Lepsza opona dzięki pomarańczy

13 marca 2012, 13:16

Zużyta skórka pomarańczy to jeden z surowców wykorzystywanych do produkcji ekologicznych opon Yokohama z technologią BluEarth. Osiągają one niski poziom hałasu, są lżejsze od klasycznych i zapewniają niższe zużycie paliwa, ograniczają również straty ciśnienia. To wszystko przy wysokich osiągach i większych od konkurencji przebiegach.

Opona Yokohama z technologią BluEarthSekret tkwi w pomarańczy

Do produkcji opon z technologią BluEarth, która w 2012 roku będzie wdrożona do serii Advan i Geolandar, wykorzystano mieszankę wzbogaconą o olejek pomarańczowy, produkowany ze zużytej skórki tych owoców. W połączeniu z polimerem oraz drobną krzemionką tworzy oponę o optymalnych parametrach. Mieszanka polimeru odpowiada za niskie opory toczenia. Inżynierowie Yokohamy wykorzystali olejek pomarańczowy, gdyż jego molekuły cechują się strukturą podobną do molekuł kauczuku naturalnego, dobrze łączą się ze sobą, dając wysoką przyczepność, związaną z większą miękkością opony. Drobna krzemionka kontroluje nagrzewanie się opony, co przekłada się na dobrą przyczepność i duże przebiegi.

Mieszanka nano BLEND zapewnia niskie opory toczenia opony podczas jazdy ze stałą prędkością, natomiast podczas przyspieszania oraz szybkiej jazdy pozwala uzyskać większą przyczepność z jezdnią pomimo wzrostu temperatury pracy opon.

Ciszej, taniej, dalej

Japońscy inżynierowie obniżyli hałas generowany przez oponę podczas jazdy do 70,1 dB, zmniejszyli masę opony o 17 proc., a specjalna wkładka wewnętrzna zmniejszyła straty ciśnienia powietrza o 36 proc. W środkowej części asymetrycznego bieżnika zlokalizowano 3 rowki, z których dwa posiadają faliste wyżłobienia hybrydowe, poprawiające przyczepność na mokrej nawierzchni. Niski poziom hałasu osiągnięto dzięki pięciostopniowej konstrukcji poprzecznej, w której każda z kolejnych części znosiła hałas generowany przez poprzednią.

Cienka wkładka wewnętrzna, zastępująca wkładkę butylową, jest wykonana z połączenia elastycznej gumy i oryginalnego tworzywa sztucznego. Dzięki właściwościom zapobiegającym penetracji powietrza ogranicza jego straty nawet o 36 proc. w porównaniu do zwykłych opon.

Konstruktorzy wzięli też pod uwagę opór aerodynamiczny, generowany przez oponę. Analogicznie do budowy piłeczki golfowej, opona ma liczne zagłębienia w ściankach bocznych i w barku bieżnika. Pozwoliło to uniknąć turbulencji powstających po tylnej stronie opony. W podobnym celu zastosowano również wklęsłą formę dla nazwy firmowej na boku opony.

Według testów przeprowadzonych w laboratoriach Yokohama, technologia BluEarth umożliwia pokonanie dystansu nawet o 43 proc. dłuższego w porównaniu do innych opon z najwyższego segmentu typu eco.

Do tej pory BluEarth stosowana była jedynie w modelu opon premium BluEarth-1 dostępnym w kilku rozmiarach. W przyszłości technologia zostanie zaimplementowana we wszystkich produktach Yokohama.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Nowa opona w gamie Bridgestone Potenza
Nowa opona w gamie Bridgestone Potenza

Do gamy opon sportowych Bridgestone Potenza dołączył nowy model – Adrenalin RE002. Opona jest przeznaczona głównie do jazdy po suchej nawierzchni, jednak zapewnia bezpieczeństwo także podczas jazdy w trakcie opadów. – „Dzięki rozszerzeniu oferty o nowe opony Potenza Adrenalin RE002 wierzymy, że będziemy w stanie przyciągnąć nowych klientów . W przypadku nowej opony Jesteśmy zorientowani […]

Opony Yokohama fabrycznie w Mercedesach
Opony Yokohama fabrycznie w Mercedesach

Opony Yokohama ADVAN Sport V105 „MO” posłużą jako oryginalne wyposażenie nowych samochodów Mercedesa – klasy A, B, SL i CSL Shooting Brake. Opony Yokohama w Mercedesach ADVAN Sport V105 to model opracowany wspólnie przez Yokohamę i grupę Daimler AG. Na boku opony znajduje się symbol "MO" potwierdzający spełnianie wymagań stawianych przez Daimlera. Opona przeznaczona jest […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 marca 2012, 15:02 0 0

Czekamy na klocki hamulcowe z domieszką skorupek po jajach.

Odpowiedz