Mechatroniczny stabilizator – czym jest i jak działa?

27 sierpnia 2019, 8:00

SUVy są jednym z najbardziej popularnych segmentów pojazdów, na jaki decydują się klienci kupując samochód. Podniesione zawieszenie, które przeważnie zestrojone jest do komfortowego wybierania nierówności, musi być także na tyle uniwersalne, by sprawdzić się również na asfaltowych, krętych drogach.

W tym celu marka Schaeffler opracowała mechatroniczny system Active Roll Control (w skrócie eARC), który zastępuje tradycyjny stabilizator pojazdu. Stworzony został aby zminimalizować kąt przechyłu nadwozia podczas pokonywania zakrętów, ułatwiając kierowcy prowadzenie pojazdu.

Przekrój systemu eARC

W przeciwieństwie do stabilizatorów pasywnych, w układach aktywnych dwie połówki stabilizatora są połączone mechatronicznym siłownikiem, który zapewnia skręt między połówkami. Odpowiednia technologia czujników i przetwarzanie sygnałów pomaga systemowi uzyskać lepszą stabilność pojazdu przez zmniejszenie kąta przechyłu, a także jeśli jest to konieczne, zmienić rozkład podparcia między przednią i tylną osią.

Ze względu na konstrukcję producent samochodów może przystosować go do własnych potrzeb. Efektem może być większy komfort lub większa dynamika pojazdu w zakrętach, bez uszczerbku na bezpieczeństwie. Aby móc osiągnąć funkcje opisane powyżej na poziomie pojazdu, system eARC musi mieć następujące cechy:

  • maksymalny kąt obrotu: 30°
  • maksymalna prędkość regulacji: 4500 Nm/s
  • maksymalny moment podporowy: 850 do 1200 Nm.

Z czego się składa?

Konstrukcja zawiera silnik elektryczny, który można dostosować do instalacji 12 V lub 48 V, komputer sterujący, 3 stopniową, planetarną skrzynię biegów, czujnik momentu obrotowego, dwie połówki drążka skrętnego i wiązkę przewodów.

Dwie połówki stabilizatora działają jako mechaniczne połączenie między siłownikiem a pojazdem. Są one połączone z podwoziem za pomocą prętów z jednej strony, a z ramą pojazdu za pomocą specyficznych dla platformy łożysk stabilizatora z drugiej strony.

Za napęd służy bezszczotkowy silnik elektryczny na prąd stały (BLDC). Płytka czujników do oceny pozycji jest wbudowana w urządzenie. Trzystopniowa planetarna skrzynia biegów została zoptymalizowana pod względem tarcia i jest wspierana przez wewnętrzne zęby przekładni na obudowie. Aby zminimalizować hałas podczas pracy, pierwszy stopień ma uzębienie śrubowe. Planety w trzecim etapie są wstępnie obciążone względem siebie w celu tłumienia impulsów na powierzchniach zębów.

EARC jest obecnie używany na dwóch platformach w koncernie Volkswagena (MSB i MLBevo) z siedmioma różnymi konfiguracjami siłowników. Zamontowany może być na obu osiach, bądź tylko na tylnej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!