Chcąc serwisować w pełni samochody hybrydowe, bądź elektryczne, do niedawna trzeba było zbierać informacje rozsiane po stronach internetowych z całego świata. Próżno szukać szkoleń poszerzających kompetencje warsztatów samochodowych w zakresie prawidłowej diagnostyki i naprawy układów elektrycznych – aż do teraz.
Ilość warsztatów, a także poziom obsługi pojazdów zelektryfikowanych może znacząco wzrosnąć. Zapotrzebowanie na wiedzę w tym segmencie dostrzegła firma Magneti Marelli, która wprowadziła szkolenia z obsługi pojazdów hybrydowych, o których rozmawialiśmy z Michałem Kosińskim, Specjalistą ds. obsługi technicznej.
Krzysztof Pawlak: Czy w szkoleniu może wziąć udział każdy zainteresowany warsztat?
Michał Kosiński: Oczywiście, że tak. Nie ma żadnych ograniczeń ani szczególnych wymagań, jeśli chodzi o uczestników szkoleń. Wystarczą chęci do pogłębiania swojej wiedzy w tym zakresie.
Będą to podstawy do obsługi hybryd czy wiedza pogłębiona?
Jak na każdym szkoleniu trzeba zacząć od podstaw, natomiast z całą pewnością jest to wiedza pogłębiona. Na takim kursie uczestnicy zapoznają się z budową, zasadą działania, diagnostyką i naprawą pojazdu hybrydowego i elektrycznego..
Na rynku sporo mówi się o problemach z dostępem do wiedzy w temacie napraw aut hybrydowych czy elektrycznych. Skąd Wasi szkoleniowcy czerpią wiedzę, którą potem przekazują kursantom?
Magneti Marelli jest firmą, która działa na światowym rynku. Była częścią grupy FCA, także zaplecze techniczne, które posiadamy jest niezwykle bogate. Umożliwia to korzystanie nam z wiedzy i doświadczenia osób pracujących w działach konstrukcyjnych samochodów, dodatkowo korzystając z dużego zasobu ludzkiego w ośrodkach szkoleniowych w Europie. Magneti Marelli tworzy własne profesjonalne i unikatowe materiały szkoleniowe. Często pada pytanie czy szkolenie jest tylko teoretyczne, czy jest również część praktyczna, na którą nasi kursanci zwracają szczególna uwagę. Aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów posiadamy główne elementy samochodów hybrydowych oraz elektrycznych, które są demontowane oraz weryfikowane podczas szkolenia.. Od pierwszego kwartału tego roku podczas szkoleń do dyspozycji posiadamy samochód hybrydowy Toyota Prius, który uczestnicy naszych szkoleń maja możliwość diagnozować.
Czy diagnostyka samochodu zelektryfikowanego jak hybrydowa Toyota Prius znacząco różni się od standardowej procedury diagnostyki w pojazdach spalinowych?
Musimy pamiętać o tym, że z samej definicji o napędzie pojazdu hybrydowego decyduje silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Diagnostyka i działanie samego silnika spalinowego niczym się nie różni, natomiast sam układ hybrydowy i jego elementy składowe wymagają wiedzy odnośnie zasady działania, a także budowy. Bez tych informacji diagnostyka takiego pojazdu jest wręcz niemożliwa.
Są serwisy, które już naprawiają samochody elektryczne i hybrydowe, natomiast wiedzę wypracowały sobie same, bazując na doświadczeniach, próbach i błędach. Dowiedzą się na tym szkoleniu czegoś nowego?
Zgadza się, natomiast często takie osoby również korzystają ze szkoleń. Z rozmów z takimi osobami wynika, że zawsze coś ciekawego ze szkolenia wyniosą. Także możemy śmiało powiedzieć, że jest to szkolenie zarówno dla osób początkujących jak i zaawansowanych jeśli chodzi o obsługę tego typu pojazdów.
Znalezienie usterki to jedno, a naprawa bądź wymiana podzespołu to inna sprawa. Rynek części zamiennych do samochodów elektrycznych jest drastycznie mały. Czy firma proponuje jakieś rozwiązania, np. radzi kursantom, gdzie poszukiwać części?
Rynek części zamiennych do pojazdów elektrycznych wynika głównie z bardzo niskiej popularności tych pojazdów w Polsce. Jeśli chodzi o podstawowe części eksploatacyjne to są one dostępne u większości dystrybutorów. Natomiast jeśli mowa o częściach układu elektrycznego to na chwilę obecną pozostaje jedynie ASO.
Skoro brakuje firm produkujących części zamienne, to może Wasza firma przymierza się do zagospodarowania tej niszy. Pracujecie nad komponentami do układów elektrycznych bądź hybrydowych na rynek aftermarket?
Na chwilę obecną posiadamy w swojej ofercie narzędzia służące do obsługi tego typu pojazdów np. zestaw do obsługi i naprawy pojazdów hybrydowych i elektrycznych DPI. Obecnie nie posiadamy w swojej ofercie części zamiennych do tego typu pojazdów – jeśli mowa o komponentach układu elektrycznego lub hybrydowego.
Jakie narzędzia musi posiadać warsztat chcący serwisować takie pojazdy?
Należy pamiętać, że podstawowym narzędziem są uprawnienia SEP. Jest to dokument niezbędny, od którego należy rozpocząć swoją przygodę. Warsztat powinien posiadać podstawowy zestaw narzędzi izolowanych, rękawice ochronne, kask, matę izolująca. Dodatkowo warto pamiętać o oznaczeniu stanowiska do serwisowania takiego pojazdu.
Słyszałem opinie, że serwisy autoryzowane mają problem z naprawami samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jest to również oferta dla ASO czy tylko dla rynku niezależnego?
Nasze szkolenia są przeznaczone dla wszystkich mechaników. Zresztą, nie tylko mechaników. Również nauczycieli zawodu, doradców serwisowych itp. Warte zaznaczenia jest to, że w naszej ofercie posiadamy szeroki zakres tematyczny, z którego również korzystają pracownicy ASO.
Na koniec poprosiłbym o radę dla warsztatów chcących rozpocząć działanie w tym segmencie napraw. Od czego powinni zacząć?
Warsztaty w pierwszej kolejności powinny zacząć od udziału w szkoleniach. Konieczne jest zdobycie wiedzy odnośnie budowy i działania tego typu pojazdów. Na naszych szkoleniach istnieje możliwość uzyskania uprawnień SEP. To są podstawy, bez których tak naprawdę poprawne oraz bezpieczne serwisowanie, czy też naprawianie „hybryd” i „elektryków” jest niemożliwe.
Komentarze