System obiegu zamkniętego akumulatorów według Clarios

17 lutego 2021, 11:30

Firma Clarios, podczas konferencji prasowej zrealizowanej online przedstawiła swoje standardy w zakresie ochrony środowiska, którego częścią jest proces produkcji akumulatorów w systemie obiegu zamkniętego.

akumulatory clarios varta produkcja

Przedstawiony kilka lat temu koncept Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ), zaczyna funkcjonować w coraz większej liczbie przedsiębiorstw. Koncept zakłada, że materiały i surowce wykorzystywane do produkcji, powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, natomiast wytwarzanie odpadów powinno zostać jak najbardziej zminimalizowane.

Proces zakłada uwzględnienie wszystkich etapów cyklu życia danego podzespołu/części od projektowania, przez wytwarzanie i eksploatację, po zbieranie zużytych części celem ich przetworzenia i dalszego zagospodarowania.

Światowi producenci zauważyli, że odejście od modelu linearnego, który nie zawierał elementów recyklingu, czyli drogi odzyskiwania surowców po zakończeniu “życia” danej części, będzie dobrym kierunkiem z uwagi na pozytywny wpływ na środowisko oraz oszczędności zasobów materiałowych.

Nie tylko producenci oferujący regenerowane podzespoły

Z procesami związanymi z ponownym wykorzystaniem materiałów do produkcji części w branży motoryzacyjnej kojarzone są zwykle firmy zajmujące się ich regeneracją lub producenci opon. Cykl życia akumulatorów okazuje się jednak być bardziej ekologiczny, niż można było przypuszczać.

Firma Clarios opracowała swój system recyklingu zgodny z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym, dzięki czemu odzyskuje 98 procent akumulatorów ołowiowych. Producent jest w stanie odzyskać 90 procent materiałów z każdej ołowiowo-kwasowej baterii, które są później przetwarzane i wykorzystywane ponownie.

Obudowy akumulatora składają się głównie z tworzywa sztucznego pochodzącego z odzysku. Pochodzące z zebranych zużytych akumulatorów elementy polipropylenowe z części wykonanych z tworzywa sztucznego, są rozdrabniane i przerabiane na nowo.

Dane firmy Clarios mówią, że w europejskich akumulatorach ołowiowo-kwasowych aż 75 procent ołowiu pochodzi z recyklingu, co czyni akumulatory samochodowe produktem, poddawanym recyklingowi w podobnym stopniu co opony czy aluminium. Ołów jest przetapiany, formowany w sztabki i może zostać ponownie wykorzystany do produkcji akumulatorów. Kwas akumulatorowy również można poddać recyklingowi. Płyn wypełniający baterie, można przerobić np. na nawozy i środki czyszczące.

Firma szczyci się również obniżeniem zapotrzebowania na energię elektryczną oraz wodę o odpowiednio 25 i 35 procent w procesie produkcji akumulatorów w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wszystkie systemy zarządzania ochroną środowiska i energią w firmie Clarios otrzymały certyfikaty zgodności z normami ISO.

Na wykresie widać, że w ciągu ostatnich 10 lat udało nam się zmniejszyć o 25% zużycie energii i o 35% zużycie wody. Ale to nam nie wystarczy. W następnym kwartale zamierzamy opublikować nasz raport zrównoważonego rozwoju obszarów, który określi drogę dla dalszych oszczędności – zapowiada Christian Rosenkranz, wiceprezes firmy Clarios.

Dążymy do zmniejszania wpływu naszych produktów i procesów na środowisko naturalne. Zrównoważony rozwój to jedna z podstawowych zasad w naszej firmie: nasze technologie i procesy wyznaczają standardy w branży pod względem ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska zarówno w ramach produkcji, jak i recyklingu. To podstawa, na której tworzymy naszą koncepcję ochrony środowiska – podkreśla Christian Rosenkranz.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nygus88, 2 lipca 2022, 22:21 1 0

Wszystko ładnie i pięknie, ale dlaczego akumulatory na rynek aftermarket nie są tak trwałe jak do nowych samochodów. Akumulator na pierwszy montaż potrafi wytrzymać co najmniej 5 lat a, nie raz znajduję w samochodach akumulatory 7 i 9 letnie. Akumulator na aftermarket wytrzymują trochę dłużej niż gwarancja obejmuje nawet te markowe V.....A , B...H, itp. Bo gdy dłużej eksploatujemy akumulator mniej musimy podawać odpad do recyklingu, ale mnie zarabia producent no i mniej dostaje dotacji...no i niby są ECO.

Odpowiedz