Ekspert Nokian o oponach w samochodach elektrycznych

15 listopada 2019, 8:42

Wielu kierowców woli opony całoroczne, co pozwala uniknąć konieczności kupowania drugiego zestawu felg. Trzeba jednak pamiętać, że opony zimowe zapewniają wyjątkową przyczepność na zimowych drogach. Wbrew powszechnej opinii, kierowcy pojazdów elektrycznych nie muszą obawiać się, że opony ich aut będą szybko się zużywać. Opony w autach elektrycznych niejednokrotnie będą zużywać się wolniej niż w standardowych samochodach z silnikiem spalinowym.

Auta elektryczne generują zwykle wyższą moc i ważą więcej niż standardowe samochody z silnikiem o spalaniu wewnętrznym. A co za tym idzie, wymagają opon o szczególnych parametrach. Najważniejszym czynnikiem jest jednak bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Kupując opony zimowe do pojazdu elektrycznego, należy kierować się głównie warunkami na drodze.

Trzy najważniejsze kryteria najczęściej brane pod uwagę podczas wyboru opon do pojazdu z napędem hybrydowym lub elektrycznym to bezpieczeństwo, mały opór toczenia i niski poziom hałasu. Niższy opór toczenia zwiększa zasięg twojego pojazdu. Pojazdy elektryczne są ciche, co oznacza, że redukcja hałasu toczenia opon to wyłącznie kwestia dodatkowej wygody.

Jeśli zimą często korzystasz z samochodu, jeżdżąc po kiepsko utrzymanych drogach, warto wybrać specjalne zimowe opony i felgi. To inwestycja w bezpieczeństwo, która z pewnością się zwróci. Z racji swojej budowy tradycyjne opony całoroczne lepiej sprawdzają się w warunkach drogowych występujących latem, przez co ich przyczepność w zimie jest mniejsza. Z drugiej strony jednak opony całoroczne nie mogą równać się także z prawdziwymi oponami letnimi – mówi Mikko Liukkula, Development Manager w Nokian Tyres.

Mikko Liukkula podkreśla, że powszechne opinie dotyczące opon do pojazdów elektrycznych są nieprawdziwe. Mimo że auta elektryczne generują dużą moc i mają wysoki moment obrotowy, ich wymagania dotyczące opon nie są szczególnie wygórowane – a nawet wręcz przeciwnie.

Opony współczesnych aut elektrycznych będą zużywać się znacznie wolniej niż w autach z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Powodem jest lepsza kontrola trakcji. Systemy wspomagające kierowcę redukują poślizg opon, wykorzystując możliwość dynamicznego dostosowania mocy, jaką oferuje napęd elektryczny. Ten system reaguje znacznie szybciej niż w tradycyjnych autach z silnikiem spalinowym, w których jego działanie opiera się na hamowaniu i redukcji obrotów silnika – tłumaczy Liukkula.

Ostatniej zimy przejechałem 12 000 km, a bieżnik opon zimowych w mojej tesli zużył się o niecały milimetr – wyjaśnia.

W testach opon Nokian Tyres wykorzystuje kilka pojazdów elektrycznych, dzięki czemu posiada wiedzę o możliwości zastosowania opon w różnych modelach samochodów. Opony Nokian są też testowane na przykład w elektrycznych taksówkach.

Z niecierpliwością czekamy na uruchomienie naszego nowego ośrodka testowego w Hiszpanii, który zostanie otwarty w przyszłym roku. Mamy już największy i najlepszy zimowy ośrodek testowania opon w branży, a wkrótce także nasze letnie centrum pozwoli nam znacznie wyprzedzić konkurencję – mówi Mikko Liukkula.

Martin Dražík, Manager ds. produktów w Nokian Tyres Europe, radzi, żeby zimą sprawdzać zużycie opon i poziom ciśnienia. Dzięki temu zestaw opon posłuży jeszcze dłużej.

Jeśli twoje auto nie posiada napędu na cztery koła, warto kontrolować różnicę pomiędzy oponami kół jezdnych i swobodnie obracających się. Opony na osi napędowej mogą zużywać się nawet dwukrotnie szybciej niż na drugiej. W myśl starej, dobrej zasady opony należy przełożyć na drugą oś, kiedy różnica w zużyciu bieżnika jest większa niż dwa milimetry. Zwykle wystarczy dokonać takiej zamiany raz w ciągu całej zimy – wyjaśnia Martin Dražík.

Produkty Nokian Tyres posiadają wskaźnik zużycia bieżnika DSI, który pozwala szybko i łatwo sprawdzić stan bieżnika. Liczba DSI wskazuje, jaka głębokość bieżnika pozostała. Wraz ze zużyciem opony liczby będą po kolei znikać. Jeśli liczby na oponach na przedniej i tylnej osi różnią się od siebie, opony należy zamienić.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!