Akumulator w serwisie

4 listopada 2021, 9:52

W ostatnim czasie znaczenie akumulatora w pojeździe bardzo się zmieniło. Nie tylko z powodu jego funkcji ale również ze względu na podejście do jego obsługi. Obecnie akumulator to nie tylko rozruch ale także zasilanie znacznej ilości odbiorników energii elektrycznej podczas postoju na wyłączonym silniku. Dlatego akumulator nie jest już traktowany jak zwykła część zamienna ale jedna z ważniejszych części eksploatacyjnych pojazdu, wymagająca odpowiedniego serwisowania.

Podstawowe informacje

Akumulator jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego, której sam nie wytwarza, lecz przechowuje w postaci energii chemicznej. W samochodzie akumulator służy do zasilania urządzeń elektrycznych, gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora zużyta w czasie postoju pojazdu lub rozruchu silnika jest uzupełniania podczas jazdy przez alternator, procesy zużywania i uzupełniania energii elektrycznej są okresowo powtarzane.

Do najważniejszych parametrów akumulatora należą:

Napięcie, które wyrażone jest w voltach [V]. Na rynku najczęściej spotykamy akumulatory 12V z przeznaczeniem do większości pojazdów osobowych i motocykli oraz 6V z przeznaczeniem do starszych ciągników rolniczych, motocykli i pojazdów zabytkowych.

Prąd rozruchu, który wyrażony jest w amperach [A] zwany również prądem probierczym.
Jest to ilość energii/prądu jaką jest w stanie dostarczyć akumulator.

Przeciętnie, rozrusznik w pojeździe przy temperaturze 20 st. C potrzebuje prądu rozruchu rzędu 120 – 150 [A], a wskazany wyższy prąd rozruchu na etykiecie akumulatora pozwala na „poprawną obsługę” rozrusznika przy znacznym spadku temperatury otoczenia (np. w okresie jesienno – zimowym),  kiedy to wzrasta opór elementów silnika i tym samym zapotrzebowanie na prąd probierczy. Wyższe zapotrzebowanie na prąd występuje również w przypadkach znacznego zużycia elementów rozrusznika.

Takie sytuacje bardzo obciążają  akumulator, dlatego tak ważne jest aby pozostawał on w znakomitej kondycji.

Pojemność – wyrażona jest w amperogodzinach i oznaczona skrótem [Ah].

Bywa, że producenci akumulatorów podają różne wartości pojemności ale jest to uwarunkowane czasem rozładowania akumulatora, jakiemu został on poddany.

Na niektórych akumulatorach pojawia się informacja o pojemności 5,10 czy 20. godzinnej.

Aby rozładować akumulator 80Ah do napięcia 10,5V w czasie 10 godzin akumulator poddawany jest 10 godzinnemu obciążeniu 8A (amperami ).
Pojemność akumulatora określa jego zdolność do zasilania układu elektrycznego o danym natężeniu przez określony czas np. w pojazdach i wszędzie tam, gdzie potrzebne jest mobilne źródło zasilania.

Oczywiście pod wpływem eksploatacji pojemność akumulatora może ulec zmianie, ponieważ jest ona pochodną powierzchni płyt a te jak wiemy mogą ulec zniszczeniu.

Niskie temperatury nie sprzyjają akumulatorom.  W pełni sprawny akumulator, który w temperaturze 25 ° C ma 100 % pojemności elektrycznej, w temperaturze 0 ° C będzie miał 80 % pojemności, a przy dużym mrozie – 25 ° C już tylko 60 %.
Jeżeli akumulator jest już częściowo rozładowany, to przy niskich temperaturach jego pojemność elektryczna będzie jeszcze mniejsza.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!