Według Stowarzyszenia Samochodowego (ADAC) zły stan akumulatora był przyczyną 46,3% wszystkich awarii w 2020 roku. Powód jest oczywisty: w samochodach, które są przez dłuższy czas nieużywane, akumulatory rozładowują się, co w konsekwencji prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika.
– Okres pandemii zmienił wiele obszarów naszego życia, w tym zwyczaje dotyczące przemieszczania się. Transport zbiorowy wciąż jest postrzegany za potencjalnie niebezpieczny dlatego samochody stały się najpopularniejszym środkiem transportu, zapewniając bezpieczną przestrzeń z dala od tłumów. Niestety okazuje się, że większość tych pojazdów użytkowana jest na bardzo krótkich odcinkach. Dodatkowo podczas takich podróży korzysta się z wielu odbiorników energii elektrycznej, co w konsekwencji nie pozwala na prawidłowe naładowanie akumulatora podczas jazdy. Akumulatory użytkowane są w stanie ciągłego niedoładowania, co wraz z nadejściem zimy może oznaczać pierwsze problemy z rozruchem silnika – wyjaśnia Adam Potępa – menedżer ds. kluczowych klientów w Clarios Poland.
Dlaczego warto poprosić o pomoc specjalistę?
Jeśli akumulator jest niesprawny nie należy go wymieniać samodzielnie, tylko pozostawić samochód w rękach specjalistów. Choć w przeszłości wymiana akumulatora nie była skomplikowaną czynnością, obecnie proces ten jest bardziej złożony i wymaga dodatkowych procedur serwisowych. Mechanicy posiadają niezbędną wiedzę z tego zakresu, co pozwoli uniknąć uszkodzenia elektroniki pojazdu.
Dodatkowo, profesjonalny warsztat z pewnością zadba o to, aby zużyty akumulator został poddany recyklingowi, minimalizując w ten sposób negatywny wpływ na środowisko. Akumulatory samochodowe są najczęściej odzyskiwanym i przetwarzanym produktem w na świecie wyprzedzając aluminium, papier, opony i szkło.
Obieg zamknięty
Firma Clarios we współpracy z partnerami i klientami opracowała system zbierania zużytych akumulatorów, który zapewnia ich wykorzystanie w ramach obiegu zamkniętego. Dzięki temu udaje się nam odzyskać z rynku aż 98% akumulatorów ołowiowych z pojazdów w Europie a także bardzo dużą część materiałów, z których są wykonane. Elementy z tworzywa sztucznego są przetwarzane na wióry polipropylenowe, na przykład do nowych obudów akumulatorów. Ołów jest wykorzystywany do produkcji nowych akumulatorów. Natomiast elektrolit można przetworzyć na nawozy i środki czyszczące.
Każdy, kto chce bezpiecznie podróżować zimą, powinien sprawdzić akumulator i w razie potrzeby, dokonać jego wymiany w warsztacie. Adresy serwisów znajdują się na stronie VARTA: https://www.varta-automotive.pl/ pl-pl/bezplatny-test-akumulatora
Sprawdź swój akumulator, jeśli…
- … ma więcej niż 4 lata.
- … od ostatniej kontroli akumulatora minęło więcej niż 2 lata.
- … Twój samochód przez długi czas nie był użytkowany.
- … często korzystasz z samochodu na krótkich trasach.
- … miewasz problemy z uruchomieniem silnika.
- … zdarza się, że silnik nadal pracuje, gdy zatrzymujesz się na światłach pomimo korzystania z systemu start-stop.
- … zamontowałeś w pojeździe dodatkowe urządzenia elektryczne (np. ogrzewanie postojowe, siedzeń, system nagłaśniający, odstraszasz kun).
- … latem Twój samochód był wystawiony na działanie wysokich temperatur.
- … spodziewasz się mroźnej zimy lub planujesz podróż w chłodne rejony.
Im więcej punktów dotyczy Twojego pojazdu, tym pilniej radzimy dokonać przeglądu akumulatora w warsztacie. Weryfikację, czy akumulator powinien przejść przegląd może również ułatwić poniższy test: https://clarios-press.kr-apps.de/battery-check.php?lg=de .
Komentarze