Alternatywą, dostępną już dziś, dla żarówek halogenowych mogą być retrofity LED. Technologia ta wciąż przechodzi proces homologacyjny, ale niezależnie od jej przebiegu Philips prezentuje ich następną generację.
Jesienią 2016 roku na branżowych targach Automechanika we Frankfurcie, Philips zaprezentował innowacyjne rozwiązanie. Na bazie konstrukcji żarówki halogenowej osadzono trzpień z diodami LED. Jedną z najważniejszych zalet tego pomysłu jest możliwość bezpośredniego montażu w reflektorze samochodu. W ten oto prosty sposób można wymienić tradycyjną żarówkę na nowocześniejsze i wydajniejsze źródło światła. Stąd też jego nazwa retrofit LED.
Pomimo, że technologa LED stosowana jest od wielu lat przez koncerny motoryzacyjne, w tym przypadku mamy do czynienia z zupełnie nowym produktem. Dopuszczenie go do użytku w reflektorach fabrycznie przeznaczonych do żarówek halogenowych wymaga przeprowadzenia skomplikowanego, a przez to długotrwałego procesu homologacji. Prace nad jej uzyskaniem wciąż trwają, ale Philips nie poprzestał na biernym oczekiwaniu.
Obecnie retrofity LED do oświetlenia zewnętrznego samochodów można legalnie użytkować poza drogami publicznym. Ich sprzedaż, także w Polsce, z roku na rok systematycznie rośnie, a kierowcy mogli się przekonać o zaletach kolejnych modeli: Ultinon LED, X-tremeUltinon LED gen2 oraz Ultinon Essential gen2. Śmiało można powiedzieć, że każda z nich dokumentuje postęp prac marki Philips nad rozwojem tego źródła światła.
Dziś ich zwieńczeniem są dwie, wprowadzone od września 2020 roku, pozycje Philips Ultinon LED z debiutującej serii Pro. W porównaniu do poprzednich generacji uproszczono ich montaż i podwyższono parametry świecenia.
Konstrukcja nowych retrofitów oparta jest teraz na jednoczęściowym korpusie. Wyeliminowano w ten sposób konieczność jej rozkręcania przed instalacją w reflektorze. Drugim ułatwieniem jest nakładany bezpośrednio na obudowę pierścień centrujący. Z kolei zintegrowana wewnątrz elektronika zastąpiła znajdujący się na zewnątrz sterownik.
Kwestię efektywnego odprowadzenia ciepła rozwiązano nowym systemem inteligentnego chłodzenia AirBoost. Wszystko to pozwoliło na stworzenie retrofitów odpowiadających wielkością żarówce halogenowej.
Philips Ultinon Pro5000 LED, z diodami klasy OEM, cechują się jaśniejszą o 160 proc. (w porównaniu do wymaganego prawem dla żarówek halogenowych minimum) wiązką. Temperatura barwowa rzędu 5800K zapewnia białe, neutralne dla ludzkiego oka światło. Idealną linię odcięcia światła, co zapobiega efektowi oślepiania pozostałych uczestników ruchu drogowego, osiągnięto dzięki zastosowaniu technologii SafeBeam.
Dla odmiany w retrofitach Philips Ultinon Pro9000 LED zastosowano diody Lumileds TopContact. Dzięki nim uzyskano aż do 250 proc. jaśniejszą (w porównaniu do wymaganego prawem dla żarówek halogenowych minimum) wiązkę. Przy podnoszeniu tego parametru utrzymano temperaturę barwową na poziomie 5800 K . Jest to bowiem optymalna wartość dla percepcji ludzkiego oka.
Żywotność serii Pro5000 określono na 3000 godzin ciągłego świecenia, co też poparto 3-letnią gwarancją. W przypadku Pro9000 wynosi ona aż 5000 godzin, zaś gwarancja obejmuje 5 lat użytkowania.
Nowe retrofity LED Philips, tak jak poprzednia generacja, dostępne są jako H1, H4, H7, H8/H11/H16 (Fog) i H11 oraz HIR2 i HB3/4. Nowością w tej gamie jest typ H3. Wszystkie są kompatybilne z instalacją elektryczną 12 i 24V.
Odpowiedzialność za to, by użytkowanie źródeł światła LED typu retrofit było zgodne z odpowiednimi przepisami, spoczywa na użytkowniku.
Komentarze