Wywiad z Damienem Germèsem – CEO NGK SPARK PLUG EUROPE

22 września 2020, 15:51

Czy w związku z elektromobilnością NGK przestanie produkować świece zapłonowe? Na to i inne pytania odpowiedział Damien Germès, prezes i dyrektor zarządzający europejskiego oddziału NGK SPARK PLUG. Germès, na łamach wywiadu przedstawił swoją opinię na temat średnio- i długoterminowego kierunku rozwoju swojej firmy.

Panie Prezesie, przyjrzyjmy się najpierw wynikom. Jak oceniłby Pan wyniki swojej firmy w ciągu ostatniego roku finansowego, który zakończył się 31 marca?

Firma NGK SPARK PLUG uzyskała całkowity obrót globalny w wysokości 3,7 miliarda euro, z czego wszyscy w firmie mogą być dumni. Wynik ten stanowi rekord sprzedaży firmy, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem finansowym pomimo początkowych negatywnych skutków pandemii Covid-19. Wszystkie oddziały Grupy wniosły znaczący wkład. Nasz oddział Części Motoryzacyjnych, który obejmuje wyposażenie oryginalne (OE) i niezależny rynek części zamiennych (IAM), nadal odnotowywał bardzo dobre wyniki osiągając sprzedaż około dwukrotnie większą niż średnia w branży motoryzacyjnej. Ponadto rozwijający się oddział Ceramiki Technicznej, który posiada w ofercie wyroby medyczne, osiągnął bardzo obiecujące wyniki, generując łącznie 18% całkowitego globalnego obrotu. Wyniki osiągnięte w ciągu ostatniego roku finansowego pokazują, że jesteśmy firmą przygotowaną do przezwyciężenia obecnej nadzwyczajnej globalnej sytuacji.

Odpowiada Pan za region EMEA. Jak sobie radził ten konkretny obszar w ostatnim roku finansowym?

Osobiście jestem bardzo zadowolony z naszego rozwoju w regionie EMEA, który dokonuje znaczących postępów i wnosi istotny wkład w całą firmę odpowiadając za 27% sprzedaży globalnej. Nasza działalność w obszarach OE i IAM rozszerzyła się w ciągu ostatniego roku finansowego, przy wzroście sprzedaży świec zapłonowych i żarowych o ponad 5%, a czujników tlenu o prawie 10%.

Obszar OE został uznany przez Ford Motor Company za najlepszego globalnego dostawcę podczas 21. dorocznej edycji Ford World Excellence Awards i wyróżniony nagrodą Smart Brand Pillar World Excellence Award za osiągnięcia w zakresie jakości, kosztów, wydajności i dostaw. Ponadto obszar IAM został wyróżniony tytułem „Dostawcy roku” przez międzynarodową organizację handlu motoryzacyjnego „Autodistribution International” (ADI). Fakt uznania, że zasługujemy na takie wyróżnienie bardzo nas cieszy. Ponadto wskaźnik Net Promoter Score (NPS), który służy do pomiaru gotowości klientów do polecania firmy, uzyskał w obszarze IAM imponujący wynik 65, co jest znacznie powyżej średniej wartości odniesienia wynoszącej 44.

Pandemia Covid-19 w sposób bezprecedensowy oddziałuje na światową gospodarkę. Jak Pana zdaniem wpłynie to na całkowity obrót firmy w bieżącym roku finansowym? Czy stwarza to również nowe możliwości?

W chwili obecnej trudno jest ocenić ogólny wpływ, jaki Covid-19 będzie miał na firmę, ale NGK SPARK PLUG to firma dobrze wyposażona, aby sprostać wyzwaniom, a nawet zamienić je w szanse. Dowodem na to są bardzo pozytywne doświadczenia, jakie mieliśmy w zakresie tworzenia elastycznego środowiska pracy dla naszych pracowników i przyspieszenia projektów cyfryzacji, które już zrealizowaliśmy.

Ponadto pandemia stworzyła nowe możliwości dla naszych firm działających w sektorze medycznym. Dla niektórych może to być zaskoczeniem, ale w branży medycznej działamy już od dłuższego czasu. Na przykład nasza spółka zależna CAIRE Inc., którą nabyliśmy w 2018 roku, odnotowała znaczny wzrost popytu na swoje urządzenia dostarczające tlen, potwierdzając, że była to rozsądna inwestycja NGK SPARK PLUG.

Oczekuje się, że do połowy lat 30. tego wieku nastąpi znaczny spadek wykorzystania silników o spalaniu wewnętrznym. W jaki sposób firma NGK SPARK PLUG dostosowuje się do tego wyzwania?

Mimo że będziemy obserwować spadek używania silników o spalaniu wewnętrznym, ludzie nadal będą jeździć samochodami w przyszłości, tyle że z innymi układami napędowymi. Oznacza to, że nasza działalność motoryzacyjna pozostanie dla nas równie ważna, po prostu skoncentrujemy się na innych elementach układu napędowego.

Ponadto już wdrożono struktury, które mają przekształcić NGK SPARK PLUG w firmę o szerszym zasięgu, z nowymi celami biznesowymi i produktami. Zaczynają one przynosić efekty, a w ciągu najbliższych 10–20 lat spodziewany jest znaczny wzrost zysków z inwestycji w tych obszarach.

Planujemy zwiększyć inwestycje w nowe branże odnotowujące wzrost, dążąc do tego, aby do 2030 roku 40% naszego globalnego obrotu pochodziło ze sprzedaży niezwiązanej z silnikami spalinowymi, a do 2040 roku nastąpiło dalsze zwiększenie do 60%.

Jak według Pana firma dostosowuje się do przyszłego rozwoju związanego ze zmianami klimatycznymi?

Część filozofii naszej firmy znanej jako „Nittoku Way” dotyczy obowiązków, jakie mamy wobec przyszłych pokoleń. Nasze świece i czujniki już teraz przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2. Ponadto ciągle badamy nowe obszary zrównoważonego biznesu. Należą do nich ogniwa paliwowe ze stałym tlenkiem, akumulatory półprzewodnikowe i technologia power-to-gas (PTG), które już stwarzają duże możliwości.

Jakie obszary działalności firmy NGK SPARK PLUG będą rozwijane w najbliższych latach?

Konieczne jest dla nas zdobycie bardziej zróżnicowanej wiedzy, ponieważ będziemy współdziałać w różnych dziedzinach biznesowych z nowymi konkurentami. Nasza wizja na rok 2040, nazwana „Więcej niż ceramika, przekraczając granice wyobraźni”, wskazuje firmie kierunek, którego potrzebuje, aby odkryć siebie na nowo i radykalnie zmienić obecną drogę. W Długoterminowym Planie Zarządzania o nazwie „NITTOKU BX” wyznaczyliśmy cele pośrednie na następne 10 lat, które utorują drogę do realizacji wizji naszej firmy. Dzięki „NITTOKU BX” firma ustanowi mocne filary biznesowe w czterech różnych obszarach działalności, które zapewnią nam przewagę konkurencyjną w dłuższej perspektywie. Dążenie do tych celów pozwoli NGK SPARK PLUG przyczynić się do rozwoju społeczeństwa, wzmocnić już istniejące podstawy i wykorzystać nowe możliwości biznesowe.

Proszę nam opowiedzieć więcej o tych filarach biznesowych.

Te cztery mocne filary biznesowe to: „Środowisko i energia”, „Mobilność”, „Medycyna” i „Komunikacja” oparte na 17 „Celach Zrównoważonego Rozwoju” przyjętych przez ONZ. Wszakże nasze dzisiejsze kluczowe kompetencje utorują drogę do rozwoju innowacyjnych rozwiązań w tych czterech obszarach. Dla mnie najbardziej ekscytująca transformacja nastąpi w „Mobilności”, ponieważ nasza firma ma już bardzo mocną pozycję w branży motoryzacyjnej, która przechodzi radykalną transformację. W przyszłości nadal będziemy odgrywać główną rolę w „Mobilności”. Będziemy poszerzać naszą ofertę, na przykład poprzez świadczenie usług konserwacji dopasowanych do stylu życia naszych klientów, a także usług Mobility-as-a-Service (MaaS) dostosowanych do specjalnych potrzeb. Co więcej, produkcja ceramiki stanowiąca nasze źródła nadal będzie wnosić istotny wkład w firmę, a komponenty ceramiczne będą wykorzystywane do ulepszania układów napędowych pojazdów elektrycznych.

Jakie są główne cele zaplanowane na najbliższe 10 lat?

Głównym celem długoterminowym będzie transformacja naszego portfela biznesowego i inwestowanie w nowe obszary działalności. Te cele pośrednie będą iść w parze z doprecyzowaniem naszych obowiązków organizacyjnych, a także stworzeniem silnej kultury „Change with Will” w środowisku naszej firmy dla osiągnięcia wytyczonej wizji.

Czy mógłby Pan szerzej przedstawić plany firmy dotyczące promowania reformy kulturowej i różnorodności w zakresie zasobów ludzkich?

Promowanie reformy kulturowej i różnorodności w naszej firmie oznacza budowanie kadry, która odzwierciedla nasz globalnie zróżnicowany wizerunek. Oznacza to, że stajemy się bardziej postępową firmą, w której pierwszeństwo ma wspieranie wspólnych wartości przynoszących korzyści wszystkim pracownikom. Firmą, w której pracownicy mogą myśleć nieszablonowo i podejmować ryzyko. Oznacza to również awansowanie większej liczby kobiet na kierownicze stanowiska. To samo dotyczy cudzoziemców, którzy dla nas pracują. Pracę zawsze powinna otrzymać najlepsza osoba.

„Więcej niż ceramika, przekraczając granice wyobraźni” stanowi długoterminową wizję do roku 2040. Jak opisałby Pan ten nowy kierunek?

Ta wizja doskonale podsumowuje nowy kierunek, w którym zmierza NGK SPARK PLUG. Chociaż nasza firma ma swoje korzenie w produkcji ceramiki, przekształcimy się w wielowymiarową organizację, składająca się z pełnych pasji osób działających wspólnie, aby sprostać wyzwaniom w celu stworzenia lepszego społeczeństwa. NGK SPARK PLUG stanie się firmą wykraczającą poza wyobraźnię dzięki technologii, która przekracza granice.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Aldo, 24 września 2020, 12:47 0 0

NGK to niezłe świece. Cała reszta to firmowany przez nich chiński badziew.

Odpowiedz