NGK Spark Plug będzie wyłącznym dostawcą świec i sond lambda do silnika TwinAir Naturally Aspirated, który będzie dostępny w najnowszej generacji Fiata Panda.
Na potrzeby nowego silnika firma NGK stworzyła świecę LKR7DI-12, wyposażoną w wąski trzon M12 o długości 26,5 mm. Rozwiązanie takie podyktowały wyjątkowo małe rozmiary jednostki napędowej i duże przewody chłodzące, pozostawiające niewiele miejsca na świecę zapłonową.
Silnik TwinAir Naturally Aspirated posiada zmienne sterowanie zaworów, by na bieżąco dostosowywać się do zmiennych warunków jazdy, dlatego świeca LKR7DI-12 musi sprostać trudnym warunkom spalania, jak szybko przemieszczająca się mieszanka o zmiennych parametrach jej składu, dlatego wierzchołek elektrody środkowej został wykonany z irydu. Wysoka temperatura topnienia i twardość tego materiału sprawiają, że cała świeca jest odporna na korozję a średnica elektrody środkowej mogła wynieść zaledwie 0,6 mm. Przez to w okolice świecy dostaje się więcej mieszanki, co zapewnia niezawodny zapłon i wyższą wydajność silnika, nawet w przypadku bardzo dużego ciśnienia w cylindrach.
NGK dostarcza też sondy lambda do nowej jednostki TwinAir Naturally Aspirated. Funkcję sondy regulującej, ze względu na krótki czas przygotowania do pracy oraz reakcji, precyzję pomiaru i odporność na działanie wody, spełnia szerokopasmowa sonda UAA0001-FA003 marki NTK. Nie tylko mierzy współczynnik mieszanki powietrzno-paliwowej w punkcie stechiometrycznym, ale także w innych punktach „szerokiego okna pomiaru”. Właśnie ta cecha jest częścią systemu TwinAir, wymagającego dużej dokładności pomiaru współczynnika lambda (stosunek powietrza i paliwa) w różnych momentach pracy silnika.
Jako sondę diagnostyczną, kontrolującą działanie sondy regulującej za katalizatorem wybrano binarną sondę cyrkonową OZA629-A3.
Dzięki współpracy świecy zapłonowej LKR7DI-12 z szerokopasmową sondą UAA0001-FA003 i sondą binarną OZA629-A3, Fiat Panda z silnikiem TwinAir Naturally Aspirated może szczycić się mianem jednego z najbardziej ekologicznych samochodów naszych czasów.
Komentarze