Czujniki parkowania PDC (z ang. Park Distance Control) to czujniki wchodzące w skład systemu wspomagającego kierowcę, który wspiera go podczas manewrowania i parkowania oraz ostrzega o przeszkodach w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu. Czujniki te montowane są w zasadzie tylko w dwóch kombinacjach, tj. tylne lub tylne w połączeniu z przednimi. W produkcji seryjnej nie stosuje się czujników tylko z przodu pojazdu. Często producenci posługują się swoimi własnymi nazwami czy akronimami, chcąc podkreślić zaawansowanie ich systemów, które jednak opierają się na jednej z trzech podstawowych technologii, jakimi są czujniki ultradźwiękowe, radarowe oraz rzadziej elektromagnetyczne.
Niezależnie od użytej technologii, wykrywanie przeszkód jest sygnalizowane kierowcy w postaci ostrzeżeń dźwiękowych, wizualnych lub kombinacji obydwu z nich. Niektóre z układów PDC dodatkowo są wspomagane widokiem z kamery wyświetlanym na monitorze pokładowym pojazdu, często również z naniesioną komputerowo siatką pola manewru, co znacząco ułatwia manewrowanie. W droższych wersjach wyposażeniowych stosuje się kilka kamer szerokokątnych wokół pojazdu, których obraz, po przetworzeniu przez komputer, wyświetlany jest również na monitorze pokładowym, jednak ukazany jako widok znad pojazdu, tzw. widok 360. Aktywacja układu, w zależności od marki i modelu pojazdu, może odbywać się automatycznie (np. po włączeniu biegu wstecznego, lub wykryciu przeszkody znajdującej poniżej określonej odległości) lub manualnie, po wciśnięciu odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej. Dezaktywacja odbywa się najczęściej po przekroczeniu określonej prędkości, z reguły nie większej niż 20 km/h lub po wyłączeniu biegu wstecznego.
Coraz częściej czujniki te wchodzą w skład układów ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) co, np. w przypadku naprawy bądź wymiany czujnika, wymaga jego kalibracji z całym systemem.
Działanie czujnika ultradźwiękowego (obecnie zdecydowanie najpopularniejszego) polega na wysyłaniu fal ultradźwiękowych, zwykle od 50 kHz do 60 kHz. Przesyłany sygnał jest określany jako „ćwierkanie”, a sygnał powracający jako „echo”. Odległość jest obliczana na podstawie czasu powrotu sygnału jako „echo” w mikrosekundach z wykorzystaniem prędkości dźwięku (58us/cm).
Budowa. Czujnik PDC ma wbudowaną własną elektronikę, która przetwarza sygnał dla ECU układu (z ang. Electronic Control Unit). Od czujnika odchodzą trzy przewody, z czego jeden jest sygnałowy a dwa zasilające. Elementami emitującymi fale jest specjalna membrana oraz piezo-ceramika, które są umieszczone w specjalnym pierścieniu ekranującym, zapewniającym niezakłócony proces wysłania i odbierania fal ultradźwiękowych.
Awaria czujnika parkowania następuje głównie w skutek uszkodzenia mechanicznego, najczęściej podczas kolizji, wypadku czy nieprawidłowo wykonywanych czynności serwisowych. Może dochodzić również do zaśniedzenia pinów kontaktowych czujnika lub uszkodzeń podczas próby kradzieży.
Czujnik parkowania nie podlega naprawie, co oznacza, że należy go wymienić.
Dlaczego czujniki od HELLA?
- Ponad 60 referencji do ponad 22 000 modeli samochodów
- Pokrycie dla blisko 7 mln pojazdów
- Najlepsza cena wśród dostawców premium
- Najwyższa jakość oraz wsparcie techniczne
- Czujniki pokryte farbą podkładową – możliwe malowanie w kolorze nadwozia
- Zabezpieczenie przeciwko niepożądanemu demontażowi (kradzieży)
- Duże doświadczenie w produkcji systemów wspomagania kierowcy (np. radary)
Po więcej informacji zapraszamy na stronę: Czujniki parkowania – Nasz asortyment produktów | HELLA
Komentarze