Napinacze paska wieloklinowego, koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań skrętnych, rolki prowadzące oraz koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym są podstawowymi elementami współczesnych układów napędu pasowego. Produkty te znakomicie uzupełniają dotychczasową ofertę Boscha w asortymencie napędów paska wieloklinowego.
Nierównomierna prędkość obrotowa wału korbowego silnika powoduje wibracje i pulsacje, które są przenoszone na cały układ napędu pasowego. Regularne zwalnianie i przyspieszanie wału korbowego, wynikające z pracy silnika i sekwencji zapłonu, powoduje nieustanne drgania w układzie napędu pasowego. Im większe są urządzenia pomocnicze napędzane przez ten układ, tym większa jest ich bezwładność powodująca większe drgania i wibracje układu pasowego. Powoduje to potrzebę stosowania bardziej wyrafinowanych urządzeń zapobiegających powstawaniu oraz tłumiących drgania.
Z uwagi na ciężkie warunki pracy, duże przenoszone moce, duże wibracje i pulsacje oraz niekorzystne warunki otoczenia powodujące degradacje elastomerów, elementy układu pasowego zużywają się i podlegają wymianie, jak każda część eksploatacyjna. Dodatkowo wszystkie części pracują w jednym zamkniętym układzie, więc każda część ma wpływ na pracę i trwałość pozostałych części. Nieprawidłowa praca jednej z nich zwiększa wibracje w całym układzie i obciąża pozostałe komponenty, zmniejszając ich trwałość.
W związku ze stale rosnącymi wymaganiami i zwiększającymi się współzależnościami w układach napędu pasa wieloklinowego, Bosch rozszerza dotychczasową ofertę (pasków wieloklinowych i kół pasowych alternatorów ze sprzęgłem jednokierunkowym pasujących do alternatorów Boscha) o części odpowiedzialne za utrzymywanie właściwego napięcia paska oraz tłumiące i zapobiegające drganiom:
- napinacze paska wieloklinowego,
- koła pasowe wału korbowego z tłumikami drgań skrętnych,
- koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym do alternatorów innych producentów niż Bosch,
- rolki prowadzące pasek wieloklinowy.
Elementy te dbają o płynną i cichą pracę układu pasowego:
- napinacze paska wieloklinowego zapewniają jego właściwe napięcie oraz redukują powstające w nim naprężenia. Kompensują zmiany wynikające z rozszerzalności temperaturowej materiałów oraz obciążenia silnika, jak również zmiany powstałe w wyniku zużycia części,
- koła pasowe wału korbowego z gumowymi tłumikami drgań skrętnych eliminują większość wibracji, chroniąc pasek napędowy i pozostałe komponenty układu pasowego przed niepotrzebnymi przeciążeniami wywołanymi wibracjami,
- koła pasowe alternatora ze sprzęgłem jednokierunkowym umożliwiają wirnikowi alternatora pracę z tzw. wybiegiem, gdy obroty silnika maleją, co minimalizuje wibracje i przeciążenia,
- rolki prowadzące pasek wieloklinowy pomagają dostosować ich przebieg do indywidualnych warunków zabudowy. Ponadto zwiększają kąt opasania paska na kołach pasowych przenoszących duże moce.
Gdy uszkodzony zostanie 1 z podzespołów układu pasowego, może dojść do:
- zwiększenia wibracji paska i wydobywania się hałasu z układu pasowego silnika,
- nadmiernego wychylania się (poza normalny zakres działania) i przyspieszonego zużycia napinacza,
- wycieków z hydraulicznych tłumików napinaczy,
- szybkiego zużywania się pozostałych współpracujących części,
- zerwania paska wieloklinowego,
- pęknięć wsporników osprzętu lub napinaczy.
Aby układ pasowy działał długo i niezawodnie, przed montażem nowego paska wieloklinowego należy sprawdzić prawidłowe działanie pozostałych elementów. W szczególności należy dokładnie sprawdzić (i ewentualnie wymienić)
- luzy na osi ramienia napinacza pasa wieloklinowego,
- rolki prowadzące,
- koła pasowe na wale korbowym,
- czy elastomerowy tłumik nie nosi śladów zużycia,
- koło pasowe alternatora.
Dla trwałości układu napędu pasowego ważne jest również, aby wszystkie komponenty były zamontowane w jednej płaszczyźnie i aby nie było między nimi przesunięć osiowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
EdwinWaligóra, 21 marca 2019, 12:08 1 0
Jak to dobrze dowiedzieć się o ofercie z MotoFocus a nie bezpośrednio od swojego topowego dostawcy. Pełen profesjonalizm.
Odpowiedz
Elo_1, 22 marca 2019, 15:25 1 0
Ciekawe co w środku zapakowane?
Odpowiedz