania.

Alfred Franke: Odbyło się spotkanie założycielskie, na którym oprócz mnie i Krzysztofa było jeszcze kilku szefów innych firm dystrybucyjnych. To że w ogóle doszło do takiego spotkania, samo w sobie było czymś niezwykłym, bo na co dzień ci dystrybutorzy ostro ze sobą konkurowali i czasem mieli do siebie nawzajem różne pretensje. Ale tego dnia postanowili schować urazy do kieszeni.

Krzysztof Oleksowicz: Rzeczywiście była to doniosła chwila, zwłaszcza jeśli się weźmie pod uwagę naszą narodową przywarę, czyli swarliwość. Mówi się, że tam gdzie dwóch Polaków, tam zaraz pojawiają się trzy opinie, a tu tymczasem nas było kilku, a wszyscy mieliśmy jedno postanowienie – trzeba założyć stowarzyszenie, a jego zorganizowanie powierzyć Alfredowi.

Alfred Franke: Kiedy otrzymałem tę propozycję, byłem już zaangażowany w budowę  MotoFocusa, którego nadal chciałem rozwijać. Uznałem, że powołanie stowarzyszenia jest kapitalnym pomysłem, który może zostać wzmocniony przez efekt synergii między moją aktywnością medialną, a potrzebami działalności lobbingowej. Zdecydowałem się natychmiast i szybko zorganizowałem spotkanie założycielskie. Przyjechało na nie czternaście firm – więcej niż się spodziewałem. To był budujący moment, gdy zobaczyłem, jak dotychczasowi konkurenci merytorycznie dyskutowali o przyszłości.

Grzegorz Kacalski: A co sprawiło, że firmy postanowiły się w końcu skrzyknąć i przełamać uprzedzenia?

Alfred Franke: Niewątpliwie takim impulsem był projekt wprowadzenia klauzuli napraw, czyli przepisu umożliwiającego obrót zamiennikami zewnętrznych części do napraw powypadkowych. Był to okres, kiedy koncerny samochodowe na potęgę zastrzegały wzory elementów, takich jak zderzaki, maski, błotniki itd., chcąc w ten sposób wyeliminować z rynku niezależnych dystrybutorów. Dla niektórych firm sprzedaż tego asortymentu stanowiła podstawę działalności.

Pod poniższym linkiem można przeczytać i pobrać czwartą część rozmowy, a już wkrótce kolejna o przyszłości rynku motoryzacyjnego.

Przeczytaj tutaj

Zachęcamy do komentowania treści rozmowy. Poprzednią jej część można znaleźć tutaj.

Galeria: Rynek tworzą ludzie

Przedstawiamy galerię zdjęć ludzi tworzących niezależny rynek motoryzacyjny na przestrzeni lat. Zdjęcia wykonano podczas konferencji, kongresów i innych spotkań, organizowanych przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części motoryzacyjnych.

Bierzesz czynny udział w rozwoju rynku? Przejrzyj galerię i sprawdź, czy jesteś obecny na zdjęciach.

Spotkania z politykami, konferencje i kampanie lobbingowe

Na przestrzeni lat, stowarzyszenie SDCM organizowało i wciąż organizuje różnego typu wydarzenia, w których biorą udział politycy i urzędnicy, których praca ma ważne znaczenie dla rynku motoryzacyjnego. Stowarzyszenie organizuje także różnego rodzaju kampanie i happeningi, których celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na problemy ważne dla aftermarketu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Andrzej, 29 czerwca 2023, 22:09 4 0

Wspaniała galeria zdjęć. Dużo znajomych twarzy. Pozdrawiam wszystkich znajomych. Andrzej

Odpowiedz

Sławek, 30 czerwca 2023, 17:24 1 0

Niesamowite jak w tym czasie wszyscy się zmieniliśmy :)) włosów mniej, kilogramów więcej. Tylko problemów i wyzwań jakby nie ubywa :)

Odpowiedz

Kirs, 12 lipca 2023, 15:46 1 0

Problemów nie ubywa, a nawet przybywa. Szarą strefą moglibyście sie zająć. Warsztaty się zamykają, bo nie dają rady konkurować z podwórkowcami.

Odpowiedz

biski, 30 czerwca 2023, 10:44 3 -3

mam mieszane uczucia co do SDCM. W wielu innych krajach nie ma takich organizacji i funkcjonują tak samo jak my. Oczywiście zgadzam się że ciężko to zmierzyć czy i jaki wkład miał lub ma SDCM w kreowanie legislacji, ale jakoś nie mam stu procentowej pewności czy przekonania. Nyć moze p. Franke dobrze się w tym czuł i coś wskórał. Nie wiem. Nie neguję tak jednoznacznie. Na pewni problemem jest to że dystrybutorzy nie wspierali tych działań z jednakową siłą. Niektórzy temat olali całkowicie. Trudno więc powiedzieć, że to miało wpływ na rywalizację czy też na unormowanie rywalizacji na naszym rynku. Ale patrze z poziomu niższego, zawsze jedna z firm powtarzała, że nie traci pieniedzy na uprawianie polityki, woli te pieniądza zostawić w kieszeni swojej lub klienta a pracowników zamiast wysyłać na zebrania i konferencja gonic do klientów. Może coś w tym jest? Ale kilka twarzy z tych zdjęć znam i fajnie soie jest ich przypomnieć. Nie wszyscy są nadal w tak dobrej formie. Niektórzy są parę kilo starsi. Fajne teksty wyszły z tej rozmowy.

Odpowiedz

Wolny Jan, 2 lipca 2023, 7:37 1 0

I cyk będzie drożej .

Odpowiedz