K. Oleksowicz i A. Franke: Narodziny i rozwój filii oraz sieci handlowych

31 maja 2023, 13:32

Powstawanie pierwszych filii i sieci handlowych było efektem dynamicznego rozwoju rynku dystrybucji części motoryzacyjnych w Polsce oraz zaostrzającej się konkurencji pomiędzy tworzącymi go podmiotami. Na początku lat 00′ zaczęły się kształtować różne modele dystrybucji – niektóre z powodzeniem rozwijane są do dziś. Wkrótce przed polskimi firmami otworzyła się szansa na ekspansję zagraniczną…

O historii, teraźniejszości i najbliższej przyszłości branży rozmawiają Krzysztof Oleksowicz – założyciel Inter Cars, z wykształcenia filozof z zamiłowania mechanik, jak też miłośnik wysokooktanowej benzyny oraz adrenaliny i Alfred Franke – twórca Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), który z motoryzacją związał się tak dawno, że w kategoriach samochodowych przysługiwałby mu status oldtimera oraz żółte tablice rejestracyjne.

Przedstawiamy fragment drugiej części rozmowy „Małe firmy i wielki biznes – wolny rynek, wolne warsztaty” oraz zapraszamy poniżej do jej pobrania.

***

GK: Co skłoniło firmy, żeby się związać z Inter Cars i zamienić pełną podmiotowość na rzecz współpracy?

KO: Wszystko wynikało z dobrych kontaktów jakie mieliśmy z naszymi partnerami. Mogę przytoczyć tu moją rozmowę z Krzyśkiem Pietrzakiem, który został naszym franczyzobiorcą w Warszawie. On na początku wcale nie był do tego pomysłu przekonany. Mówił: – Biznes dobrze mi idzie, po co mam cokolwiek zmieniać. A ja mu na to: – Krzysiu, po pierwsze uwolnisz pieniądze, które w tej chwili masz zamrożone na półkach, bo od tej pory magazyn będzie w całości finansowany przez Inter Cars, a towar będzie się przesuwał automatycznie. Nie będziesz musiał się zastanawiać, czego ci brakuje i skąd wziąć środki na poszerzenie asortymentu, my ci zapewnimy cały system. Zwiększysz obroty, a do tego będziesz spokojnie spał. No i Krzysiek uznał, że warto w to wejść.

AF: Nie dziwi mnie, że Krzysiek nie od razu był „przekonany” do tego pomysłu (śmiech). Poznaliśmy się, kiedy ja dopiero zaczynałem w motoryzacji, a on już wtedy był „starym wyjadaczem” . Myślę, że mogła to być z jego strony taktyka negocjacyjna. Pamiętam pierwsze z Krzyśkiem spotkanie przy okazji nawiązywania współpracy handlowej. Jak już docisnął mnie w negocjacjach cenowych i dostał naprawdę dobre warunki zakupu części, okazało się, że to dopiero początek. Zaproponował wówczas, że za każde dodatkowe 2% rabatu przyprowadzi nam nowego dużego klienta. I dopiął swego, a my zyskaliśmy pięciu nowych dużych odbiorców.

***

W treści zamieszczonego poniżej rozdziału zawarto także wypowiedzi osób, współtworzących niezależny rynek motoryzacyjny – Michała Tochowicza, prezesa firmy Moto-Profil Sp. z o. o. oraz Stanisława Wróblewskiego, właściciela warsztatu samochodowego, założonego w 1910 r.

Pod poniższym linkiem można przeczytać i pobrać drugą część rozmowy, a już wkrótce kolejna.

Przeczytaj tutaj

Zachęcamy do komentowania treści rozmowy. Poprzednią, pierwszą jej część można znaleźć tutaj.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 2 czerwca 2023, 8:29 13 0

Świetna druga część gdyby nie akapity Pana T.[pkt. 6 regulaminu] Napompowany jak dętka kolarzówki. Krzysiek opowiada z humorem, klasą, dystansem. A ten powiedział 10 zdań, z których wynika jacy to oni są wielcy i że profil serwisy bywają lepsze niż ASO. Te w większości stodoły? Z tymi wyblakłymi banerami? Poza tym o ile wiem, to nie on budował tę firmę. On tylko zwolnił wszystkich tych, którzy ten sukces stworzyli.
Do moto focusa, wybierając takich ludzi do materiału filtrujcie co plotą

Odpowiedz

Ewald, 21 czerwca 2023, 14:57 2 0

Trafny i niesamowicie siarczysty komentarz.

Odpowiedz

Mrozu, 2 czerwca 2023, 12:41 5 0

Szacun, że zapraszacie gości do komentowania - ze Stanisławem i jego bratem wiele lat temu razem zaczynaliśmy w tłumikach. Wtedy jeszcze kupowałem je w firmie Kama. Pewnie ich mało kto pamięta.

Odpowiedz

Targówek, 2 czerwca 2023, 15:20 4 0

Pozdrowienia dla Krzyśka Pietrzaka :-)

Odpowiedz

andy, 2 czerwca 2023, 21:53 0 0

U Krzyśka Pietrzaka dobrze sie pracowało.

Odpowiedz

andy, 2 czerwca 2023, 21:51 1 0

Kama z Otwocka? Pracowała tam kiedyś sympatyczna pani.

Odpowiedz

Bogdan, 3 czerwca 2023, 10:08 0 0

Poszukujesz tej Pani? Może ktoś Ci pomoże i podpowie gdzie jej szukać.

Odpowiedz

Hugo, 4 czerwca 2023, 20:15 3 0

Wyśmienita część druga rozmowy. Napiszcie o jakiej tematyce i kiedy będzie kolejny rozdział.
Bardzo ciekawe to, że zachodni dystrybutorzy praktycznie nie zadomowili się w Polsce.

Odpowiedz