Jeszcze nie tak dawno, ktoś kto z dumą otwierał pokrywę silnika “malucha” czy 125p, pokazując zamontowane przewody zapłonowe Lucasa czy Marelli, wzbudzał nieskrywaną zazdrość innych. Produkowane przez rodzimych producentów (zarówno tych “państwowych”, jak i “prywaciarzy”), z niezbyt dobrych surowców, jakościowo mocno odbiegały od stawianych przed nimi wymaganiami, stając się częstą przyczyną wadliwej pracy układu zapłonowego silnika. Wielu z nas doskonale pamięta szybsze przejazdy przez kałuże (prawie w 100% kończące się suszeniem kopułki i przewodów zapłonowych), jak i słotne jesienne poranki, kiedy do procedury uruchamiania silnika należało również włączyć “przecieranie kabli” lub spryskiwanie ich cudownymi preparatami (np. słynny “elektrounizol”). Dziś praktycznie nie zdarzają się podobne sytuacje. Postęp w konstrukcjach i technologii wytwarzania przewodów zapłonowych jest tak znaczący, że rzadko kiedy elementy te zawodzą. Niemniej jednak, korzystając z wiedzy pracowników firmy JanMor z Pabianic, produkującej od roku 1987 przewody zapłonowe do wszystkich niemal typów pojazdów, jeszcze przed nastaniem słotnej jesiennej aury warto pogłębić nieco wiedzę na ten temat.
Istotą działania przewodów zapłonowych jest dostarczenie prądu o ściśle określonych przez konstruktorów układu zapłonowego parametrach do poszczególnych jego elementów. Jest więc to przewód łączący źródło powstawania wysokiego napięcia z rozdzielaczem zapłonu, a następnie doprowadzenie go do świec zapłonowych. Żadnej filozofii, poza tym, że warunki “przesyłu” nie są wcale łatwe. Dość wysoka (i w coraz bardziej nowoczesnych silnikach coraz wyższa) temperatura otoczenia panująca w komorze silnika, duża (zwłaszcza zimą) amplituda, a ponadto zmieniająca się ciągle, zależna od warunków jazdy wilgotność otoczenia, oraz działania mechaniczne. Temu wszystkiemu musi sprostać wiązka przewodów zapłonowych, aby zapewnić właściwą pracę całego układu. Działania wszystkich światowych producentów idą więc w kierunku stosowania najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych, aby spełnić te wymogi. Przy użyciu doskonałej jakości surowców starają się opracować najbardziej dostosowane do parametrów silnika przewody zapłonowe, przy czym szczególną uwagę zwraca się na wykonanie odpowiedniego rodzaju izolatora.
Dotyczy to również firmy JanMor, której kilkunastoletnie doświadczenie wskazuje, że najważniejszym elementem mający wpływ na jakość przewodu zapłonowego jest właśnie jego izolator. Obecnie produkowane tu przewody posiadają głównie izolatory silikonowe. Silikon jest aktualnie najlepszym materiałem izolacyjnym, nie podlegającym procesowi szybkiego starzenia, jak również odpornym na bardzo wysoką temperaturę (do 250 stopni C) i czynniki zewnętrzne np. działanie oleju czy benzyn. Poza tym, materiał ten nie traci elastyczności w niskich temperaturach. Większość producentów aut stosuje więc silikonowe wiązki zapłonowe, przy czym należy wspomnieć, że różnią się one pod względem konstrukcji.
Audi, VW, BMW, Mercedes i niektóre modele Opli wyposażone są w przewody, gdzie rdzeń stanowi wiązka miedziana o przekroju ok. 1 mm, a średnica zewnętrzna przewodów wynosi zwykle 7 mm . Są to przewody posiadające jedną lub dwie warstwy izolacyjne rozdzielone oplotem z włókna szklanego lub siatki nylonowej zapobiegającej wydłużaniu pod wpływem temperatury. Zwykle przewody takie zawierają się w wysokich klasach jakościowych (D, E lub najwyższej F), gdzie odporność temperaturowa wynosi od 50 do 250 stopni C. Oczywiście trzeba wspomnieć, że 250 stopni C jest wartością bezpieczną, ponieważ zakładana wartość krytyczna to prawie drugie tyle.
Ford stosuje przewody o średnicy zewnętrznej 8 mm, a większość producentów samochodów japońskich 5 mm . Średnica zewnętrza nie ma wpływu na przewodnictwo wiązki, a wynika jedynie z uwarunkowań konstrukcyjnych osprzętu (np. listwy, mocowania itp.). Firma JanMor produkuje wszystkie rodzaje w/w przewodów zapłonowych (z surowców renomowanych światowych firm, głównie angielskich i amerykańskich), w tym również z przewodnikami prądu wykonanymi z włókien węglowych, oraz specjalnej mieszanki ferromagnetycznej o 50 zwojach drutu na centymetr.
Część producentów zaleca stosowanie specjalnych końcówek z zamontowanymi opornikami przeciwzakłóceniowymi (zwykle 1 lub 5 k ohm) i takie również znajdują się w ofercie JanMor. Poza tym katalog zawiera wszystkie rodzaje stosowanych końcówek (montowanie odbywa się automatycznie przy użyciu specjalnych urządzeń pneumatycznych, co gwarantuje dokładność), pozwalających na dobór wiązek do wymogów każdego producenta samochodu.
Zwykle przewody w wiązkach dostarczanych do handlu lub stacji serwisowych poszczególnych marek posiadają określone długości, ale istnieje również możliwość indywidualnego doboru, zarówno długości przewodów, ich ilości w wiązce, jak i rodzaju końcówek. Jest to szczególnie ważne dla użytkowników starszych pojazdów, zwłaszcza, że zamówione “na wymiar” przewody nie muszą być w nowocześnie jaskrawych kolorach. Jest możliwość wykonania ich według najnowszych technologii, ale w czarnym kolorze i… być może na specjalne (jedynie kolekcjonerskie) życzenie z indywidualnymi napisami. Można zamówić przewody bez żadnych końcówek, które będą wkręcone w cewkę, co jest szczególnie ważne dla restaurujących swoje maszyny motocyklistów. Przy zamawianiu przewodów ważna jest ich długość. Jeśli mamy do czynienia z końcówkami prostymi, wówczas długość przewodu podajemy “od końca, do końca”, łącznie z końcówką. Jeśli jest to końcówka kątowa lub zagięta, to długość przewodu mierzymy do osi przegięcia.
Na koniec jeszcze jedna, ale dość ważna uwaga. O przewody zapłonowe należy odpowiednio zadbać. Pomimo, że posiadają doskonałą jakość, to jednak ulegają wpływowi czasu. Pamiętajmy także, że konstruktor silnika przewidział punkty ich mocowania i zadbajmy aby je w nich umieścić.
Według specjalistów z firmy JanMor, nie ma ani zaleceń ani przeciwwskazań co do stosowania preparatów dodatkowo zabezpieczających, ale jeśli już, to niech będą to preparaty sprawdzonych, renomowanych firm, przeznaczone wyłącznie do tego celu. Unikajmy natomiast cudownych środków “do wszystkiego”, bowiem może się okazać, że w słotny jesienny poranek drobniutkie iskierki z “wesołym” trzaskiem znajdą sobie własną drogę. Wszak jedna z podstawowych zasad elektrotechniki brzmi: “Prąd nie jest głupi i zawsze znajdzie sobie drogę na skróty”. Pamiętajmy o tej zasadzie.
Wszelkie dodatkowe informacje na temat przewodów zapłonowych uzyskacie Państwo bezpośrednio w firmie JanMor.
Adres: ul. Polna 12, 95-200 Pabianice
tel. (0 42) 212 10 77, 212 10 78, 212 10 81
e-mail: trade@janmor.pl
www.janmor.pl
Komentarze