Czujniki temperatury spalin – nowość w ofercie NRF

28 lutego 2022, 11:42

Europejskie normy emisji spalin zapewniają nam czystsze powietrze i zdrowsze otoczenie. Dopingują także producentów pojazdów do opracowywania jednostek napędowych wytwarzających coraz mniej zanieczyszczeń i charakteryzujących się jeszcze efektywniejszą pracą. Wraz z rozwojem technologii stosowanej w silnikach spalinowych algorytmy sterujące poszczególnych podzespołów potrzebują więcej i więcej danych.

Aby te dane pozyskać pojazdy wyposażane są w cały arsenał czujników mierzących takie parametry jak ciśnienie (np. ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym, MAP), stężenie (np. poziom tlenków azotu, NOx) czy temperaturę. Do tego ostatniego typu należą opisywane czujniki temperatury spalin (z ang. Exhaust Gas Temperature Sensor, EGTS).

EGTS zaczęły byś powszechnie stosowane około roku 2008 wraz z wejściem w życie normy EURO 4 dla samochodów osobowych. Ogromna większość produkowanych obecnie samochodów, zwłaszcza napędzanych silnikami wysokoprężnymi, jest wyposażona w czujniki temperatury spalin, średnia ich ilość oscyluje w granicach 6, ale znane są przypadki montażu aż 9 sztuk w jednym pojeździe.

EGTS czujnik temperatury spalin
Przykładowe rozmieszczenie EGTS w pojeździe

Zadaniem EGTS jest pomiar temperatury spalin w określonym punkcie układu wydechowego. Informacja z czujnika trafia do jednostki sterującej silnika (Engine Control Unit, ECU), gdzie jest interpretowana i na tej podstawie dostosowywane są parametry pracy poszczególnych podzespołów pojazdu. Innymi słowy odczyt z czujnika temperatury wpływa na pracę całego układu napędowego, od wtryskiwaczy paliwa, poprzez turbosprężarkę, zawór recyrkulacji spalin (EGR), katalizator, filtr cząstek stałych (DPF/GPF), aż do układu ograniczania emisji tlenków azotu (SCR), jednocześnie chroniąc te elementy przed uszkodzeniem poprzez wyeliminowanie ryzyka przegrzania i zapewniając maksymalną wydajność pojazdu.

Usterki czujników temperatury spalin

Pierwszą oznaką uszkodzenia EGTS jest zapalenie się na desce rozdzielczej jednej z kontrolek sygnalizującej usterkę silnika (powszechnie znany „CHECK ENGINE”), świec żarowych lub filtra cząstek stałych. Kierowca może także zwrócić uwagę na nietypowe zachowanie pojazdu:

  • utrata osiągów związana z nieodpowiednią dawką paliwa, ciśnieniem doładowania lub zbyt wysokim nasyceniem filtra cząstek stałych
  • zwiększone spalanie
  • krótsze interwały regeneracji filtra cząstek stałych, przedłużona procedura regeneracji

Bagatelizowanie usterki lub błędna diagnoza może skutkować uszkodzeniem innych podzespołów pojazdu (turbosprężarki, filtra cząstek stałych, zaworu recyrkulacji spalin, układu SCR), a także zwiększoną emisją szkodliwych związków azotu (NOx), tlenku węgla (CO) oraz węglowodorów (HC).

Do typowych przyczyn usterek czujników temperatury spalin należą:

  • uszkodzenie czujnika wynikające z wibracji w układzie wydechowym
  • zbyt wysoka temperatura spalin wynikająca z defektu układu wtryskowego lub nieprawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej
  • uszkodzenie elektryczne spowodowane przepięciem lub przeciążeniem instalacji elektrycznej
  • mechaniczne uszkodzenie przewodu podłączeniowego czujnika

EGTS nie podlegają naprawie, uszkodzony czujnik należy każdorazowo wymienić na nowy.

Czujniki oferowane przez NRF produkowane są na sprawdzonych liniach produkcyjnych zgodnie ze standardami jakości i osiągów oryginalnych producentów (OE). Każda partia jest dodatkowo sprawdzana przed dostawą do klienta.

Oferta dostępnych w NRF EGTS obejmuje 316 numerów katalogowych co odpowiada ponad 1250 numerom oryginalnym. Tym samym zapewnia czujniki temperatury spalin do blisko 100 milionów pojazdów poruszających się po Europie. Wraz z czujnikiem dostarczany jest smar odporny na wysokie temperatury do użycia przy montażu czujnika. Użycie dostarczonego smaru zapewnia łatwy demontaż czujnika (np. kiedy konieczna jest naprawa innych elementów pojazdu) bez jego uszkodzenia. Ponadto smar zapewnia szczelność połączenia (gwintu), co jest szczególnie istotne w starszych pojazdach z dużym przebiegiem i znacznym zużyciem części układu wydechowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!