Rozwój rynku części zamiennych w Polsce przebiega niezwykle dynamicznie. Trzeci rozdział publikacji “Małe firmy i wielki biznes” dotyczy narzędzi sprzedażowych, które wykształciły się na rynku, internetowego handlu częściami, branżowych targów oraz wejścia firm dystrybucyjnych we wcześniej niezagospodarowane sektory jak części do pojazdów ciężarowych lub napraw powypadkowych. Poruszono także temat sukcesji w warsztatach samochodowych.
O historii, teraźniejszości i najbliższej przyszłości branży rozmawiają Krzysztof Oleksowicz – założyciel Inter Cars, z wykształcenia filozof z zamiłowania mechanik, jak też miłośnik wysokooktanowej benzyny oraz adrenaliny i Alfred Franke – twórca Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), który z motoryzacją związał się tak dawno, że w kategoriach samochodowych przysługiwałby mu status oldtimera oraz żółte tablice rejestracyjne.
Przedstawiamy fragment trzeciej części rozmowy „Małe firmy i wielki biznes – wolny rynek, wolne warsztaty” oraz zapraszamy poniżej do jej pobrania.
***
GK: Powiedzmy jeszcze coś o częściach blacharskich, w to też weszliście, a to pod wieloma względami również bardzo specyficzny, a tym samym trudny segment.
KO: W latach 90. było sporo firm, które poszerzały ofertę lub nawet specjalizowały się w tych elementach. Części blacharskie nie sprzedają się jakoś rewelacyjnie. W przypadku napraw blacharskich często niezbędne są jednak części oryginalne. Do tego na rynku jest pełno części pochodzących z rozbiórki samochodów, często niewiadomego pochodzenia.
AF: Segment ten jest bardzo specyficzny w tym sensie, że jego działanie w wielkim stopniu zależy od kwestii ubezpieczeniowych. Jest szkoda, ubezpieczyciel kalkuluje, wskazuje też, jakie części mają być użyte do naprawy, ile to ma kosztować itd. Wszystko się rozgrywa w takim trójkącie interesów, które są rozbieżne. Ubezpieczyciel chce jak najdrożej ubezpieczyć samochód i jak najtaniej zlikwidować szkodę, klient chciałby płacić jak najniższą składkę ubezpieczeniową i mieć jak najlepiej wykonaną naprawę, a warsztat chciałby zamontować drogi produkt z wysoką marżą, aby zarobić jak najwięcej na wykonanej usłudze. No i w tym wszystkim jest dystrybutor oferujący elementy aftermarketowe.
W treści zamieszczonego poniżej rozdziału zawarto także wypowiedzi osób, współtworzących niezależny rynek motoryzacyjny – Mariusza Dankowskiego – wiceprezesa Groupauto CEE, Witolda Kmieciaka – prezesa firmy Feber, byłego szefa polskiego przedstawicielstwa Sachs i Michała Łyzińskiego – byłego szefa przedstawicielstwa Federal Mogul.
Pod poniższym linkiem można przeczytać i pobrać trzecią część rozmowy, a już wkrótce kolejna.
Przeczytaj tutaj
Zachęcamy do komentowania treści rozmowy. Poprzednie części publikacji można znaleźć po kliknięciu poniżej:
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Partner Serwis, 16 czerwca 2023, 8:39 3 0
Skąd redakcja ma taką książeczkę serwisową, a może tylko jej zdjecie, to był hit. Pierwsza sieć do jakiej przystąpiłem to była Partner Serwis, wtedy mieliśmy dla klientów właśnie takie książeczki napraw. Dziś pewnie nikt tego już nie pamięta.
Odpowiedz