Podczas zorganizowanej wspólnie konferencji prasowej, firmy Bosch i Daimler AG ogłosiły otwarcie zautomatyzowanego parkingu, gdzie pojazdy będą poruszały się całkowicie autonomicznie, bez nadzoru kierowców. Parking zostanie otwarty przy muzeum marki Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Parkowanie bez kierowcy i nadzoru ze strony człowieka
Współpraca Bosch i Daimler w zakresie systemów parkingowych trwa już od lat 90. Wtedy to, w 1995 r., firmy opracowały wspólnie system Parktronic, wykorzystujący czujniki parkowania. W 2008 r. światło dzienne ujrzał system Active Park Assist, wspomagający kierowców podczas parkowania równoległego i prostopadłego. Trzy lata temu niektóre modele Mercedesa wyposażono w system Remote Park Assist, który nie tylko wspomaga parkowanie, ale także zdalnie wyszukuje wolne miejsca parkingowe. Nad zautomatyzowanym parkingiem, Bosch i Daimler pracują wspólnie od 2015 r.
Połączenie i udoskonalenie wyżej wymienionych funkcji otwiera przed pojazdami możliwość całkowicie autonomicznego parkowania. Będzie ono możliwe na pierwszym na świecie, w pełni zautomatyzowanym parkingu, który został dopuszczony do użytku przez władzę. Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz w Badenii-Wirtembergii.
– Zgoda władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens dla uzyskiwania w przyszłości zgody na usługi parkingowe na całym świecie. Jako pionier w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy samochodu, torujemy naszym projektem drogę wprowadzenia usługi automated valet parking do masowego stosowania w przyszłości – powiedział dr Michael Hafner, szef technologii napędów i zautomatyzowanej jazdy w Daimler AG.
Ponieważ nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają zupełnie udziału kierowcy, projekt od samego początku był nadzorowany przez lokalne władze – główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań technicznych, zastosowanych w samochodach i na parkingu.
Automated valet parking – jak to działa?
Aby zaparkować w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie będzie trzeba wjechać na parking, następnie wysiąść z auta i uruchomić aplikację na smartfonie. Samochód odjedzie samoczynnie, wyszuka miejsce i zaparkuje. Nie trzeba czekać aż proces dobiegnie końca, sprawdzać, czy pojazd na pewno znalazł miejsce parkingowe. To rozwiązanie wygodne dla kierowców, ale także pozwalające zaoszczędzić czas. Po powrocie na parking, w analogiczny sposób odbywa się “przywołanie” pojazdu, który opuści miejsce parkingowe i przyjedzie do punktu odbioru.
Zautomatyzowane parkowanie wymaga współpracy inteligentnej infrastruktury parkingu oraz pojazdów. Czujniki Bosch monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają informacji niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzyma się natychmiast.
Parking przeszedł fazę testów. Od 2018 r. goście odwiedzający muzeum Mercedesa mogli już korzystać z usługi parkowania na żywo, wówczas jeszcze w towarzystwie wyszkolonego personelu zabezpieczającego. Jednym z aspektów projektu pilotażowego było testowanie koncepcji oświetlenia w pojazdach. Turkusowe oświetlenie wskazuje, że pojazd znajduje się w zautomatyzowanym trybie jazdy i informuje w ten sposób przechodniów i innych użytkowników drogi, że porusza się samodzielnie. Spostrzeżenia uzyskane z tych testów znalazły odzwierciedlenie w niedawno wydanej normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody od władz jest kolejnym ważnym kamieniem milowym dla firm Bosch i Daimler. Wkrótce zainteresowane strony będą mogły zapoznać się na żywo z innowacyjną usługą parkowania w codziennej eksploatacji parkingu w Muzeum Mercedes-Benz, bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy zabezpieczającego.
Przyszłość parkowania
Otwarcie pierwszego parkingu publicznego z automatyczną funkcją parkowania odpowiadającą normie SAE Level 4 (jazda bez kierowcy na ograniczonym geograficznie obszarze) traktowane jest przez firmy Bosch i Daimler jako moment przełomowy. Otwiera także pole do futurystycznych rozważań. Jedną z podstawowych barier w rozwoju tego typu rozwiązań może być integracja pojazdów zdolnych do samodzielnego parkowania z konwencjonalnymi. W Stuttgarcie, pojazdy parkujące autonomicznie będą poruszać się z prędkością 5 km/h, choć zezwolenie otrzymane od władz dopuszcza maksymalnie 10 km/h. Prędkość wydaje się bezpieczna dla hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia, jednak dość niska w porównaniu do osiąganej na parkingach przez konwencjonalne pojazdy z kierowcą na pokładzie.
Liczba nowo produkowanych pojazdów, posiadających zdolność automatycznego parkowania z każdym rokiem będzie rosła. Jest to rynek z ogromnym potencjałem, który już wkrótce będzie można komercjalizować – oczywiście pod warunkiem, że zgoda wydana przez władze Badenii-Wirtembergii faktycznie okaże się precedensem. Być może jesteśmy uczestnikami wydarzenia, które zapisze się jako ważny moment w historii motoryzacji:
- 2019 r. – otwarcie pierwszego, całkowicie zautomatyzowanego parkingu publicznego (Stuttgart, Niemcy).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Nikola Tesla, 30 lipca 2019, 12:25 0 0
Na te czasy czekałem
Odpowiedz