Fota S.A. przedstawiła raport dotyczący wyników finansowych spółki we wszystkich kwartałach roku 2012. Podano także plan działań, których celem będzie poprawa wyników w bieżącym roku.
Przychody Grupy Fota S.A.
W 2012 roku przychody netto ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Fota S.A. wyniosły 706,7 mln złotych i były o 21,9 mln złotych (3,0%) niższe w porównaniu do roku 2011. Wpływ na ten rezultat miał przede wszystkim spadek sprzedaży części zamiennych dnotowany przez jednostkę dominującą grupy – firmę Fota S.A. (8,7%). Spadek ten został częściowo skompensowany wzrostem sprzedaży opon przez spółkę Art Gum, na poziomie 11,0% rok do roku. Skonsolidowana marża brutto w 2012 roku wyniosła 133,4 mln złotych i była o 29,7 mln złotych (18,2%) niższa w stosunku do roku 2011. Grupa odnotowała spadek rentowności o 3,5%. W uzasadnieniu czytamy, iż spadek ten jest efektem zwiększonej presji cenowej zarówno na rynku krajowym jak i rynkach zagranicznych.
Koszty sprzedaży Grupy w 2012 roku były niższe o 3,8 mln złotych (3,6%) w porównaniu z rokiem 2011. W 2012 roku Grupa wykazała stratę z kontynuowanej działalności operacyjnej w wysokości 12,8 mln złotych. Strata ta, w głównej mierze jest wynikiem zdarzeń jednorazowych (ok. 9,9 mln złotych), związanych z rozwiązaniem umów z agentami, którzy dopuścili się istotnego naruszenia zasad współpracy, a tym samym koniecznością dokonania odpisów aktualizujących wartość aktywów Spółki. Oczyszczony wynik z kontynuowanej działalności operacyjnej za rok 2012 wyniósł -2,9 mln złotych.
Sprzedaż Autoprimy
26 października 2012 roku Spółka podpisała umowę sprzedaży udziałów spółki AUTOPRIMA spol. s r.o., z siedzibą w Czechach („Autoprima Czechy”). Zgodnie z postanowieniami umowy Fota S.A. sprzedała 100% posiadanych w spółce udziałów odpowiadających 80% kapitału zakładowego tej spółki o wartości nominalnej 160 tysięcy CZK za cenę 1 tysiąca zł. Powyższa transakcja jest konsekwencją podjętej decyzji o wycofaniu się Grupy z nierentownej działalności na rynku czeskim i tym samym wyeliminowaniu negatywnego wpływu Autoprima Czechy na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej. Straty na działalności operacyjnej Autoprima Czechy za okres 9 miesięcy 2012 roku wyniosły 3,2 mln złotych (4,8 mln złotych w 2011 roku). W związku ze sprzedażą udziałów spółki Autoprima Czechy, Spółka wypowiedziała umowę handlową, a w konsekwencji wycofała towar dostarczony do Autoprima Czechy o wartości ok. 1,3 mln złotych.
Plany na przyszłość
Zarząd Fota S.A. poinformował, że przyjął plan działań w celu poprawy efektywności działalności operacyjnej Spółki oraz zmiany pozycji strategicznej. W ramach planu Spółka zamierza zrealizować projekty, których celem jest poprawa standardu obsługi aktualnych klientów oraz dotarcie z ofertą do nowych grup klientów. Planowane działania zakładają między innymi zmianę podejścia do budowy oferty oraz zasad jej alokacji na poziomie placówki handlowej. Dotarcie do nowych grup klientów, związane jest z rozwojem oferty i zmianą formatu punktów sprzedaży. Fota podjęła już działania mające na celu pozyskanie dodatkowego kapitału na realizację przygotowanych projektów.
Przyjęty pakiet działań obejmuje także restrukturyzację istniejącej sieci sprzedaży, w tym likwidację części punktów handlowych w początkowym jej okresie. Spółka dokonywała regularnej oceny swoich oddziałów pod kątem efektywnego wykorzystania przez nie dostępnych zasobów i zdolności do generowania odpowiednich zysków. W oparciu o tę ocenę Zarząd Spółki podjął decyzję o likwidacji części oddziałów. Uwolniony w ten sposób kapitał zostanie przeznaczony na realizację przygotowanych projektów w pozostałych punktach handlowych.
Komentarze