Konkurs Young Car Mechanic po raz kolejny rośnie w siłę. W tym roku w międzynarodowym finale wzięło udział 21 uczniów z 7 państw. Najlepszym młodym mechanikiem w trzeciej edycji konkursu został Eren Osman z Bułgarii, natomiast nasz ubiegłoroczny zwycięzca Bartosz Januszewski zameldował się na trzecim miejscu.
Młodzi adepci mechaniki musieli zmierzyć się z zadaniami przygotowanymi przez partnerów konkursu. Przedstawiciele każdej z tych firm zaaranżowali dla uczestników awarie i usterki, które musieli zdiagnozować i wyeliminować w określonym przedziale czasu. Miało to na celu zweryfikowanie posiadanej przez młodych finalistów wiedzy i ich umiejętności. Zmagania zostały rozłożone na dwa dni. W sobotę, 25 maja, uczestnicy zmagali się z pięcioma konkurencjami przygotowanymi przez firmy Elring, ZF Aftermarket, Bosch, Varta i Hella.
W niedzielę, 26 maja, wszyscy uczestnicy musieli wykonać przegląd w samochodzie Peugeot Partner. Zadanie polegało na przejściu wszystkich procedur podczas przyjmowania samochodu do serwisu oraz przeprowadzeniu diagnostyki komputerowej.
Również w tym dniu, dla zwiększenia poziomu zawodów, dołączyła firma MotoRemo, której przedstawiciele podczas przeprowadzania przeglądu technicznego samochodów, przekazywali wiedzę techniczną na temat pracy układu turbodoładowania oraz diagnostyki turbosprężarki.
Opis stanowisk:
- Elring – na tym stanowisku uczestnicy wymieniali uszczelniacz silnika. Do wykonania tej konkurencji wymagana była odpowiednia wiedza techniczna oraz narzędzie, żeby zamontować uszczelniacz w prawidłowy sposób. Silniki wykorzystane do tego zadania są z grupy Volkswagena.
- ZF Aftermarket – zadanie na stanowisku ZF wykorzystywało hydrauliczno-elektryczne mechanizmy układu kierowniczego i polegało na zdiagnozowaniu usterki, wymianie wadliwych elementów, zaprogramowaniu układu.
- Bosch – konkurencja była ukierunkowana na prawidłową wymianę i obsługę układu hamulcowego w Volkswagenie Golfie VII generacji, w którym układ hamulcowy posiadał kierunkowe klocki. Zawodnik otrzymywał najwyższą notę w przypadku trzymania się prawidłowej procedury producenta.
- Varta – uczestnicy mieli za zadanie wymianę akumulatora w samochodzie z systemem start-stop oraz adaptację systemu po jego wymianie.
- Hella – na tym stanowisku zawodnicy musieli dokonać kalibracji świateł w technologii LEDowej. Do kalibracji służyło urządzenie marki Hella Gutmann Solutions. Uczestnicy mieli do dyspozycji także tester diagnostyczny mega macs 77.
Gościnnie stanowisko prezentacyjne przedstawiła firma Meyle, na którym uczestnicy wymieniali silentblocki (tuleje) w wahaczu. Było to zadanie niepunktowane, w którym dostawca przekazywał swoją wiedzę techniczną.
Krzysztof Pawlak: Jak zawodnicy radzili sobie z Waszą konkurencją?
– W tym roku mieliśmy pełen przekrój poziomu zawodników. Tych którzy zdobyli niemalże maksymalną liczbę punktów aż po tych najmniej przygotowanych. Tym zadaniem niewątpliwie przeszliśmy przez pełen przekrój punktacji. Jedni radzili sobie lepiej z elektroniką, drudzy z częścią mechaniczno-hydrauliczną – mówi Grzegorz Fedorowicz, przedstawiciel firmy ZF Aftermarket.
– Zadanie ZF było wykonywane na modelu układu elektrohydraulicznego wspomagania kierownicy, bazującym na częściach z samochodu Volkswagen Polo. Zadanie polegało na usunięciu usterek, które zostały do tego układu wprowadzone. Były to usterki uszkodzonego czujnika skrętu i wiązki. W części mechanicznej wymagane było uzupełnienie stanu oleju oraz odpowietrzenie układu. Ostatecznie uczestnicy mieli podać parametry pracy naprawionego układu kierowniczego – dodaje Grzegorz Fedorowicz.
– Zadanie na stanowisku Elringa polegało na wymianie uszczelniacza z obudową od strony skrzyni biegów, w silniku z grupy Volkswagena. Do obudowy zamocowany był dodatkowo czujnik, dlatego naprawa wymagała zastosowania specjalistycznych narzędzi. Uczestnicy w większości przypadków potrafili sobie z tym zadaniem poradzić. Mogę powiedzieć, że dla zawodników było to zadanie nie tyle trudne, co z pewnością pouczające – mówi Korneliusz Kąkol, przedstawiciel firmy Elring.
Zwycięzcy międzynarodowego konkursu Young Car Mechanic 2019:
- miejsce: Eren Osman
- miejsce: Lukas Karlis Siksnis
- miejsce: Bartłomiej Januszewski
Pełna lista zawodników wraz z punktacją:
Zawodnik | Kraj | Konkurencja Bosch | Konkurencja Hella/Varta | Konkurencja ZF | Konkurencja Elring | Punktacja z zadań | Punktacja ogólna | |
1 | Eren Osman | Bułgaria | 43 | 31 | 38 | 46 | 50 | 208 |
2 | Lukas Karlis Siksnis | Litwa | 43 | 40 | 36 | 41 | 43,5 | 203,5 |
3 | Bartłomiej Januszewski | Polska | 16 | 34 | 46 | 50 | 49,5 | 195,5 |
4 | Lauri Hobelaid | Estonia | 43 | 45 | 21 | 50 | 35,5 | 194,5 |
5 | Daniel Vasvari | Węgry | 40 | 36 | 32 | 44 | 41,5 | 193,5 |
6 | Lukas Makselis | Litwa | 33 | 38 | 27 | 45 | 43 | 186 |
7 | Kaarel Talistu | Estonia | 43 | 35 | 30 | 43 | 34 | 185 |
8 | Paweł Smolaga | Polska | 40 | 37 | 26 | 47 | 31 | 181 |
9 | Tonu Algre | Estonia | 25 | 37 | 33 | 50 | 34,5 | 179,5 |
10 | Nikolay Petalarev | Bułgaria | 15 | 33 | 37 | 45 | 45,5 | 175,5 |
11 | Raivis Veiksans | Łotwa | 30 | 40 | 15 | 50 | 36,5 | 171,5 |
12 | Kristian Aleksandrov | Bułgaria | 34 | 34 | 18 | 47 | 35,5 | 168,5 |
13 | Jonas Purkuns | Litwa | 23 | 40 | 39 | 41 | 25 | 168 |
14 | Balazs Nemes | Węgry | 43 | 36 | 24 | 20 | 38,5 | 161,5 |
15 | Laszló Nagy | Węgry | 15 | 27 | 19 | 42 | 47 | 150 |
16 | Rolands Garins | Łotwa | 15 | 33,75 | 20 | 35 | 32,5 | 136,25 |
17 | Ervins Marcinkevics | Łotwa | 8 | 36 | 15,5 | 40 | 34,5 | 134 |
18 | Rostyslav Andrushchenko | Ukraina | 30 | 27 | 10 | 20 | 37 | 124 |
19 | Mateusz Janowski | Polska | 16 | 20,75 | 16,5 | 29 | 33,5 | 115,75 |
20 | Viktor Mialuk | Ukraina | 15 | 21,75 | 22 | 28 | 20 | 106,75 |
21 | Nazarii Kutsyk | Ukraina | 15 | 27,25 | 6 | 22 | 23 | 93,25 |
Komentarze