Firma Castrol wprowadziła kilka nowości do swojej oferty produktów specjalnych. Są to m.in. oleje przekładniowe, płyny hamulcowe oraz płyny do układów chłodzenia.
Prawidłowy dobór produktów specjalnych
Olej przekładniowy wymieniany jest zdecydowanie rzadziej niż olej silnikowy, zwykle co 100-200 tysięcy km, w zależności od typu zastosowanej przekładni. Po wymianie oleju silnikowego różnice w pracy silnika, odczuwane bezpośrednio przez kierowcę, są niewielkie. W przypadku oleju przekładniowego, oprócz tego, że auto jest sprawniejsze, kierowca może zauważyć różnicę w momencie zmiany biegów. Brak odpowiedniej wiedzy jak również rzadka wymiana olejów sprawiają, że mechanicy mają trudności z jego właściwym doborem. Skutkiem błędnie dobranego oleju przekładniowego może być niepoprawna praca przekładni, ale również szybka i nieuchronna awaria danego podzespołu.
Częste błędy w prawidłowym doborze olejów przekładniowych wynikają z nieznajomości specyfikacji jakościowych olejów przekładniowych. Jest to podyktowane konstrukcją i dużym zróżnicowaniem w sposobie i rozpiętości przenoszonych momentów obrotowych przez skrzynie biegów i mechanizmy różnicowe. Przykładowo, moment obrotowy występujący w moście napędowym samochodu ciężarowego jest kilkanaście razy większy, niż w skrzyni biegów, dlatego też olej zastosowany w moście napędowym musi być przygotowany do pracy w środowisku dużo większych obciążeń.
W przypadku innych produktów zadanie doboru i wymiany jest łatwiejsze. Przy płynach do układów chłodzenia zazwyczaj wystarczy, że mechanik zasugeruje się kolorem płynu w układzie chłodzenia i zastosuje płyn o takiej samej lub zbliżonej barwie (krzemianowy jest niebieski lub zielony, a bezkrzemianowy różowy lub czerwony). Problemów nie powinien sprawiać także dobór płynu hamulcowego, ponieważ ponad 90 proc. pojazdów wymaga płynu w klasie DOT-4. Producenci najczęściej zalecają wymianę płynu co 2 lata. Jednak w praktyce jest to często zaniedbywane i eksploatacja płynu hamulcowego trwa nawet 8-10 lat. Należy pamiętać, iż płyn pochłania wodę obniżając swoje parametry, a zaniedbania doprowadzają do awarii układu i niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Nowości w ofercie Castrola
W związku z dużym problemem w zakresie właściwego doboru oleju przekładniowego Castrol wprowadził kilka istotnych zmian do swojej oferty, które powinny ułatwić pracę mechanikom. Pojawiły się nowe oznaczenia produktów. Oleje syntetyczne do manualnych skrzyń biegów zaczynają teraz swoje nazwy od określenia „Syntrans”, a oleje mineralne od „Manual”. Natomiast przed syntetycznymi olejami do mostów napędowych i mechanizmów różnicowych znajdziemy określenie „Syntrax” (jedynym wyjątkiem jest olej Syntrax Universal 80W-90 – produkt mineralny, ale wzmocniony syntetycznie), a przed mineralnymi „Axle EPX”.
Zmianie uległy także opakowania, które są teraz dostępne w dwóch wersjach. Opakowania w kolorze złotym charakteryzują serię „Premium” – oleje o najwyższych parametrach, syntetyczne do najnowszych i najbardziej wymagających konstrukcji układów napędowych, a opakowania w kolorze zielonym – oleje z serii „Protector” – do mniej wymagających rozwiązań, starszych konstrukcyjne, których formulacje są specjalnie przygotowane do tego, aby umożliwić najwyższy stopień ochrony przeciwzużyciowej.
Wprowadzono też nowe rozmiary niektórych opakowań, co umożliwi dobór optymalnego produktu na potrzeby warsztatu czy klienta. W dwudziestolitrowych opakowaniach dostępne są teraz takie produkty, jak Syntrax Universal Plus 75W-90 i Syntrax Universal 80W-90 oraz Axle EPX 80W-140, a w jednolitrowych Syntrax Longlife 75W-90 i Axle EPX 90.
Od września na polskim rynku dostępny jest nowy olej przekładniowy Syntrax Longlife 75W-140. Jest dedykowany szczególnie do skrzyń biegów i mostów napędowych pojazdów Scania. Dopuszczony do przebiegów wymiarowych wydłużonych aż do 540 000 km. Zapewnia ochronę przekładni, energooszczędność oraz wydłużone okresy pomiędzy wymianami. Nowością jest także płyn hamulcowy Castrol React DOT4 Low Temp do układów z wymaganiem płynów o obniżonej lepkości. Gwarantuje mniejszą bezwładność układów o krótkim czasie reakcji (ABS lub ESP), dzięki czemu pracują one szybciej i precyzyjniej, a jazda staje się bezpieczniejsza. Oferta płynów do układów chłodzenia została rozszerzona do czterech produktów Radicool dostosowanych do różnych wymagań technicznych (Radicool SF, Radicool NF, Radicool Premix i Radicool). Do portfolio wrócił olej do wymagających układów hydraulicznych Castrol CHF, najczęściej stosowany w układach wspomagania w VW, Seacie, Skodzie, MAN i Audi (w MAN stosowany także do wymagających układów hydraulicznych m.in. do układu podnoszenia kabiny).
Komentarze