Silnik niezależnie od przebiegu powinien być eksploatowany na oleju do niego dedykowanym w katalogu doboru oleju.
https://liqui-moly.pl/katalog-doboru-oleju/
W tej wyszukiwarce pierwszy od góry jest olej, który rekomendujemy jako najlepszy. Później wyświetlane są kolejne opcje, ale zawsze są to oleje o podobnej lepkości i podobnych właściwościach.
Olej 10W40 zamiast 5W30?
Zmiana środka smarnego na gorszy np. o znacznie większej lepkości może przyczynić się do lawinowego pogorszenia stanu technicznego silnika.
Dlaczego tak się dzieje?
Po pierwsze dlatego, że olej 10W40 i 15W40 są oparte o bazy mineralne i mają znacznie mniejszą odporność na ścinanie, mniejszy indeks lepkości i niższą temperaturę wrzenia. A co gorsza, dużo szybciej tracą swoje zdolności myjące i dyspergujące. Ten fakt przyczynia się do szybkiego zanieczyszczenia wnętrza silnika.
Oczywiście, problemem jest ich zbyt duża lepkość, która szczególnie w zimne dni może doprowadzić do utraty smarowania. Po prostu olej będzie zbyt lepki, aby mógł na czas dotrzeć do newralgicznych miejsc mocno obciążonego silnika,
Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy – dobrze sprawdź silnik
W praktyce bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie jest mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące.
Sposób na nadmierne dymienie i spadek kompresji
Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300 000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!
Spalanie oleju częściej wynika z zapieczenia pierścieni tłokowych lub degradacji uszczelniaczy trzonków zaworowych. Dokładna diagnostyka wymaga demontażu silnika, ale w takiej sytuacji warto przeprowadzić choćby „próbę olejową “. W przypadku zdiagnozowania pogorszenia parametrów pierścieni tłokowych, warto wypłukać silnik środkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2640 https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Engine-Flush-300ml/7
Dzięki rozpuszczeniu osadów na pierścieniach tłokowych w silniku wzrośnie kompresja i moc. Taka jednostka ma mniejszą tendencję do dymienia i ciszej pracuje. W przypadku problemów z uszczelniaczami zaworów można wymienić je na nowe lub zastosować preparat Liqui Moly Stop wyciekom oleju nr 2671: https://liquimoly.sklep.pl/…/Stop-wyciekom-oleju…/8
W sytuacji, kiedy takie zabiegi nie pomogą, można zaaplikować do silnika preparat Liqui Moly Oil Additive nr 8342: https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Dodatek-MoS2-300ml/6
To środek, który ma za zadanie „zregenerować” silnik poprzez mechaniczne uzupełnienie rys i wżerów na tulejach cylindrowych i czopach wału korbowego. Co ważne preparat na bazie dwusiarczku molibdenu nie zwiększa lepkości oleju, a jego działanie zwiększa ciśnienie oleju i kompresję silnika.
Drastyczna zmiana lepkości oleju to już krok ostateczny i można o nim pomyśleć w przypadku kiedy wszystkie powyższe sposoby nie dały rezultatu. Oczywiście w takiej sytacji nie należy od razu stosować olejów 10W40 lub 15W40. W przypadku olejów 5W30 należy przejść na olej 5W30 o większym współczynniku HTHS lub olej 5W40.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
sdsds, 12 marca 2021, 15:30 7 0
250 tyś km to wg was duży przebieg? lol. Kilkuletnie auta tyle mają
Odpowiedz
Nick, 22 października 2021, 14:08 2 -1
Tak lolku, 250 tys. km. to duży przebieg. Niektóre 2-letnie auta tyle mają.
Odpowiedz
Anonim, 23 października 2021, 21:54 13 -2
Ciekawe ile Liqui Moly zapłaciło za tę reklamę
Odpowiedz
jacpac, 26 stycznia 2023, 19:39 2 -1
Hmmm...jak to zwykle w Polsce... młodyczłowiek , bez wiedzy i żadnego doświadczenia jako kierowca , musi wtrącać bezmyślne swoje 4 grosze...
Odpowiedz