Nowy zacisk Brembo „Extrema” został zaprojektowany specjalnie dla następcy Ferrari Enzo, czyli prezentowanego na targach w Genewie modelu LaFerrari.
Układ hamulcowy Brembo dla LaFerrari
Nowy układ hamulcowy został zaprojektowany dla super samochodu pochodzącego z Maranello, następcy Ferrari Enzo, zaprezentowanego na targach motoryzacyjnych w Genewie. Opracowując nowe zaciski „Extrema" Brembo potwierdziło swoją rolę eksperymentatora i twórcy innowacyjnych rozwiązań. Lepsze parametry są uzyskane między innymi dzięki wykorzystaniu rozwiązań z dziedziny mechatroniki. Zaciski Brembo „Extrema" są przeznaczone dla samochodów z silnym zacięciem sportowym.
Brembo dostarcza cały układ hamulcowy dla nowej specjalnej limitowanej edycji Ferrari – LaFerrari. To pierwszy samochód wyprodukowany w Maranello wyposażony w hybrydową technologię HY-KERS, jednostkę napędu V12 o mocy 800 koni mechanicznych, z 120kW silnikiem elektrycznym, który odzyskuje energię podczas hamowania.
Układ hamulcowy stworzono dzięki doświadczeniu zdobytemu na torach Formuły 1 z systemem KERS Ferrari. Nowe zaciski mają cechy charakterystyczne wywodzące się z minimalistycznego podejścia do projektowania. Agresywny wygląd przekłada się na znaczną redukcję (ponad 3 kg) masy i lepsze czucie pedału hamowania, z mniejszą mocą (10% redukcji). Zaciski poprawiają wentylację, w wyniku czego temperatura płynu hamulcowego jest niższa o ponad 30 °C. Ten aspekt wydajności został potwierdzony wnikliwymi testami przeprowadzonymi na torze Ferrari w Fiorano. Chociaż przednie koła mają 6 tłoczków, a tylne – 4 tłoczki zawierające elektryczny hamulec postojowy, dwa zaciski są wizualnie identyczne.
Biorąc pod uwagę wysokie obciążenie wytwarzane przez ciśnienie tłoków na klocki hamulcowe, maksymalna twardość i minimalne odkształcenie są zapewnione przez zastosowanie projektu monobloku, czyli zacisków wykonanych z jednego kawałka z aluminium. Przednie zaciski są wyposażone w sześć tłoczków o różnych średnicach, w celu zapewnienia równomiernego zużycia klocków, które – w przypadku braku zróżnicowania – zużywałyby się szybciej po bokach. Tylne zaciski mają cztery tłoczki o różnych średnicach. Tłoczki są wyposażone w wywiercone promieniowo podkładki ciepła dookoła klocka hamulcowego w celu zmniejszenia przewodzenia ciepła przez tarcie płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym.
Klocki hamulcowe są produkowane przez Brembo. Materiał cierny jest mieszaniną elementów organicznych zapewniających wydajność hamowania z tarczami hamulcowymi Brembo CCM wykonanymi ze związków ceramicznych. Tarcze Brembo CCM wprowadzone na rynek w 2002 roku dla Ferrari Enzo, ważą ok. 50% mniej niż tarcze żeliwne. Zmiana ta radykalnie zmniejsza wagę pojazdu, co przekłada się na dynamikę jazdy.
Po raz pierwszy w nowych zaciskach Brembo „Extrema”, hamulec elektryczny jest włączony bezpośrednio do zacisku. Dzięki mechatronice, która czerpie z wielu różnych dyscyplin – mechaniki, elektroniki i IT – firma Brembo opracowała moduł sterowania elektronicznego, który obsługuje hamulec postojowy. Nowe zaciski „Extrema” będą dostępne w dziewięciu kolorach: ośmiu malowanych i jednym anodowanym.
Komentarze