Stuki podczas gaszenia silnika – czy zawsze winne jest dwumasowe koło zamachowe?

, 29 października 2021, 13:22

Słychać stuk podczas gaszenia silnika? O ten nieprzyjemny dla ucha dźwięk często winą obarcza się dwumasowe koło zamachowe. Ale w większości przypadków winnym jest inny podzespół – szczęśliwie o wiele tańszy od dwumasowego koła zamachowego. Jaki? O wypowiedź poprosiliśmy eksperta.

Przy gaszeniu silnika słychać stuki…

Stukanie podczas wyłączania silnika to jeden z objawów uszkodzonego (zużytego) dwumasowego koła zamachowego. Jest to jeden z najdroższych podzespołów eksploatacyjnych, jakie stosuje się we współczesnych samochodach. W dodatku, powinno się go wymienić razem ze sprzęgłem. Cała operacja (zakup dwumasowego koła zamachowego, zakup sprzęgła, wymiana obydwu podzespołów) może kosztować klienta nawet kilka tysięcy złotych. Rozwiązaniem pośrednim, mającym na celu obniżenie kosztów naprawy i znajdującym zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników, jest regeneracja dwumasowego koła zamachowego, o której pisaliśmy we wcześniejszym artykule.

Często zdarza się, że wymiana dwumasowego koła zamachowego nie pomaga. Silnik dalej stuka podczas gaszenia. W tym drugim przypadku, właściciel auta podejrzewa, że koło zostało po prostu źle zamontowane lub niepoprawnie zregenerowane (w przypadku produktu regenerowanego).

Niektórzy kierowcy chcą samodzielnie zdiagnozować źródło problemu i na forach motoryzacyjnych proszą bardziej doświadczonych kierowców o pomoc. Inni z kolei skarżą się, że po naprawie, przeprowadzonej w warsztacie, nie ma poprawy. Miało nie stukać, a dalej stuka podczas gaszenia silnika… Najczęściej winą obarcza się dwumasowe koło zamachowe. Ale nie tylko… Kierowcy doradzają sobie, aby wymieniać poduszki silnika, poduszki skrzyni biegów, sprzęgła, wysprzęgliki. Efektów brak.

Stuki podczas gaszenia silnika. Która część najczęściej powoduje problemy?

Odpowiednia diagnostyka to klucz do przeprowadzenia skutecznej naprawy. I równocześnie – do oszczędzania czasu i pieniędzy, marnowanych na wymiany niepotrzebnych części.

O pomoc w rozwiązaniu problemu poprosiliśmy eksperta z firmy Schaeffler. Która część jest najczęściej odpowiedzialna za stuki podczas gaszenia silnika?

– Główną przyczyną stuków podczas gaszenia silnika jest rezonans – zjawisko fizyczne, które ma niszczycielską moc. Jeżeli rezonans występuje przy prędkości wału korbowego poniżej prędkości biegu jałowego, to zarówno uruchomienie jak i proces gaszenia są na niego narażone. Za proces gaszenia silnika wysokoprężnego odpowiada w dużej mierze przepustnica. Ma za zadanie zamknąć dolot, powodując powstanie podciśnienia w kolektorze, które wyhamowuje rozpędzony układ korbowo-tłokowy. Jeżeli szczelność dolotu od przepustnicy do głowicy nie będzie wzorcowa to proces gaszenia się wydłuży i rezonans koła zacznie być słyszalny w postaci np. dwukrotnego metalicznego stuku. Badanie tego samego samochodu, ze szczelnym dolotem i uszkodzonym, wykazuje różnicę w czasie gaszenia – ok. 0,5 sekundy. Jest to wartość wystarczająca, aby nawet nowe dwumasowe koło zamachowe (DKZ) hałasowało w procesie gaszenia silnika. Proces ten niszczy sprężyny łukowe, znacząco skracając czas eksploatacji DKZ – powiedział Kacper Zabłocki, Area East Coordinator z firmy Schaeffler, będącej jednym z największych producentów dwumasowych kół zamachowych na świecie (dostępnych między innymi pod marką LuK).

Jak powstaje stuk? Dwumasowe koło zamachowe może ugiąć się aż do 60 stopni. Ale rezonans powoduje jeszcze większe wychylenie i generuje stuk.

Jeśli uszkodzenie nie zostanie naprawione, to może dojść do pęknięcia sprężyn łukowych dwumasowego koła zamachowego i zerwania nitów mocujących koło.

Stukanie podczas gaszenia silnika – co należy najpierw sprawdzić?

Nie zaczynajmy od razu od straszenia klienta koniecznością wymiany dwumasowego koła zamachowego. Powodem stuków mogą być:

  • Zabrudzenie przepustnicy, powodujące problemy z jej szczelnym zamykaniem;
  • Problemy ze sterowaniem przepustnicy;
  • Problemy z elektroniką sterującą przepustnicą;
  • Nieszczelny kolektor dolotowy;
  • Nieszczelny zawór recyrkulacji spalin EGR.

Przepustnica może być zabrudzona pyłem, kurzem (na skutek stosowania filtra powietrza niskiej jakości), nagarem i olejem (ze spalin, kierowanych do układu dolotowego przez zawór EGR). Środek do czyszczenia przepustnicy kosztuje kilkanaście złotych, a samo czyszczenie zajmie ok. 15 minut. Od tego warto zacząć.

Jeśli to nie pomoże, sprawdźmy szczelność układu dolotowego. Jeśli jest szczelny, możemy szukać przyczyn stukania podczas gaszenia silnika, w uszkodzonym dwumasowym kole zamachowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!