Dużym wyzwaniem dla producentów opon jest połączenie krótkiej drogi hamowania z niskim oporem toczenia. Nowej ContiEcoContact 5 się to udaje: Inżynierowie Continentala opracowali karkas, mieszankę, kontur opony i wzór bieżnika, które wspólnie osiągają zamierzony efekt.
W porównaniu z poprzednim modelem ekologicznej opony, opór toczenia został zmniejszony o 20 proc., a przebiegi wydłużone o 12 proc., przy jednoczesnym uzyskaniu krótszej drogi hamowania. Samochód wyposażony w nowe opony ContiEcoContact 5 zużywa ok. 3 proc. mniej paliwa, niż to samo auto wyposażone w opony standardowe.
Opór toczenia powstaje w wyniku odkształceń opony podczas jazdy. Zastosowana mieszanka wpływa na niskie opory toczenia i krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Kontur opony zwiększa osiągane przebiegi, a wzór bieżnika poprawia charakterystykę hamowania w deszczu.
Inżynierowie skupili się na ścianie bocznej i stopce opony. Stworzyli zmodyfikowany profil drutówki wykonany z twardszego materiału, usztywniającego oponę i zmniejszającego deformację w obrębie stopki. W ścianie bocznej opony wykorzystano nową mieszankę, umożliwiając tym samym zmniejszenie grubości użytego w tym miejscu materiału produkcyjnego, a więc i masy opony. Tak powstała konstrukcja, która jest bardziej elastyczna w części ściany bocznej, nie tracąc przy tym dobrej charakterystyki prowadzenia.
Chemicy pracujący dla firmy Continental zastosowali mieszankę, która obniża opór toczenia o 5 proc. i zarazem jeszcze bardziej skraca drogę hamowania opony. Uzyskali model łańcuchów polimerowych, jeszcze mocniej wiążących krzemiany w związkach chemicznych. Zmniejsza on wewnętrzny ruch chemicznych komponentów mieszanki a przez to zwiększa przyczepność na mokrych drogach. Dzięki temu udało się obniżyć opór toczenia, przy jednoczesnym skróceniu drogi hamowania.
Konstruktorom udało się zmniejszyć wzdłużny i poprzeczny poślizg opony poprzez zastosowanie bardzo płaskiego konturu i zróżnicowanie układu głębokości bieżnika. W efekcie ttych działań opór toczenia spadł o kolejne 3 proc., a przebiegi wzrosły o 12 proc.
Zastosowane w nowych oponach cienkie lamele podczas kontaktu z nawierzchnią szybko usuwają warstwę wody, z którą blok ma kontakt i dają krótką drogę hamowania.
Łączne obniżenie oporu toczenia wyniosło 20 proc., a przebieg wydłużył się o 12 proc. Droga hamowania opony jest krótsza niż poprzedniej generacji, a w dodatku udało się osiągnąć oszczędność surowców.
W ofercie znajduje się piętnaście rozmiarów nowego ogumienia dla obręczy 14"-16" z indeksami prędkości maksymalnie do 300 km/h.
Gama rozmiarów:
Seria 70 / 65:
– 165/70 R 14 T
– 185/65 R 15 H
– 195/65 R 15 95 H XL
– 195/65 R 15 V
– 205/65 R 15 W XL
Seria 60:
– 185/60 R 15 84 T
– 185/60 R 15 H XL
– 195/60 R 15 H
Seria 55/50:
– 195/55 R 15 V
– 205/55 R 16 H XL / V XL
– 205/55 R 16 W XL
– 215/55 R 16 W XL
– 225/55 R 16 Y XL
– 195/50 R 15 V
Komentarze