Wiedza podstawą sukcesu – szkolenia ATE. Wywiad.

25 października 2012, 9:49

Firma ATE każdego roku organizuje wiele szkoleń dla mechaników i właścicieli warsztatów. O tym, które kursy są najbardziej popularne i dlaczego warto brać w nich udział opowiedział Marek Warmus – trener i doradca techniczny ATE.

Wielu mechaników samochodowych zadaje sobie pytanie –czy warto podnosić kwalifikacje, skoro i tak roboty nie brakuje, a na dodatek placić za to cieżkie pieniądze? Warto?

Marek WarmusZdecydowanie  warto, a nawet trzeba się szkolić, bo jak często powtarzam nie możemy zestarzeć się razem z techniką serwisowanych przez nas samochodów. Koncerny samochodowe prześcigają się w nowatorskich rozwiązaniach, które jak wiemy są dostępne najpierw dla serwisów ASO, a potem dla serwisów niezależnych i to takich, które potrafią radzić sobie z dostępem do informacji technicznych.

Informacje o rozwiązaniach technicznych i sposobach rozwiązywania problemów  przy serwisowaniu współczesnych i nie tylko współczesnych pojazdów można właśnie zdobyć na szkoleniach, które są coraz bardziej popularne w naszym kraju. Szkolenia, które można znaleźć na naszym rynku są oferowane przez różne firmy (Biuro Eksperty z Technicznych i Szkoleń, REFA, itd.) a i tak korzystają z materiałów, które dostarczają na rynek producenci pojazdów bądź systemów (ATE, VDO, Siemens, Bosch itd.)

Oczywiście za szkolenia, które trzeba starannie przygotować w większości wypadków trzeba zapłacić. I oczywiście jest to ekonomicznie uzasadnione. Zawsze pozostaje pytanie czy  przekazywana wiedza, poziom szkolenia oraz materiały są adekwatne do czasu i kwoty, którą płacimy za szkolenie. Najlepiej weryfikują szkolenia sami uczestnicy, dzieląc się informacjami o danym szkoleniu.
Firma ATE jako producent kompleksowych rozwiązań w układach hamulcowych oferuje na rynki nie tylko europejskie, ale całego świata szkolenia z zakresu serwisowania współczesnych układów hamulcowych dla właścicieli warsztatów i mechaników na różnych poziomach wiedzy z zakresu mechaniki, elektryki i elektroniki  samochodowej. Nasze szkolenia na rynku polskim są od 15 lat i zawsze są bezpłatne. Niektórzy zrażeni złym doświadczeniem nieufnie podchodzą do szkoleń bezpłatnych jak do szkoleń tzw. „produktowych” z których zwykle mechanicy nie wynoszą wiedzy potrzebnej w ich codziennej pracy.

Nasza oferta szkoleniowa różni się od tych „produktowych”. Przekazujemy na specjalnie przygotowywanych szkoleniach wiedze teoretyczną i praktyczną (w części praktycznej serwis) opartą na dokumentacjach fabrycznych i praktycznych rozwiązaniach w pojazdach.
Nasze szkolenia są stopniowane tzn. zaczynamy od podstaw z budowy i działania układów hydrauliki, mechaniki hamulcowej przez elektrykę i elektronikę do diagnostyki. Tutaj nie zatrzymujemy się, bo jak wiadomo we współczesnych pojazdach systemy elektroniki układu hamulcowego współpracują z wieloma innymi systemami w samochodzie np. ESP-ECM i dlatego, w naszej ofercie szkoleń dodatkowo jest część poświęcona diagnostyce w samochodach. Cieszy nas ogólnie panująca opinia uczestników szkoleń, którzy  zaliczają nasze szkolenia do najlepszych szkoleń z zakresu układów hamulcowych na rynku. Potwierdza to również zawsze komplet na Sali Wykładowej .

Specjalizacja – niektórzy  twierdzą, że jest to najwyższy stopień wtajemniczenia w mechanice samochodowej. Jest w tym dużo prawdy, gdyż producenci, jak wspomniałem prześcigają się w nowatorskich rozwiązaniach i serwisując wybraną markę pojazdu, lub 2-4 marki pojazdów można śledzić  i serwisować na wysokim poziomie, z możliwością rozwiązywania problemów serwisowych w tych wybranych markach. Problem dotyczy chociażby urządzeń diagnostycznych tzw. uniwersalnych, które lepiej lub gorzej serwisują daną markę, a zakup urządzeń fabrycznych powoduje dostęp na poziomie stacji ASO wraz z dokumentacją serwisową do diagnozy, czyli wiedzy i tak koło się zamyka.

Czy obserwuje Pan różnice w lokalnym zapotrzebowaniu na szkolenia? W jakich regionach Polski jest najwięcej chętnych na szkolenie ATE?

Około dwóch lat temu prowadziliśmy szkolenia w lokalizacjach wschodniej Polski. Kiedy przekazywaliśmy wiedzę o rozwiązaniach w samochodach w systemach ABS, ESP, EPB. Uczestnicy, patrząc na nas i słuchając informacji, które przekazywaliśmy, skrzętnie notowali wszystko. W pewnym momencie padło pytanie „ludzie kiedy do nas takie auta przyjadą?”. W zeszłym 2011 roku również szkoliliśmy w tych lokalizacjach i co się zmieniło? Wszystko, choć twarze na szkoleniach znajome. Okazuje się, że technika, o której myśleli, że nie dotkną jej jeszcze przez klika lat, trafiła do ich serwisów szybciej, niż mogli by się spodziewać. Zawsze z pełną satysfakcją i zadowoleniem rozmawiamy z mechanikami, którzy odwiedzają nasze szkolenia ponownie, twierdząc że tylko na szkoleniach można zdobyć wiedzę i sposób serwisowania współczesnych samochodów. A różnice w  regionach, w których prowadzimy szkolenia zatarły się także jeśli chodzi o wyposażenie warsztatowe do profesjonalnego serwisowania samochodów.

Po wielu latach podróżowania po Polsce i szkolenia z układów hamulcowych zna Pan na pewno wielu mechaników. Ile osób rocznie uczestniczy w szkoleniach ATE?

W przeciągu całego roku prowadzimy szkolenia na różnych poziomach. Na szkolenia podstawowe zapraszamy pomiędzy 20-25 osób. Na szkoleniach praktyczno-teoretycznych często dwudniowych uczestniczy max 16 osób ze względu na możliwość w czasie przeznaczonym na dane szkolenie przekazanie wiedzy teoretycznej i odbycie ćwiczeń praktycznych. Sam zeszły rok to 32 szkolenia
teoretyczno-praktyczne i 51 szkoleń  podstawowych, to jest około 1800 uczestników na szkoleniach. Patrząc na liczby, to wielka ilość mechaników, właścicieli warsztatów i młodych adeptów sztuki mechaniki pojazdowej, a cały czas stojąc za stołem szkoleniowym mam uczucie że to i tak za mało.

Jakie pytania są najczęstsze? Jakie są potrzeby z rynku odnośnie szkoleń?

Pytań na szkoleniach zawsze jest dużo, bo każdy spotkał się z problemami omawianymi podczas prezentacji szkoleniowej w swojej pracy przy serwisowaniu samochodów. Można powiedzieć, że kultura serwisowania współczesnych samochodów wymaga od mechanika nowego spojrzenia na tak samo wyglądające podzespoły. Elementy układów hamulcowych, o których mówimy na szkoleniach
są wykonywane z wielką precyzją w nowoczesnych fabrykach, a wymagania, którym muszą sprostać w pojazdach powodują  również  serwisowanie z inną wiedzą i przygotowaniem w narzędzia serwisowe. Najczęstsze pytania dotyczą właśnie urządzeń, sposobu użytkowania oraz argumentacji praktycznej potrzeby ich posiadania przy serwisowaniu pojazdów. Prowadząc Hot Line dla ATE rozmawiam z mechanikami i pomagam wraz z kolegami w centrali ATE rozwiązywać problemy z wadliwie działającymi systemami hamulcowymi. Często mówię „zapraszamy na szkolenie, ten problem poruszamy”. Odpowiedź brzmi „mamy tyle pracy że nie ma kiedy „

Jakie szkolenie poleca Pan z oferty szkoleniowej ATE?

Szkolenia w naszej ofercie są szkoleniami, które proponujemy odbyć według kolejności jaką przygotował dział szkoleń ATE w centrali która znajduje się we Frankfurcie nad Menem. Rozpoczynamy szkoleniami z hydrauliki i mechaniki układów hamulcowych, a tutaj wiele się zmieniło w rozwiązaniach producentów, chociażby w stosowaniu płynów hamulcowych i tolerancji przy montażu tarcz hamulcowych. Następnymi etapami są szkolenia z podstaw wyposażenia elektronicznego i sposobu serwisowania elementów układów hamulcowych z zastosowaniem narzędzi i urządzeń.
W kolejnych etapach szkoleń dwudniowych przypominamy sobie kilka pojęć z fizyki: co to jest napięcie, prąd, oporność, moc, itp. Przypominamy jak używać przyrządy pomiarowe, dokonujemy pomiarów wartości elektrycznych, uczymy się czytać schematy elektryczne i dokonujemy pomiarów  czujników i elementów elektronicznych występujących w pojazdach.
Pozostałe szkolenia, to praca na przygotowanych modelach działających  systemów ABS, ESP różnych producentów, nie tylko z  ATE. Podczas tych szkoleń uczymy wyszukiwać usterki i diagnozować działanie tych systemów. Jak widać proponujemy odbywanie szkoleń po kolei, od podstaw do szkoleń zaawansowanych, dlatego zapraszamy na następne szkolenia uczestników, którzy byli na szkoleniach wcześniejszych. To ma sens.

Jakie plany szkoleniowe ma ATE na 2012?

Od pierwszej połowy roku 2011 mamy zmodyfikowane szkolenia z układów hamulcowych, bo rynek i rozwiązania w tych układach również uległ zmianie. Rozpoczęliśmy szkolenia z nowymi modelami i nowymi systemami. Mamy nowe stoły do wykonywania ćwiczeń podczas szkoleń, co pozwala lepiej utrwalić wiedzę zdobytą na szkoleniu. 2012 rok to także premiera nowego szkolenia z diagnozowania i naprawy elektroniki układów hamulcowych. Pierwsze tego typu szkolenie odbyło się w kwietniu w Szczecinie – zaproszenie na to szkolenie otrzymały Centra Hamulcowe ATE z tamtego regionu. Kolejne odbędą się w drugiej polowie 2012 r. w wielu regionach Polski. Na przełom 2012 i 2013 roku szykujemy także kolejną innowację – szkolenie z obsługi samochodów hybrydowych. Zapraszamy!

Szkolenia ATE do końca roku 2012:

Szkolenie typu SHOW CAR INTER CARS SA – Serwisowanie Współczesnych układów Hamulcowych

listopad:

  • 6. Wejherowo,
  • 13. Słupsk,
  • 20. Leszno/Gniezno,
  • 28. Komorniki

grudzień:

  • 7. Warszawa,
  • 14. Łódź

Szkolenie całodniowe: Serwisowanie Współczesnych układów Hamulcowych

  • 21.11.2012 – klienci Oddziału Inter-Team Inowrocław
  • 22.11.2012 – klienci Oddziału Inter-Team Bydgoszcz

Szkolenia dwudniowe dla Centrum Hamulcowego ATE

  • 13. listopad Katowice – FOTA SA
  • 14-15 listopad Kraków- Inter Cars SA
  • 27 listopad Katowice – Inter Cars SA
  • 28-29 listopad Tychy – Inter Cars SA
  • 11-13 grudzień Gdynia/Gdansk – Inter Cars SA

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Szkolenia Inter Cars SA w drugiej połowie października
Szkolenia Inter Cars SA w drugiej połowie października

Między 16 a 29 października 2012 r. Inter Cars organizuje kilkadziesiąt szkoleń technicznych i produktowo-technicznych. Wśród firm szkolących znajdą się Bosch, ContiTech, Lauber, Ruville, Ate, Delphi, LuK, Castrol, NGK, Snap On i inne. Szkolenia odbędą się w Opolu, Szczecinie, Bydgoszczy, Bielsku-Białej, Siedlcach, Łodzi, Szczecinie i innych miastach. Więcej informacji w poniższej tabeli i w katalogu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!