Falownik Delphi Technologies do pojazdów elektrycznych

21 października 2019, 14:20

Delphi Technologies jest pierwszą firmą w branży produkującą masowo falownik z węglika krzemu (SiC) o napięciu 800 woltów, jeden z kluczowych elementów wysoce wydajnych pojazdów elektrycznych i hybrydowych nowej generacji.

Nowy falownik umożliwi stosowanie instalacji elektrycznych do 800 woltów, zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu elektrycznego (EV) i skracając czas ładowania o połowę w porównaniu z systemami 400-woltowymi.

Technologia, która obsługuje platformy wielonapięciowe, stanowi ewolucję sprawdzonego w branży falownika wysokonapięciowego i opiera się na 25-letnim doświadczeniu w elektryfikacji pojazdów. Falownik Delphi Technologies o napięciu 800 woltów wykorzystuje najnowocześniejsze półprzewodniki MOSFET z węglika krzemu (technologia szerokopasmowego tranzystora polowego na bazie węglika krzemu, półprzewodnika z tranzystorem polowym). Niedawno firma zapewniła sobie 8-letni kontrakt o wartości 2,7 miliarda dolarów na masową produkcję tej technologii z wiodącym producentem pojazdów. Wprowadzenie na rynek spodziewane jest w 2022 r., początkowo dla pojazdów o wysokich osiągach, pracujących z napięciem do 800 woltów.

Firma ogłosiła, że aby nowa generacja pojazdów elektrycznych mogła pokonywać większe odległości, mieć krótsze czasy ładowania i lepszą wydajność współpracuje z firmą Cree, liderem w dziedzinie półprzewodników SiC. Falowniki Delphi Technologies będą wykorzystywać MOSFETy na bazie węglika krzemu Wolfspeed od Cree.

IHS szacuje, że do 2025 r. około 45% światowej produkcji zajmą pojazdy elektryczne, co stanowić będzie około 46 milionów sprzedanych samochodów. Do roku 2030 udział ten wzrośnie do 57% czyli około 62 milionów sprzedanych pojazdów rocznie. Falowniki są jednym z komponentów elektryfikacyjnych o najwyższej wartości, a ich wydajność ma znaczący wpływ na zmiany w branży w wielu aspektach wydajności pojazdu.

Podwojenie napięcia w stosunku do dzisiejszych typowych 400 woltów przynosi znaczne namacalne korzyści, zarówno dla użytkownika pojazdu, jak i producenta. Zaprojektowaliśmy tę technologię, aby uprościć multinapięciowe rozwiązania producentów pojazdów, ponieważ rozszerzają oni swój zakres pojazdów elektrycznych i hybrydowych – mówi Richard F. Dauch, dyrektor generalny Delphi Technologies.

Sercem nowego falownika Delphi Technologies jest opatentowany wyłącznik zasilania Viper, który łączy wysoki poziom integracji z obustronnym chłodzeniem. Te cechy pozwalają firmie opracowywać falowniki, które są o 40 procent lżejsze i 30 procent bardziej kompaktowe niż konkurencyjne technologie falowników.

Najnowszy dodatek do gamy wyłączników Viper zastępuje konwencjonalny krzem jego węglikiem, półprzewodnikiem o wysokim paśmie szczelinowym, który umożliwia bardzo szybkie przełączanie i może działać nawet w wyższych temperaturach. Samo szybsze przełączanie pozwoli na bardziej kompaktowe i lżejsze silniki, które oferują doskonałą wydajność i większy zasięg. To dodatek do pozostałych korzyści płynących z przejścia na napięcie 800 woltów – wyjaśnia Richard F. Dauch.

Dzięki nowemu falownikowi SiC Delphi Technologies pracującemu na 800 woltach, inżynierowie pojazdów mają teraz większą elastyczność w zakresie optymalizacji innych układów napędowych. Opcje obejmują większy zasięg lub mniejszą baterię; ultraszybkie ładowanie lub mniejsze, lżejsze i tańsze kable; oraz większe pozyskiwanie energii kinetycznej pojazdu podczas hamowania, co dodatkowo zwiększa zasięg pojazdu.

Nowy wyłącznik zasilania SiC Viper pasuje do tego samego zestawu falowników, tak jak obecny przełącznik krzemowy, co zmniejsza koszty inżynieryjne związane ze zmianą technologii i upraszcza projektowanie wielu opcji wydajności pojazdu. Zintegrowany konwerter DC/DC i falownik firmy Delphi Technologies już zapewniają producentom OEM znaczne oszczędności. Delphi Technologies posiada wiedzę w zakresie projektowania i produkcji elektroniki do zastosowań motoryzacyjnych, aby sprostać tym niełatwym wyzwaniom.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!